Indexul de electromobilitate lansat de Roland Berger, disponibil AICI, este un indicator al gradului de dezvoltare al pieței locale de electromobilitate. Valoarea acestuia a fost determinată în baza a 12 indicatori cheie, iar prima ediție relevă un scor al pieței locale de electromobilitate de 31, raportată la un potențial prognozat de dezvoltare de 100 în anul 2025.
Edițiile viitoare vor monitoriza evoluția indexului, în baza unui studiu realizat semestrial care va include analize recurente pe subiecte cheie pentru piața din România; între acestea, evoluția înmatriculărilor de autovehicule electrice, comparații ale costurilor de exploatare (TCO), evoluția stațiilor de încărcare sau soluții alternative de electromobilitate.
Studiul Roland Berger oferă o privire de ansamblu asupra factorilor determinanți pentru piața de electromobilitate din România, între care cererea / nivelul de penetrare, oferta disponibilă și serviciile de mobilitate, cadrul legislativ și infrastructura de încărcare. “Ne adresăm unui spectru larg de industrii, de la energie și utilități până la retail, auto, HoReCa sau servicii financiare”, declară Szabolcs Nemes, Partener și Managing Director al biroului Roland Berger din București. Szabolcs Nemes explică faptul că inițiativa de a lansa primul index de electromobilitate din România se bazează pe o metodologie proprie Roland Berger de evaluare a gradului de dezvoltare al sectorului într-un mod sistematic.
Pe lângă monitorizarea evoluției indexului și analiza subiectelor cheie, fiecare ediție a studiului Roland Berger va aborda o tema specială, de actualitate pentru perioada analizată. Tema primei ediții o constituie politicile de reglementare locale, în contextul în care Bucureștiul încearcă să se alinieze principalelor capitale ale Europei, însă fără a introduce restricții majore pentru motoarele diesel.
Roland Berger a definit o metodologie de evaluare structurată a segmentului de electromobilitate din România în baza a 4 elemente interdependente.
1. Cererea/ Nivelul de penetrare
Creșterea accelerată a numărului de autovehicule electrice înmatriculate pe plan local este rezultatul unei conștientizări îmbunătățite a publicului a beneficiilor acestora din punct de vedere economic si impact asupra mediului. În primul semestru al anului 2019 s-au înmatriculat ~640 autoturisme noi electrice (EV) și hibride plug-in (PHEV), ponderea acestora în totalul auto noi înmatriculate (0.9%) fiind similară valorilor înregistrate în Italia, Spania sau Japonia.
2. Oferta și serviciile de mobilitate disponibile
Varietatea limitată a autovehiculelor electrice disponibile spre vânzare în România este unul dintre principalii factori care pot încetini dezvoltarea pieței de electromobilitate, oferta curentă de auto electrice și hibride plug-in reprezentând doar ~10% din totalul modelelor comercializate. Pe de altă parte, segmentul soluțiilor alternative de electromobilitate a înregistrat o creștere importantă în anul 2019, atât ca număr de jucători, utilizatori și vehicule din flote, cât și ca diversitate a serviciilor disponibile.
3. Cadrul legislativ
Programul Rabla Plus este un pilon esențial al pieței de autovehicule electrice din România, subvențiile obținute prin intermediul acestuia aducând costul total de exploatare (TCO) al modelelor electrice la un nivel similar cu cele bazate pe combustie internă. Cu toate acestea, atingerea în premieră a limitei de fonduri pentru persoane fizice în sesiunea 2019 va avea ca efect limitarea achizițiilor de autovehicule electrice în perioada următoare, evidențiind dependența pieței de schema guvernamentală. La nivel municipal, inițiativele de restricționare a vehiculelor pe baza de combustie internă sunt aproape inexistente, Bucureștiul fiind primul și singurul oraș din România care va impune restricții de circulație odată cu introducerea taxei Oxigen.
4. Infrastructura de încărcare
Numărul stațiilor publice de încărcare a crescut constant în ultimele 12 luni, cu aproximativ 30%, pe semestru. Această evoluție a fost susținută cu precădere de investițiile jucătorilor privați din retail, HoReCa, real estate sau sectorul petrolier, în parteneriat cu firme specializate sau cu companiile de utilități care și-au dezvoltat expertiza în domeniu. Majoritatea stațiilor se regăsesc în principalele centre urbane ale țării, în timp ce Bucureștiul concentrează ~25% din totalul stațiilor.
Calculul costului total de exploatare, ce va fi realizat în fiecare ediție a studiului, evidențiază condițiile în care achiziționarea unui autovehicul electric este preferabilă din punct de vedere economic în raport cu un autovehicul pe bază de combustie internă. Având în vedere investiția inițială, subvențiile disponibile și costurile de operare (în principal combustibil și mentenanță), autovehiculele electrice ating un TCO mai mic după 5 ani de utilizare, la un rulaj mediu anual de 15.000 de kilometri.
„Principalele economii sunt rezultatul costurilor reduse cu combustibilul, care pot fi cu peste 70% mai scăzute în condițiile nivelului tehnologic actual”, explică Dragoș Fundulea, Project Manager Senior în cadrul Roland Berger. În contextul pieței din România, subliniază el, subvențiile obținute prin programul Rabla Plus aduc cea mai semnificativă contribuție – fără acestea, parcursul mediu anual ar trebui să se apropie de 30.000 km pentru ca achiziția unui autovehicul electric din clasa compactă de exemplu să aibă sens din punct de vedere economic.
Despre Roland Berger
Roland Berger, înființată în anul 1967, este singura companie globală de consultanță de management de top cu origini europene. Cu 2,400 de angajați în 35 de țări, are o prezență de succes în cele mai importante piețe internaționale. Cele 52 de birouri ale firmei sunt localizate în toate centrele de afaceri globale majore – în Romania, Roland Berger este prezentă încă din anul 1992 prin biroul deschis la București.