Acasă » Evenimente Trecute » Calitatea serviciilor vine din investițiile în rețele și din contorizare inteligentă (EBC, 16 noiembrie)

Calitatea serviciilor vine din investițiile în rețele și din contorizare inteligentă (EBC, 16 noiembrie)

20 noiembrie 2017
Evenimente Trecute
energynomics

Două mari companii de distribuție, un furnizor, precum și reprezentanți ai autorității de reglementare în energie, au dezbătut la Energy Breakfast Club tendințele care afectează piețele de energie și impactul acestora asupra modelelor de business ale companiilor de utilități.

Zoltan Nagy-Bege, vice-președintele ANRE, a deschis seria de discursuri cu o prezentare a perspectivelor implementării soluțiilor de contorizare inteligentă. „Directiva europeană prevede obligația de a atinge o pondere de 80% din consumatori până în 2020, cu precizarea că sunt admise derogări la nivel național pentru țările unde analizele cost-beneficiu arată că rezultatele nu ar fi pozitive”, a precizat oficialul ANRE. „Sunt multe opinii și puncte de vedere primite la Autoritate, iar subiectul rămâne deschis”, a mai spus Zoltan Nagy-Bege. „Chiar dacă am avea o abordare conservativă, țintele acestea și tendințele sunt clare, așa că mai devreme sau mai târziu trebuie să avem aceste sisteme de contorizare inteligentă. Orice investiție făcută în rețea este remunerată cu o rată de recuperare a investiției de 7,5%, iar în condițiile actuale de pe piețele financiare, orice asemenea investiție este destul de bună. De aceea, distribuitorii sunt dispuși să investească foarte repede. Dar, pe de o parte, avansul tehnologic în acest domeniu este foarte rapid, iar pe de altă parte este nevoie și de investiții în rețele, nu doar în contoare inteligente, pentru a fi pregătiți atât tehnic, cât și din punct de vedere al resurselor umane”, a subliniat vice-președintele ANRE.

Electrica, în tranziție către rolul de facilitator al pieței

Livioara Șujdea, director executiv Distribuție Electrica SA, a pornit de la contextul global al piețelor de energie, aflate în plin proces de transformare. Se preconizează că trecerea de la generarea centralizată la cea distribuită va determina schimbarea rolului operatorului de distribuție de la furnizor de servicii, la “facilitator al pieței”, a subliniat reprezentanta Electrica SA. În opinia domniei-sale, interesele și nevoile consumatorilor, aflate deja în plan central în strategia energetică națională, trebuie să apară ca atare și în conținutul reglementărilor, dar și în planurile de acțiune ale operatorilor de distribuție.

Cu toate câștigurile din ultimii ani, România rămâne printre țările cu cea mai slabă performanță în asigurarea continuității în alimentarea cu energie electrică din Europa Centrală și de Est, iar indicatorii relevanți pentru continuitatea în alimentarea cu energie electrică sunt în directă corelare cu calitatea infrastructurii și capacitatea de intervenție a operatorilor de distribuție. O analiză prezentată de Livioara Șujdea a demonstrat cum nivelul investițiilor în infrastructura de rețea contribuie la calitatea serviciului de distribuție, inclusiv prin reducerea cheltuielilor operaționale. „Stimularea operatorilor de distribuție pentru continuarea investițiilor în infrastructură, precum și pentru îmbunătățirea condițiilor de continuitate în alimentarea cu energia electrică ar trebui să fie direcții esențiale ale Programului de Reglementare IV”, a subliniat oficialul Electrica SA.

Referitor la inițiativele companiei, Livioara Șujdea s-a referit la creșterea potențialului de realizare a investițiilor, inclusiv prin internalizarea personalului de execuție, la extinderea SCADA și introducerea unui sistem de management al resurselor de teren. Extinderea contorizării inteligente trebuie corelată cu cadrul de reglementare, întrucât, în prezent, „lipsa unor cerințe clare privind interoperabilitatea, precum și viteza schimbării tehnologiei întârzie procesul decizional și angajamentele investiționale”, a explicat Livioara Șujdea.

În tranziția către rolul de “facilitator” al pieței, Electrica analizează opțiunile și oportunitățile determinate de implementarea contorizării inteligente pentru a dezvolta noi produse și servicii adresate utilizatorilor de rețea.

Programul SMART Transformation, de la Distribuție Oltenia

Eugen Butoarcă, Director Executiv, Membru al Directoratului Distribuție Oltenia a prezentat cei șase piloni ai proiectului prin care compania își propune adaptarea strategiei și transformarea modelului de business. Între acestea se numără contorizarea inteligentă, SCADA și automatizarea proceselor, digitalizarea și managementul echipelor de teren, guvernanța datelor și arhitectura întreprinderii. Investițiile de capital programate pentru intervalul 2017-2020 în programul SMART Transformation se ridică la 56 de milioane de euro, iar fiecare segment de activitate este evaluat din trei perspective: conformarea la cerințele legale prezente și viitoare, creșterea eficienței operaționale și îmbunătățirea serviciilor pentru consumatori.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI EUGEN BUTOARCĂ

Automatizarea operării rețelelor de distribuție a energiei electrice de medie tensiune și a stațiilor de transformarea constituie priorități imediate, a subliniat Eugen Butoarcă. În ceea ce privește implementarea contorizării inteligente, compania a decis pe ce tip de tehnologie va merge, în urma proiectelor pilot și a testelor de laborator. „Am înțeles că rețeaua de noastră distribuție este o rețea vie și dinamică”, a subliniat reprezentantul Distribuție Oltenia. „Toate testele de laborator arătau un procent de citire de 100%, dar în teren au apărut tot felul de perturbații introduse de receptoarele electro-casnice. Am fost în situația ca la unul dintre consumatori să schimbăm un televizor cu lămpi, pentru că acesta introducea perturbații”, a explicat Eugen Butoarcă.

