În estul Ungariei muncitorii se pregătesc să construiască cea mai mare uzină de baterii pentru automobilele electrice din Europa, spre nemulțumirea locuitorilor din regiune care se mobilizează pentru a opri acest proiect chinez şi ambițiile premierului Viktor Orban, informează AFP.
Viktor Orban, care curtează de mai mulți ani cu succes marile nume din industria auto cu facilități fiscale şi salarii mici, nu este obişnuit cu o astfel de rezistentă, precizează AFP.
Producătorii auto germani Audi şi Mercedes au deja uzine în Ungaria, pe care le convertesc în prezent pentru asamblarea de modele electrice. Un alt mare producător auto german, BMW, s-a instalat şi el în Ungaria cu o investiție de două miliarde de euro, conform Agerpres.
Condițiile din Ungaria sunt ideale pentru gigantul chinez din domeniul producției de baterii CATL, care în luna august a anului trecut a anunțat o investiție de 7,3 miliarde de euro pentru o uzină amplasată lângă Debrețin. Este vorba de o adevărată mega-uzină care, peste trei ani, când va fi gata, va avea o capacitate anuală de 100 de Gigawați oră (GWh), capabilă să alimenteze cu baterii litiu-ion aproximativ două milioane de automobile electrice pe an, cu mult peste celelalte uzine europene.
Problema o reprezintă faptul că această mega-uzină va fi o mare consumatoare de energie şi apă, susțin militanții ecologişti. Aceştia se tem de asemenea de deversarea de substanțe toxice în sol şi pânza freatică.
Sâmbăta trecută, mai multe sute de persoane s-au strâns la Debrețin pentru a cere oprirea lucrărilor. „Oamenii nu au fost informați în mod corect cu privire la acest proiect, nu li s-a cerut părerea”, spune Gabor Bogos, un inginer IT în vârstă de 42 de ani. „Avem nevoie de apă curată, de aer curat şi nu de baterii”, susține şi Julia Perge, 56 de ani, co-organizatoarea manifestației.
Temerile cu privire la impactul asupra mediului au fost agravate şi de seceta din vara lui 2022, când un lac din vecinătate a secat.
În replică, Guvernul de la Budapesta a criticat ceea ce a numit „răspândirea de informații false” şi a pus accentul pe „normele de mediu foarte stricte”.
Planurile lui Viktor Orban vizează transformarea Ungariei în uzina Europei. În total, sunt avute în vedere peste 20 de proiecte de uzine, un simbol al aşa-numitei ‘Orbanomics’, o strategie introdusă după revenirea la putere a lui Orban în 2010. Obiectivul este ca în 2030 Ungaria să devină al doilea mare producător european de baterii pentru vehiculele electrice, după Germania.