Mobilitatea electrică este o necesitate ignorată de autorităţile publice. Soluţie verificată pentru optimizarea transporturilor în marile oraşe, precum şi pe traseele interurbane, tranportul feroviar continuă să se degradeze în România, într-o muţenie specifică marilor monopoluri. Mai deschisă concurenţei, piaţa vehiculelor electrice creşte pe baza iniţiativelor private şi caută sprijinul decidenţilor la nivelul Guvernului, al autorităţii de reglementare şi al municipalităţilor. Soluţiile tehnologice şi financiare nu lipsesc, am aflat la Energy Breakfast Club din 18 noiembrie – „Piața de electricitate: reperele prezentului, semnele viitorului”.
Piaţa de electricitate din România este echilibrată din punctul de vedere al resurselor primare. Un mare avantaj relevat de cifrele consolidate la nivel anual, dar care ascunde riscurile şi vulnerabilităţile fiecărui sector în parte. Chiar revenit pe creştere, în primele nouă luni din 2015, consumul de electricitate are nevoie de stabilitatea şi predictibilitatea pe care le pot oferi noi tipuri de consumatori, precum irigaţiile şi mobilitatea electrică.
Octavian Udrişte, membru în Consiliul Director al Asociaţiei pentru Mobilitate Metropolitană, a deschis seria de prezentări cu un bilanţ al transportului feroviar, organizat pe trei axe: mobilitate – mediu – energie. „Transportul rămâne copilul problemă” al statelor din Uniunea Europeană, prin impactul major şi în creştere asupra mediului înconjurător. Emisiile de noxe continuă să crească, în ciuda Cartei Albe pentru un spaţiu european unic al transporturilor (2011), care expune viziunea, stabileşte obiectivele, indică pașii de urmat şi finanțează lucrările de modernizare a infrastructurii rutiere și feroviare. Bilanţul României este catastrofal în ceea ce priveşte transportul feroviar.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI OCTAVIAN UDRIŞTE.
Octavian Udrişte a prezentat zeci de exemple de bune practici la nivel european, toate în linie cu proiecte vizionare realizate de specialişti români încă din… 1925. În final, Octavian Udrişte a exprimat concluzia concluziilor: „România este o piață cu potențial, dar pentru materializarea proiectelor este necesar un efort financiar și organizatoric conjugat, precum și indispensabila “VOINȚĂ POLITICĂ”!
Unul dintre obiectivele expuse în Carta Albă a transporturilor invocă înjumătățirea utilizării autovehiculelor alimentate în mod convențional în transportul urban până în 2030, precum şi dispariția lor progresivă din orașe până în 2050. Soluţia alternativă cea mai promiţătoare este autovehiculul electric, temă pe care Simona Titică, Manager Vânzări la ALD Automotive România, a prezentat o sinteză a situaţiei curente.
Anul 2015 (date din primele 9 luni) a însemnat un avans de 111% al vânzărilor de autovehicule electrice şi hibrid. În 2015 s-au vândut în România peste 20 de autovehicule full electric, iar ALD Automotive România a devenit prima companie de leasing operaţional de pe plan local care a livrat o flotă de maşini electrice.
Ecotichetul generos adoptat recent este blocat în prezent, în condiţiile în care autorităţile responsabile nu reuşesc să identifice sursele de finanţare. „Nu sunt şanse ca până la finalul acestui an să vedem funcţională schema de sprijin prin ecotichete”, a afirmat Simona Titică.
DESCARCĂ PREZENTAREA SIMONEI TITICĂ.
Analiza costului total de utilizare (TCO) arată că pentru vehicule comparabile din punct de vedere al performanţelor tehnice, deja cheltuielile anuale sunt comparabile, cu un avantaj minim în dreptul vehiculelor electrice. „În lipsa unei pieţe de re-sell a autovehiculelor electrice este greu să estimăm nivelul de depreciere”, a explicat Simona Titică. „Aici există un potenţial important de reducere al costurilor şi este în interesul nostru ca societate de leasing operaţional să identificăm pentru clienţii noştri toate posibilităţile de reducere a TCO”. Exemplul Olandei este încurajator, consideră Simona Titică. În numai patru ani, ALD Automotive Olanda a reuşit să vândă 4.100 de autovehicule electrice şi hibrid. E adevărat, pe o infrastructură care numără în prezent peste 5.700 de staţii de încărcare.
În România sunt numai câteva zeci de staţii de alimentare electrică, cele mai multe private. Potenţial de creştere există atât pentru staţiile de uz casnic (cele mai simple şi mai ieftine), dar şi pentru staţiile care pot oferi soluţii de încărcare a flotelor auto în parcări (clădiri de birouri, complexuri rezidenţiale, mall-uri) şi pe marile rute de tranzit interurban. Daniel Vlad, Director Executiv la TMC Electric Mobility, a prezentat staţiile de încărcare din gama Etrel. „Dincolo de nivelul hardware – echipamentul de încărcare propriu-zis -, este cazul să înţelegem mai bine oportunităţile pe care le oferă soft-urile din spatele acestor staţii de încărcare electrică”, a insistat Daniel Vlad. „Reţelele de staţii electrice pot fi soluţii pentru echilibrarea profilului de consum pentru unităţi de consum medii – clădiri, parcuri industriale, precum şi la nivel municipal, prin reglarea automată a ritmului de încărcare, ţinând cont de toţi consumatorii de electricitate din reţea”, a explicat Daniel Vlad.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI DANIEL VLAD.
Camil Aliman, Manager Regional pentru România și Ungaria, Ridge Tool, o companie a Emerson Electric Co., a prezentat cele mai noi soluții pentru sertizarea cablurilor electrice de la RIDGID, brand al Emerson Electric Co. El a venit cu detalii suplimentare despre investiția RIDGID în România, în principal despre echipa de ingineri care au dezvoltat la Cluj noi produse, vândute deja cu mare succes peste tot în lume.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CAMIL ALIMAN.
Au asistat la prezentări și au participat la discuții reprezentanți ai organizaţiilor şi companiilor: ACUE, ALD Automotive, Alstom Grid Romania, Asociaţia pentru Mobilitate Metropolitană, BCR Pensii, Brady, Cabur Energy, Consiglieri, Deloitte, Elsaco Energy, Emerson SRL – Ridge Tool Division, Eolian Project, Eva Energy, Flash Group, GDM Logistics, Ilumart, Industrial Trading, LeasePlan, Neste Automotive, NIS Petrol, Nordex, Pavel and Sons Electric, Digi Energy, Renovatio Group, Rottco, Schenker Logistics Romania, SGS România, Sixt New Kopel, TDR Energy, TMC Electric Mobility.
„Piața de electricitate: reperele prezentului, semnele viitorului” a fost a opta ediţie din seria Energy Breakfast Club organizată de energynomics.ro în 2015. Evenimentul a fost susținut de partenerii noștri: ALD Automotive România, BCR Pensii, LeasePlan, Ridgid, SGS România, Sixt New Koppel.