Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, una dintre cele mai active organizații în eforturile de educare și protejare a consumatorilor finali, consideră că plafonarea prețului gazelor naturale prin OUG ar încălca legislația în vigoare și acordurile petroliere. În plus, măsura “nu se va reflecta în scăderea prețului gazelor naturale la populație în această iarnă, dar va determina superprețuri pentru gazele importate”.
Într-un amplu articol postat pe site-ul Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță face un inventar al acțiunilor întreprinse și al măsurilor propuse în anii din urmă și evocă baza legală a stabilirii prețului gazelor naturale produse în România:
- Legea 239 /2004, în baza articolului 47 lit e, stabilește fără echivoc: “Titularul acordului petrolier are dreptul să dispună asupra cantităților de gaze ce îi revin, […] inclusiv să le exporte.”
- Legea 123/2012, în baza articolului 124 lit e, stabilește că producția proprie realizat[ de producători, […] va fi pusă la dispoziția pieței concurențiale.
- Legea 123/2012, în baza articolului 180, permite Guvernului să plafoneze prețul gazelor naturale în anumite condiții: în situația unui dezechilibru major între cerere și ofertă și/sau a unei disfuncționalități evidente a pieței de gaze naturale.
În opinia mea, spune Dumitru Chisăliță, „nu există dezechilibru pe piața de gaze și nici disfuncționalități ale pieței, deși putem vorbi de instituții nefuncționale”.
În opinia expertului citat, plafonarea prețului gazelor naturale prin OUG ar încălca legislația în vigoare și acordurile petroliere și ar conduce, probabil, la atacarea acesteia în instanță de către companiile producătoare de gaze, ar determina anularea acestei prevederi, într-o perioadă limitată. În această perioadă gazele sunt oricum deja vândute la alte prețuri decât cel stabilit prin OUG, deci populația nu va beneficia de aceste ”avantaje”. În schimb, se va obține ceea ce se dorește cu adevărat, spune Chisăliță, “prețuri mari pe piața de gaze, care să determine obținerea de bani la buget prin supraimpozitări și posibilitatea de a arăta că s-a făcut tot ce era posibil, dar alții sunt vinovați de această creștere, a cărui principal beneficiar este statul”.
Fără impact în facturi în iarna 2018-2019
Inutilitatea pentru iarna 2018/2019 a acestei plafonări a prețului rezultă analizând cantitățile de gaze tranzacționate pe bursă cu livrare în lunile de iarnă și modul în care s-au vândut gazele pe contractele bilaterale în anii anteriori. Chisăliță apreciază că producția internă de gaze este vândută aproape integral pentru această iarnă. “Astfel, chiar dacă se plafonează prețul din producția internă, aceasta nu va avea efect în iarna aceasta, dar va determina o creștere importantă a cantităților și prețului gazelor naturale din import în această iarnă. Similar anilor 2004-2012, când prețul gazelor naturale din producția internă era menținut la un nivel minim, gazele din import vândute în România aveau prețuri peste cele cu care se vindeau gazele în țările din jurul României, deoarece acestea ‚preluau adausul comercial al gazelor romanești’”.
Gazul rusesc sau gazul unguresc va prelua o parte din marja de preț pe care, până la această plafonare, o dețineau gazele din producția internă (peste 60% din această marjă fiind venituri la bugetul de stat prin impozite, supraimpozite și dividende).
Asociația Energia Inteligentă militează, pentru protejarea consumatorilor finali, prin măsuri reale și durabile, măsuri care trebuie coroborate cu realitățile în care trăim și nu prin ”intervenții” care pe termen lung fac mult mai mult rău decât bucuria pe care o creează pe moment. Asociația Energia Inteligentă susține supraimpozitarea gazelor, ca o corecție istorică, care nu trebuie să se limiteze exclusiv la îndestularea generației prezente, ci să permită și generațiilor viitoare să beneficieze, de pe urmă gazelor naturale descoperite acum mai bine de un secol.