„Suntem cu caietele de sarcini pentru achiziții la sertar și așteptăm ordinul din partea autorității de reglementare pentru a începe implementarea. Nu va fi deloc ușor, pentru că vorbim despre amplasarea de contoare inteligentă la milioane de clienți, simultan de către toți operatorii de distribuție. Furnizorii de servicii pentru montarea acestor sisteme sunt destul de limitați la nivel național”, a subliniat Eugen Butoarcă.

MET România, parteneriate pentru soluții avansate de management energetic

Petre Stroe, Director general al MET România Energy a vorbit despre evoluția foarte rapidă a sistemului energetic românesc din ultimele decenii, de la un sistem centralizat, monopol al unei singure societăți comerciale, la începutul anilor ’90, la un sistem foarte divers, dinamic și competitiv.

„Din perspectiva furnizorului, introducerea contorizării inteligente are un impact important mai ales în creșterea calității serviciilor oferite consumatorului”, a explicat Petre Stroe. „Noi ne dorim o accelerare a creării a acestei legături între furnizor și consumator, pentru că ne interesează feedback-ul consumatorului. Am testat soluții care să ne ofere o legătură directă și în timp real cu consumatorul pentru a-i putea oferi servicii mai bune”, a precizat reprezentantul MET.

DESCARCĂ PREZENTAREA LUI PETRE STROE

La invitația domului Petre Stroe, Alexandru Glica, cofondator Box2M, a prezentat o soluție de contorizare inteligentă pentru industria 4.0. „Ne adresăm punctual zonei de monitorizare și măsură, printr-o soluție care poate agrega datele utilităților de electricitate, apă și gaze, precum și alte utilități speciale pentru fabrici”, a precizat Alexandru Glica. De la contoarele adaptate la sistem, „preluăm datele, le criptăm, le transmitem și le urcăm într-o aplicație cloud, pe care o deține MET”, a explicat reprezentantul Box2M, un start-up românesc cu proiecte pregătite pentru sectoarele de distribuție și furnizare din Arabia Saudită, Africa, America Centrală.

„Dispozitivul nostru poate fi integrat cu contoarele existente și poate procesa local informațiile preluate din contoare. Nu luăm bulk tot ce vin din contor, ci luăm numai ce dorește clientul; sunt clienți care vor exclusiv consum – debit, sunt clienți care vor consum și calitate, sunt clienți care sunt interesați de calitate în mod selectiv – anumiți parametri care sunt relevanți pentru ei”, a explicat Alexandru Glica.

„Energia și telecom-ul sunt trecutul și viitorul, din perspectiva experienței de big data analytics, care este extrem de avansată în zona de telecomunicații și poate fi preluată cu ușurință în energie”, a mai spus Alexandru Glica, el însuși un specialist cu o bogată experiență în domeniul telecomunicațiilor.

Au asistat la prezentări și au participat la discuții peste 40 de experți, reprezentanți ai Academia Română, Almaj&Albu, Anchor Grup, ANRE, AON, Automatica SA, Bioterpena System, Blue Planet, CEZ, Delphi Electric, Electrica, Elsaco Brunata, EnergoBit, Escorom, ITOCHU, Kaufland, Lubexpert, MET Energy România, Mitsubishi Corporation, Phoenix Contact, Photon Energy, Ridgid Emerson, Ringhel, Siveco, Telekom.

Parteneri media ai evenimentului au fost Radio România Actualități, Agerpres, Klarmedia.

Participare

În 2017, energynomics.ro a organizat 10 ediţii de Energy Breakfast Club. Calendarul şi temele propuse sunt disponibile în pagina dedicată Energy Breakfast Club.

Participarea la Energy Breakfast Club este deschisă tuturor profesioniștilor din industria energetică românească, precum și din sectoarele conexe, pe baza invitației personalizate lansate de energynomics.ro. Ne puteți scrie la office at energynomics.ro pentru a solicita o invitație!

Energy Breakfast Club este o întâlnire de 2-3 ore în care specialiștii din energie se pun la curent cu cele mai noi informații și cele mai influente opinii pe una dintre temele fierbinți ale momentului.

Din postura de gazdă, începând cu ora 09.00, energynomics.ro pune la dispoziție moderatorul și cafeaua, propune tema și lansează invitațiile către speakeri. Aceștia sunt selectați dintre cei mai buni cunoscători ai tematicii și devin responsabili cu provocările intelectuale și organizarea ideilor. Prezentările nu depășesc 20 de minute și se doresc a fi puncte de pornire pentru dinamice schimburi de idei și perspective.

Clubul se închide la ora 13.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *