Acasă » Interes general » Republica Moldova instituie stare de urgență energetică; premierul Dorin Recean preia șefia Ministerului Energiei

Republica Moldova instituie stare de urgență energetică; premierul Dorin Recean preia șefia Ministerului Energiei

6 decembrie 2024
Interes general
energynomics

Premierul Republicii Moldova Dorin Recean a cerut Parlamentului să instituie starea de urgență în sectorul energetic cu începere de la 16 decembrie. Totodată, prim-ministrul a anunțat că ministrul Energiei, directorul Energocom și un membru al Consiliului de Observatori Moldovagaz au fost eliberați din funcții. ”Aceste persoane fie au blocat, fie nu au acționat la momentul potrivit pentru a achiziționa gaz la cel mai convenabil preț. În loc să caute vinovați și să paseze responsabilitatea de la unul la altul, sarcina lor era să asigure țara cu gaz la momentul oportun”, a spus prim-ministrul.

„Starea de urgenţă în energetică înseamnă că există riscul pentru întreruperea livrărilor cel puţin parţială dacă nu totală, atât a energiei electrice în cazul nostru, dar şi a altor tipuri de energie. Asta ar însemna că ar putea interdicţiona exporturile de energie”, a explicat Dorin Recean. „Pentru a exclude orice risc, întreprinderile de stat din domeniul energetic trebuie să se asigure că Republica Moldova va putea importa mai multă energie electrică şi gaze prin ţările vecine, la nevoie”, a adăugat oficialul.

Pe 29 noiembrie, Agenția Națională de Reglementare în Energetică din Republica Moldova (ANRE-MD) a aprobat noile tarife pentru gazele naturale consumate de consumatorii casnici cu începere de la 1 decembrie. Acestea sunt cu 27,5% mai mari, adică 16,74 de lei moldovenești pentru un metru cub de gaz.

Dincolo de responsabilitățile individuale deciziile vin pe fondul a cel puțin trei conjuncturi extrem de complicate. De altfel, încă din vară, Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova a instituit starea de alertă timpurie pe piața gazelor naturale.

 

Blocajul impus de Gazprom la nivelul Moldovagaz

Reamintim că din vara acestui an, Moldovagaz are o conducere interimară. Ministerul Energiei a organizat un concurs privind selectarea candidaților pentru patru din cele 9 funcții vacante, în cadrul Consiliului de Administrație (CA) al Moldovagaz, care vor fi înaintați din numele instituției. În septembrie, Ministerul Energiei a înaintat candidaturile pentru funcțiile de membru în CA Moldovagaz, între care și Dorin Junghietu (AFLĂ MAI MULTE!), propus pentru funcția de președinte al Consiliului.

Potrivit statutului companiei, statutului companiei, Consiliul de Administrație al Moldovagaz este format din 9 membri, numiți la propunerea principalilor acționari pe un termen de 3 ani, dintre care cinci membri sunt de la Gazprom. Ceilalți patru, inclusiv președintele, sunt numiți de Guvernul Republicii Moldova, iar Gazprom îl aprobă.

Procedura nu s-a încheiat formal, în condițiile în care Gazprom întârzie să aprobe noii membri numiți de autoritățile de la Chișinău. Ca urmare a neclarităților cu privire la conducerea Moldovagaz, strategia companiei este privită cu suspiciune, iar deciziile, în principal cu privire la achizițiile de gaze naturale și cererea de majorare a tarifelor au provocat ample critici în spațul public.

 

Incertitudinea cu privire la livrările de gaze naturale din Rusia după 1 ianuarie 2025

La finalul acestui an, expiră un acord de tranzit semnat în urmă cu cinci ani de Moscova şi Kiev, privind exporturile de gaze rusești spre Europa prin Ucraina. Nu este limpede dacă Gazprom va mai putea sau va mai dori să livreze gaze către Republica Moldova și în principal pentru regiunea transnistreană, unde se află centrala energetică de la Cuciurgan. Aceasta joacă un rol esențial pentru economia regiunii, dar și pentru securitatea energetică a Republicii Moldova.

