Planul de refacere verde a economiei promis de Comisia Europeană se va concentra pe renovarea clădirilor, surse regenerabile și hidrogen, precum și mobilitate curată și economia circulară, potrivit unui draft obținut de Euractiv.
Comisia Europeană este preocupată să elaboreze un plan care să ajute economia UE să se redreseze după criza de COVID-19, pregătindu-se să transforme cel puțin 1 trilion de euro într-un program larg de stimulare așteptat să fie prezentat săptămâna viitoare.
Președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, a prezentat planul către Parlamentul European săptămâna trecută, promițând să pună Acordul Verde în centrul eforturilor de recuperare ale UE.
Planul este programat să fie lansat pe 27 mai și, deși încă lipsesc detalii cheie cu privire la finanțare, unele aspecte ale planului încep să apară. Euractiv obținut un proiect prezentat ca „document de lucru” legat de aspectele verzi ale planului de recuperare.
De obicei, Comisia Europeană nu comentează proiectele. Însă, atunci când a fost contactat de EURACTIV, purtătorul de cuvânt Eric Mamer nu a negat imediat autenticitatea documentului, îndemnând jurnaliștii să „trateze cu precauție” eventualele scurgeri de informații.
Documentul obținut de Euractiv provine de la o sursă de încredere. Dar se referă doar la aspectele verzi ale planului de recuperare și nu menționează alte părți cruciale, precum sănătatea și finanțele.
Este împărțit în mai multe secțiuni – inclusiv renovarea clădirilor, regenerabilele și hidrogen și mobilitatea curată – care sunt rezumate mai jos:
Renovare și construcții
În ceea ce privește finanțarea, Comisia intenționează să lanseze un „instrument european de finanțare pentru renovare”, finanțat provizoriu cu 91 de miliarde de euro pe an și combinat cu alte surse de finanțare pentru a ajunge la 350 de miliarde de euro investiții pe an.
Prioritate vor avea în primul rând clădirile din sectorul public, în special spitale și școli, precum și locuințele sociale și alte forme de locuințe ale persoanelor cu venituri mici.
Pentru clădirile rezidențiale private, facilitatea va sprijini furnizarea de credite ipotecare verzi, urmărind să mobilizeze investiții de 50 de miliarde de euro pentru „dezvoltarea unui produs atractiv de finanțare a pieței de retail pentru renovare”.
Pentru a sprijini în continuare renovarea, Comisia intenționează să revizuiască normele sale relevante privind ajutorul de stat până în 2021, pentru a „oferi un cadru care să permită autorităților publice să sprijine renovarea de înaltă calitate”.
Regenerabile și hidrogen
Deși energiile regenerabile s-au dovedit mai puțin afectate decât combustibilii fosili în timpul crizei COVID-19, lanțurile de aprovizionare au fost grav afectate, piețele solare și eoliene urmând să se micșoreze cu 20-33% anul acesta, spune Comisia.
Planul de recuperare propune să se concentreze în paralel pe surse regenerabile și hidrogen, spunând că ambele sunt necesare pentru o decarbonizare profundă. „Fără o creștere susținută a pieței regenerabile nu există niciun viitor pentru hidrogenul curat în Europa, în timp ce tehnologia hidrogenului durabil are un rol esențial în decarbonizarea economiei”, se arată în document.
În ceea ce privește regenerabilele, aspectele cheie ale planului de recuperare includ:
- O schemă de licitație a UE pentru proiecte de energie electrică regenerabilă de 15 GW pe 2 ani, cu o investiție totală de 25 de miliarde de euro.
- Sprijin pentru sisteme naționale de 10 miliarde EUR pe parcursul a doi ani, folosind cofinanțarea de la Banca Europeană de Investiții (BEI).
În ceea ce privește hidrogenul curat, Comisia intenționează:
- Dublarea finanțării pentru cercetarea și inovarea în domeniul hidrogenului curat, care se ridică în prezent la 650 de milioane euro
- Încă 10 miliarde euro în următorii zece ani – implicând cofinanțare – pentru a „reduce substanțial riscurile” proiectelor mari și complexe precum hidrogenul.
Un fond în valoare de 10 miliarde de euro pe an, administrat de BEI, ar fi, de asemenea, creat pentru a acorda împrumuturi pentru infrastructura de hidrogen.
Mobilitatea curată
Pentru industria auto, planul propune:
- O facilitate de achiziție pentru vehicule curate la nivelul întregii UE, care reduce emisiile de CO2 și poluanți în conformitate cu standardele UE. Suma: 20 de miliarde de euro în următorii doi ani.
- Un fond de investiții pentru transportul verde pentru a accelera investițiile în vehicule cu emisii zero Suma: 40-60 miliarde EUR.
- Dublarea investițiilor UE în infrastructura de reîncărcare a mașinilor electrice, cu obiectivul de a ajunge la 2 milioane de stații de încărcare publică și de alimentare alternativă până în 2025.
Pentru sectorul feroviar:
- Un pachet de Renaștere a investițiilor feroviare concentrându-se pe coridoarele cheie unde pasagerii și mărfurile pot face tranziția către calea ferată. Suma: 40 miliarde EUR.
- Sprijin financiar pentru schimbarea materialului rulant și reintroducerea serviciilor de tren de noapte în Europa.
Planul de recuperare prevede, de asemenea, o finanțare mai mare pentru programele de mobilitate urbană, cum ar fi infrastructura pentru ciclism, care urmează să fie finanțate în cadrul programelor regionale de finanțare ale UE.
Alte două secțiuni sunt dedicate economiei circulare și sectorului agricol, cu accent pe digitalizare.