În ultimii opt ani, costul bateriilor pentru maşinile electrice s-a redus cu 70%, numărul modelelor de autoturisme electrice a urcat de la unu, la 20, iar numărul staţiilor de încărcare a crescut de 40 de ori, în Statele Unite, de la 500, în 2008, la 16.000, în prezent.
Sunt faptele de la care porneşte o nouă iniţiativă a Casei Albe, în scopul impulsionării adoptării vehiculelor electrice la scară largă, în SUA. Concret, printr-un efort coordonat la nivel instituţional, sub ghidajul Departamentului pentru Energie, administraţia de la Washington îşi propune ca ţinte:
- realizarea unor staţii de încărcare rapidă de 350kW, care ar permite încărcarea unei baterii auto în 10 minute (Ca reper, staţiile de încărcare la curent continuu pentru toate maşinile electrice cu excepţia Tesla funcţionează în prezent la maxim 50kW, ceea ce înseamnă că pot oferi o autonomie de 120-160 de kilometri în 30 de minute. Sursa: cleantechnica.com)
- soluţii de încărcare a bateriilor la locul de muncă
- să pună la dispoziţia mediului privat garanţii de 4,5 miliarde de dolari, pentru stimularea soluţiilor de încărcare a bateriilor electrice pentru autoturisme, „pentru identificarea și eficientizarea dezvoltării coridoarelor dedicate maşinilor electrice”
- reducerea preţului bateriilor electrice la mai puţin de 100 de dolari pe kWh
Toate aceste obiective sunt foarte ambiţioase, iar, pentru moment, chiar excesiv de ambiţioase! Dacă ţinem cont de anvergura organizaţiilor care s-au raliat acestor angajamente, perspectiva atingerii ţintelor de mai sus nu mai pare cu totul utopică: Casa Albă, Departamentul pentru Energie, Departamentul Transporturilor, Forţele Aeriene şi armata americană, Agenţia pentru protecţia Mediului, precum şi o coaliţie fără precedent reunind 50 de producători auto, companii de utilităţi, state şi asociaţii de profil, între care: Avista, Berkshire Hathaway Energy, BMW, Universitatea Stanford, Duke Energy, Ford, General Motors, Nissan, Tesla.
Într-o analiză publicată de cleantechnica.com, Zachary Shahan mai adaugă un motiv de optimism: preţurile bateriilor pentru maşinile electrice au scăzut într-un ritm cu mult mai rapid decât cel anticipat de majoritatea prognozelor, potrivit unui studiu publicat în Nature Climate Change şi actualizat recent.