 

AFLĂ MAI MULT Mihai Melintei (Energy Analytical Studies): Securitatea energetică a Republicii Moldova depinde de dosarul transnistrean

 

În acest context, orice strategie de achiziții de gaze naturale din partea Moldovagaz sau a Energocom era dificil de conturat și este ușor de criticat post-factum. Achiziționarea gazelor „la cel mai convenabil preț” și analiza de oportunitate sunt imposibil de realizat pe criterii strict economice atunci când jucători la nivel geopolitic au la dispoziție pârghii directe de influențare a deciziilor.

 

Instabilitatea politică din Republica Moldova

Blocul Comuniștilor și Socialiștilor (BCS) din Parlamentul Republicii Moldova a înaintat pe 5 decembrie o nouă moțiune de cenzură împotriva guvernului condus de premierul Dorin Recean. Socialiștii invocă în special situația din domeniul energetic, unde potrivit acestora starea lucrurilor „a degradat”. Deputații BCS susțin că guvernarea nu și-a onorat obligația de a garanta stabilitatea energetică și că nu a asigurat realizarea unor „politicii și strategii clare de asigurare a securității țării”. Parlamentarii s-au referit în mod explicit la recenta majorare a tarifului la gazele naturale.

În replică, reprezentanții Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) acuză parlamentarii BCS că împreună cu „prietenii lor de la Kremlin” vor să semene panică și să slăbească instituțiile statului. Moțiunea de cenzură inițiată acum este a treia lansată împotriva guvernului pro-european susținut de PAS și de președintele Maia Sandu.

 

Jocuri de culise, conflictele personale, responsabilități neclare

Deciziile luate de premierul Dorin Recean vin, cel puțin în parte, ca răspuns la criza politică, pentru a reduce presiunea publică resimțită de Guvern. Premierul s-a referit inclusiv la “conflictele personale” dintre Victor Parlicov și Victor Bînzari, care ai fi contribuit la adâncirea crizei energetice.

Fostul ministru al Energiei, Victor Parlicov, revocat din funcție pe 5 decembrie, consideră că principalul responsabil pentru situația actuală este compania Energocom, care ar fi ratat achizițiile de gaze la prețuri avantajoase la începutul anului. “Rateul principal, dacă mă întrebați pe mine, s-a făcut în prima parte a anului. Nimeni nu și-a asumat, în special Energocom, ca gazul din stoc să fie substituit cu gaz ieftin, iar prețurile cele mai bune care le-am avut, să fie folosite din plin pentru a optimiza portofoliul de stocuri de gaz. Moldovagaz nu putea face acest lucru, în opinia mea. Chiar și dacă se ducea pe piață, nu cred că cineva îi vindea”, a declarat Parlicov.

AFLĂ MAI MULT Experți despre demisia lui Parlicov: A asigurat securitatea energetică în context regional complicat

 

Victor Bânzari, director general al Energocom respinge acuzațiile și susține că și-a făcut meseria profesionist. „Am participat la toate licitațiile de pe bursă, am propus volume și prețuri. De ce Moldovagaz nu a cumpărat gaz, iar vina e a mea?”.

Sergiu Tofilat, membru în Consiliul de Observatori a Moldovagaz, de asemenea, a respins învinuirile. El insistă că decizia de a cumpăra gaze a aparținut directorului interimar al Moldovagaz, Vadim Ceban, fără aprobarea Consiliului de Supraveghere.

În fine, președintele interimar al Moldovagaz, Vadim Ceban, afirmă că Moldovagaz a achiziționat deja 85% din volumul necesar de gaze pentru malul drept al Nistrului în sezonul rece. “Am mai spus acest lucru înainte, nimeni nu mă acoperă. M-am obișnuit cu astfel de speculații, nu este nimic deosebit pentru mine. Dar mai pot spune odată că acum trebuie să ne concentrăm asupra soluționării celei mai importante probleme: furnizarea de gaz în regiunea transnistreană”, a spus Vadim Ceban.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *