Acasă » Analize » Resursele energetice atrag industria, dar miza principală este inovația tehnologică

Resursele energetice atrag industria, dar miza principală este inovația tehnologică

9 aprilie 2024
Analize
energynomics

România are oportunități mari de dezvoltare, datorită geografiei (amplasare și resurse) și contextului geopolitic, dar și faptului că deține un mix  energetic diversificat. Dezvoltarea în continuare a acestuia, în linie cu tranziția energetică, poate atrage industrii mari consumatoare energie din alte țări. Acesta a fost mesajul transmis de participanții la dezbaterea „Schimbări geopolitice în sud-estul Europei – semnificația pentru afaceri”, organizată de AHK România.

În calitate de invitat special, Mircea Geoană, Secretarul general adjunct al NATO, a remarcat, în discursul de deschidere că noțiunea germană de „Zeitenwende” (moment al schimbării) este cât se poate de actuală și în România. „Modelul economic al României bazat pe forță de muncă ieftină, cu valoare adăugată relativ mică tinde să fie depășit”, a spus el subliniind în context o declarație a cancelarului german Olaf Scholz, potrivit căreia centrul de greutate al Europei se mută către est. „Acest lucru este o realitate. Întrebarea este dacă această schimbare se poate translata și la nivel de creștere economică. Pornind de la motto-ul AHK, ‘Partenerul dumneavoastră pentru afaceri de succes’ ne gândim dacă nu cumva a venit clipa ca și în România să avem un echivalent al Mittelstand-ului german (IMM-uri), să ne îndreptăm  către principalul aliat și să facem împreună un Bruderschaft (frăție) pe stil nou”, a continuat el.

Secretarul General Adjunct al NATO a menționat necesitatea pregătirii forței de muncă pentru meseriile actuale și viitoare și a invitat companiile germane să participe la acest demers și mai mult, să caute parteneri în România, pentru a crea împreună un model industrial românesc. „Dacă ar fi să propun ceva, aș merge către o privilegiere energică, cu stimulente fiscale, pentru parteneriate pe tot ce înseamnă cercetare-dezvoltare, inovare și IT”, a adăugat el

La rândul său, Directorul General al BASF Romania și Președintele AHK România, Andreas Lier s-a referit la provocările complexe, dar și la oportunitățile cu care se confruntă companiile care investesc în regiune și în România. “Sunt îngrijorări legate de securitate, inclusiv cea energetică, există o volatilitate a prețurilor la energie, dar lanțurile de aprovizionare sunt reziliente și sunt multe proiecte noi.

Participanții la dezbatere au susținut că multe companii din străinătate iau în considerare relocarea afacerilor în România datorită energiei disponibile. Totuși ei au subliniat faptul că România trebuie să se integreze mai mult în rețeaua energetică europeană, iar acest fapt cere investiții și o legislație adecvată.

Astfel Volker Raffel, CEO al E.ON a explicat că România are toate resursele necesare generării de electricitate. „O mare greșeală strategică ar fi să nu se investească în rețelele de distribuție, investiții necesare pentru integrarea energiei provenite din surse regenerabile. Având în vedere că pe viitor consumul de energie va fi tot mai mare, Europa are nevoie de toate sursele de energie, inclusiv de gaz și de cele nucleare, pentru a fi independentă din acest punct de vedere“.

La rândul său, Daniel Barciuc, CEO Siemens România a menționat că Siemens a investit continuu atât în România, cât în și în Republica Moldova. El a descris soluțiile Siemens de transformare digitală și cybersecurity, subliniind contribuția echipei sale de R&D la dezvoltarea acestor soluții, în colaborare cu universitățile tehnice.

Răspunzând unei întrebări lansate de Energynomics, vorbitorii au insistat asupra faptului că dezvoltarea economiei românești în contextul schimbărilor geopolitice din regiune trebuie să vizeze nu orice tip de producție industrială, ci cu precădere domeniile cu valoare adăugată ridicată. Din această perspectivă, investițiile în centre de cercetare-dezvoltare locală, precum și în unități de service și suport la nivel regional au atras deja mii de angajați.

 

Despre Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane. Înființată în 2002, AHK numără peste 600 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. De la 1 ianuarie 2020, în cadrul AHK România funcționează și Centrul de competență pentru Republica Moldova. Dorim astfel să intensificăm relațiile de afaceri între companii din România, Republica Moldova și Germania și să contribuim semnificativ la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *