Reveal Marketing Research a realizat pentru România Eficientă un studiu reprezentativ la nivel național în rândul locuitorilor din mediul urban, pentru a afla dacă și ce soluții au identificat și implementat românii pentru a eficientiza consumul de energie comparativ cu anul precedent, în contextul în care asistăm la o creștere semnificativă a prețurilor utilităților.
În percepția românilor, eficiența energetică este asociată în cea mai mare măsură cu costurile utilităților (21%), confortul personal (18%) și sănătatea individuală (17%).
Astfel, principalul factor care îi determină pe 7 din 10 români să fie mai atenți la energia consumată este prețul acesteia. Circa 70% dintre români consideră că principalul avantaj al unei locuințe eficiente energetic este economisirea prin reducerea costurilor cu energia.
Mai mult decât atât, comparativ cu 2022, observăm o creștere a importanței prețului ca factor motivant pentru a economisi energie, de la 66% la 69%, într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor mature de peste 45 ani (75%).
Și în 2023 continuă trendul pozitiv în privința comportamentelor de economisire a energiei acasă. Cele mai frecvente acțiuni pe care le fac românii pentru a-și reduce facturile la energie sunt stingerea luminii de fiecare dată când nu se mai află ocupanți în încăpere (46%) și stingerea televizorului când nu este utilizat (37%).
Comparativ cu anul precedent, cresc ușor procentajele celor care declară că adoptă mereu omportamente eficiente energetic, creșterile înregistrându-se pentru toate tipurile de comportamente măsurate. De exemplu, procentul celor care sting mereu lumina când ies din încăpere crește de la 44% la 46%, iar cei care sting mereu televizorul când nu se uită la el sunt acum 37% comparativ cu 33% în 2022.
În același timp, tot mai mulți români vor locuințe termoizolate și termostate pentru controlul căldurii.
De asemenea, locuirea într-o casă sau apartament termoizolat este un aspect foarte important pentru 76% dintre români, iar în ultimul an se înregistrează o creștere semnificativă a incidenței montării de termostate pentru controlul temperaturii din locuințe, de la 50 la 56%.