Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Ponta discută cu firme petroliere pentru ca preţul la carburanţi să nu crească „semnificativ”

Ponta discută cu firme petroliere pentru ca preţul la carburanţi să nu crească „semnificativ”

5 decembrie 2013
Consumatori
Bogdan Tudorache

Reprezentanţii companiilor petroliere, printre care OMV Petrom şi Rompetrol, dar şi oficialii ambasadei Kazahstanului la Bucureşti, ţară care deţine prin KazMunaiGaz pachetul majoritar de acţiuni la grupul Rompetrol, au venit la Guvern pentru a discuta cu premierul Victor Ponta despre acciza la carburant.

La discuţii participă miniştrii Energiei, Constantin Niţă, Finanţelor, Daniel Chiţoiu şi Bugetului, Liviu Voinea.

Premierul Victor Ponta a afirmat anterior că se va întâlni în perioada următoare cu reprezentanţii companiilor petroliere pentru a discuta  aplicarea unui set de măsuri fiscale astfel încât preţurile la carburanţi să nu afecteze „în mod semnificativ” nici populaţia şi nici economia. Surse din sectorul petrolier au confirmat pentru Mediafax că reprezentanţii companiilor au fost invitate azi la Guvern, pentru a discuta cu premierul Victor Ponta şi cu ministrul Finanţelor despre aceste măsuri.

Astfel, Guvernul negociază la această oră cu reprezentanţii companiilor petroliere scăderea cotei de biocarburant – care ar trebui majorată, conform legii, începând cu anul viitor la benzină şi amânarea întregului calendar în care această cotă ar fi crescut semnificativ în următorii ani.

Discuţiile au loc în contextul în care Executivul încearcă să convingă companiile petroliere să nu majoreze preţul carburanţilor ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenţi pe litru.

Facilităţi la cota de biocarburant, calitate şi emisii gaz

Astfel, pentru anul viitor este negociată acum, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Ţintele pentru anii 2017 şi 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.

La motorină este negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.

În 2011, Guvernul a decis că, începând cu 2013, motorina şi benzina  să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 şi la 10% din 2019.

În ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligaţia cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creşterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 şi a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conţinut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.

Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.

Amânarea lansării benzinei calitativ-superioare și a reducerii noxelor

O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu trei ani, respectiv până în 2019 în loc de 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină mai bună calitativ, cu un conţinut de oxigen de maximum 2,7% m/m şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% v/v, conform Mediafax.

La rândul lor, distribuitorii finali de benzină vor comercializa doar din 2018, în fiecare staţie de distribuţie pe care o deţin, acest tip de benzină.

În acelaşi timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârşitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să îşi îndeplinească această obligaţie.

Conform legislaţiei în vigoare, până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligaţia să reducă în etape emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată cu până la 10% în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie de carburanţii fosili în 2010, având ca referinţă standardul pentru carburanţi aferent acelei perioade. Această reducere este efectuată în etape, mai întâi cu o cotă de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuată până la sfârşitul anului viitor, iar 4% – până la data de 31 decembrie 2017, la care se adaugă reduceri suplimentare, până la totalul de 10%, prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea şi stocarea carbonului în procesul de producţie a carburantului – prin care se pot reduce emisiile şi prin folosirea de reduceri de emisii certificate – CER achiziţionate în conformitate cu mecanismul de dezvoltare curată instituit prin Protocolul de la Kyoto.

Guvernul va stabili însă acum că reducerea de 6% nu mai trebuie operată până la sfârşitul anului 2014, ca primă etapă cu 2%, şi respectiv până la finele anului 2017 cu 4%, ci că poate fi efectuată până la 31 decembrie 2020.

La sfârşitul lunii noiembrie, premierul Ponta a afirmat că preţul benzinei nu va creşte în urma creşterii accizei la carburanţi, deoarece preţul combustibilului va scădea semnificativ pe bursele mondiale, iar Guvernul va discuta şi alte „posibilităţi fiscale” cu producătorii, astfel încât să fie atenuat orice impact.

Preşedintele Traian Băsescu a anunţat, luni seară, că a decis să nu aprobe memorandumul cu FMI, din cauza accizei de 7 eurocenţi la carburanţi, precizând că nu îşi va asuma această măsură pe care o consideră „antieconomică, împotriva intereselor României şi a şanselor de relansare economică”.

Premierul Victor Ponta a declarat, marţi, că acciza pe carburanţi nu e prevăzută în Legea bugetului pe 2014, ci în altă lege, el arătând că preşedintele Traian Băsescu foloseşte această „păcăleală” ca pretext pentru a nu semna memorandumul cu FMI, problema sa fiind legată de Comisia de anchetă privind achiziţionarea terenului de la Călăraşi.

În memorandumul convenit cu FMI şi prezentat de Mediafax la jumătatea lunii noiembrie, se afirmă : „Pentru a atinge ţinta de deficit, vom implementa măsuri adiţionale. Începând din 2014, inflaţia va fi adăugată ca un element în formula de indexare a accizelor. Accizele la carburanţi vor fi de asemenea majorate cu 7 euro cenţi pe litru”.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *