Primăria Constanța a propus proiecte finanțabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de peste 600 de milioane de euro, a anunțat primarul Vergil Chițac, în cadrul unei conferințe organizate de Energynomics. Chițac a mai vorbit și despre taxarea clădirilor eficiente energetic, despre planurile pentru infrastructura de termoficare, dar și despre planurile privind transportul în comun.
RADET Constanța este în insolvență, apare Termoficare Constanța SRL
Prima mare problemă în legătură cu termoficarea din Constanța, ține de pierderile enorme de apă din magistralele de transport și distribuție. “Rețeaua de termoficare din Constanța are pierderi de 250 de tone de apă pe oră, a spus Vergil Chițac. “Din ceea ce pleacă de la CET se întoarce mai puțin cu 250 de tone. Această cantitate trebuie […] trasă de la RAJA [operatorul local în domeniul alimentării cu apă a populației – n.r.], încărcată în sistem, ceea ce înseamnă cheltuieli suplimentare”, a explicat primarul.
Soluția avută în vedere este schimbarea magistralei de transfer a agentului termic, utilizând fonduri europene POIM, axa 7.1. Municipalitatea a depus deja un proiect și va mai depune în scurt timp încă unul. “Programul pe 2016-2020, care va mai funcționa încă trei ani, așa cum a fost conceput nu admitea proiecte mai mari de 20 de milioane de euro. Am discutat cu domniile lor să înțeleagă și vom depune două proiecte de câte 20 de milioane de euro”, a precizat Vergil Chițac. “Trebuie să schimbăm această tubulatură de transfer acolo unde se petrec cele mai multe pierderi”, a explicat primarul.
El a precizat că impactul negativ nu ține doar de costurile suplimentare cu agentul termic. “Toată apa asta merge în subteranele orașului și ajunge să afecteze inclusiv stabilitatea malurilor și a taluzului, interfața dintre Marea Neagră și oraș. În general, malurile trebuie toate consolidate și în general erodarea malurilor are doar 20% drept cauză de acțiune marea. Pentru restul, este vorba despre ploi și de ape care se deversează și care curg pe dedesubt”, a spus Chițac.
Cum RADET Constanța este în insolvență și nu poate accesa finanțare europeană, a fost înființată o nouă companie, subordonată Consiliului local – Termoficare Constanța SRL. “Ca să nu pierdem timpul, am început să derulăm și procedura de licitație pentru un acord-cadru cu un operator economic care să fie capabil să schimbe această tubulatură de așa manieră încât atunci când vom primi de la POIM decizia de finanțare noi deja să putem începe lucrările”, a explicat Vergil Chițac.
Preluarea CET-ului, curățat de datorii
Chițac a mai spus că în ceea ce privește producția de agent termic, soluția optimă este preluarea CET-ului de către autoritățile locale. Trebuie să fie un sistem integrat, cu o coordonare unitară, spune Vergil Chițac. În prezent, transferul este întârziat de proceduri juridice, iar CET-ul este în insolvență, cu administrator judiciar. Primarul a propus ca Ministerul Energie să preia activele CET, în contul datoriilor, pentru ca apoi să îl cedeze municipalității. „Noi avem și alte variante, putem să cumpărăm și o parte din creanțe”, a mai spus primarul Constanței.
Pe viitor se intenționează finanțarea cu bani europeni a unei surse noi de producție mai puțin poluante. Sunt luate în considerare soluții pe gaze naturale și hidrogen, care să integreze și surse de energie regenerabilă.
Proiecte verzi, nu doar cu bani europeni
„Noi acum stabilim, anul acesta, care sunt proiectele necesare pentru orașul nostru, proiectele de dezvoltare”, a mai spus primarul Chițac. De la notă conceptuală, la studiu de fezabilitate și la proiecte tehnice, perioada necesară poate depăși un an de zile, a estimat Vergil Chițac, “vreo 400 de zile”. „Abordarea mea este că finanțarea este ultima problemă. […] Dacă găsesc surse de finanțare europene e în regulă, dar dacă nu găsesc call-uri care se deschid pe fonduri europene, pur și simplu ne apucăm să finanțăm. Avem mai multe variante, avem acordul de prefinanțare cu BERD, putem să fim finanțați și de bănci pentru că suntem solvabili, ]n condițiile în care datoria publică a Constanței este numai 1,4% din fondurile proprii”, a spus Chițac. Emiterea de obligațiuni municipale este de asemenea o variantă.
Primăria Constanța a semnat un contract pentru achiziția a 41 de autobuze electrice pentru compania de transport locală Citybus aflată în subordinea Consiliului local. „În contextul în care bulevardele vor fi reabilitate din bani europeni, inclusiv cu bandă dedicată transportului în comun, nivelul nostru de ambiție este să înlocuim autobuzele existente […] cu autobuze electrice”, a spus Vergil Chițac.
Conferința “Digitalizare și Eficiență energetică – anul 5 – Constanța” a fost organizată de Energynomics, cu sprijinul partenerilor noștri Kawasaki Gas Turbines Europe, Wiren Energy.
S-au înscris pe platforma MyConnector pentru a participa la dialog peste 200 de persoane.