Acasă » Petrol și Gaze » Consumatori » Războiul accizelor: un bir care rezolvă totul… sau nimic

Războiul accizelor: un bir care rezolvă totul… sau nimic

28 noiembrie 2013
Analize
Bogdan Tudorache

###author###

Un nou război între palate pune sub semnul întrebării creșterea accizelor la combustibili. În vreme ce guvernul vrea să încaseze mai mulți bani prin orice mijloace, inclusiv prin taxe noi, pe construcții speciale cum ar fi stâlpii de înaltă tensiune, președinția se opune, optând pentru o politică fiscală mai relaxată.

În plus, războiul declarațiilor a făcut neclară destinația banilor strânși din accize – ei vor fi folosiți fie la infrastructură, fie pentru salarii ori pentru a genera inflație. Astfel, deși declarațiile inițiale ale premierului Victor Ponta conduceau la ideea majorării accizelor pentru a fi creat un fond pentru infrastructură, afirmațiile din ultimele zile lasă să se înțeleagă că vor urma, în schimb, majorări salariale.

Dacă anul electoral 2014 va aduce cu sine noi majorări salariale, posibil generate de creșterea de accize – creșterea prețurilor combustibililor va trage în sus inflația și va scădea puterea de cumpărare a românilor, în contrabalanță cu scăderea prețului barilului și eforturile firmelor de a ține costul combustibililor sub control.

Deși în an electoral, majorarea salariilor bugetarilor este permisă de lege. Legea responsabilității fiscal-bugetare (acum în revizuire) interzice majorările salariale bugetare dintr-un an electoral, mai precis cu 180 de zile înaintea expirării mandatului primului ministru, aceasta nu face referire și la alegerile europarlamentare sau prezidențiale.

Întrebat de jurnaliști dacă are în vedere renunțarea la majorarea accizelor, Ponta a recunoscut că acestă sursă de venituri ar fi folosită pentru plata majorărilor salariale decise prin hotărâri judecătorești.

Şi din ce plătim hotărârile judecătoreşti? Două miliarde. Ca să nu mai vorbesc...”, a spus Ponta.

Voinea: Deflaţia… e mai periculoasă decât inflaţia

Creşterea accizei la carburanţi a fost o măsură pentru evitarea deflaţiei, al cărei pericol este mai mare decât cel al unei uşoare creşteri a inflaţiei întrucât din deflaţie nu se iese, generând şomaj şi recesiune, a declarat ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.

Deflaţia este un pericol real, nu doar pentru România, toată Europa este în pragul deflaţiei, Europa îşi pune problema deflaţiei începând cu Germania. Din deflaţie nu se iese, Japoniei i-a luat 20 de ani să iasă din deflaţie şi apoi a venit peste ea criza globală. E mai periculoasă decât inflaţia„, a afirmat Voinea după Forumul Economic şi Comercial China – Europa Centrală şi de Est.

El a afirmat că inflaţia ajută la creşterea economică, în timp ce deflaţia conduce la şomaj şi recesiune.

N-am auzit de deflaţie care să ducă la creştere economică. În schimb, inflaţia câtă vreme este controlată ajută la creşterea economică, ajută veniturile bugetare„, a spus Voinea.

Deflația este însă o consecință a crizei economice, însă o scădere a prețurilor poate fi benefică pe termen scurt pentru a impulsiona consumul.

Liviu Voinea nu a auzit de deflație care să ducă la creștere economică. Nu este singurul pentru că așa ceva nu există (recesiunea duce la deflație). Dar Liviu Voinea cred că este singurul care a auzit de inflație care duce la creștere economică,” spune analistul economic Florin Cîțu.

Nici vorbă de deflaţie

Ultimul raport asupra inflaţiei emis de Banca Centrală (BNR) arată că în România nu va fi vorba despre deflaţie în 2014. Raportul îl contrazice astfel pe ministrul Bugetului, Liviu Voinea, care afirma că acciza suplimentară pe carburanţi va fi introdusă ca să ferească ţara de deflaţie și de toate relele care vin după acest fenomen, conform economica.net.

Experții din Banca Națională nu văd nici un risc de deflație pentru anul următor.

Totodată, preşedintele Traian Băsescu a calificat acciza suplimentară pe combustibil drept „un bir inutil şi toxic pentru populaţie” şi a anunțat că nu va promulga un buget care promovează o asemenea taxă.

În schimb, premierul Victor Ponta, care iniţial a susţinut că banii colectaţi vor fi vărsaţi în Fondul special pentru marile proiecte de infrastructură rutieră, spune că în absenţa adoptării bugetului care conţine acest nou bir nu vor mai putea fi majorate unele salarii.

În fine, ieri seară ministrul de Finanțe Daniel Chițoiu lămurește lucrurile: sumele prevăzute în bugetul de stat pentru a fi încasate în creşterea accizelor la carburanţi vor fi alocate pentru autostrăzi, drumuri naţionale şi drumuri judeţene.

Banii din creşterea accizelor… au prioritate finanţarea autostrăzilor, drumurilor naţionale şi judeţene. Deci suma totală alocată în buget (…) este mult mai mare decât sumele pe care le încasăm noi din accize. În sumele alocate pentru autostrăzi, pentru drumurile naţionale şi drumurile judeţene este un total la 7,3 miliarde de lei. Suma pe care noi o încasăm din accize este de 4 miliarde de lei„, a susţinut Chiţoiu.

Rămâne, însă, de văzut dacă președintele Băsescu va promulga legea bugetului.

O spun în mod categoric, dacă nu se renunţă la creşterea accizei, voi trimite înapoi bugetul de stat iar apoi îl voi ataca şi la CCR (Curtea Constituțională)„, a spus preşedintele Traian Băsescu, precizând că este vorba de un „avertisment”.

Premierul este, însă, încrezător.

Gestul preşedintelui de a trimite înapoi bugetul ar fi un gest iraţional. Nu s-a întâmplat niciodată în 23 sau 24 de ani”, a spus Ponta.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *