Schema Contractelor pentru Diferență adoptată de autoritățile de la București prevede dezvoltarea a 1.000 de MW de capacitate eoliană onshore și 500 de MW în segmentul fotovoltaic. Mecanismul este finanțat de România prin Fondul pentru Modernizare, o premieră la nivel european, și un “instrument esențial pentru tranziția verde a României și modernizarea sistemului energetic național”, subliniază ministrul Energiei Sebastian Burduja.
Următorul pas este emiterea ordinului privind aprobarea regulilor de licitație, unde vor fi incluse atât condițiile de participare, cât și prețurile maxime de exercitare.
Schema de ajutor de stat are ca obiectiv încheierea de contracte CfD până la data de 31 decembrie 2025 pentru proiecte cu o capacitate totală de 5.000 MW, care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice și eoliene onshore.
În forma finală a schemei a fost redusă capacitatea scoasă la prima licitație pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice de la 1.000 MW la 500 MW, urmând ca 500 MW să fie raportați la a doua licitație. Proiectele ale căror lucrări au început de la data de 9 martie 2023 sau mai înainte, de la data de 20 iulie 2022, sunt eligibile în cadrul acestei scheme CfD, în anumite condiții.
Ajutorul de exploatare acordat prin intermediul contractelor CfD atribuite în cadrul acestei scheme CfD se acordă pe baza unei licitații destinate investițiilor în proiecte care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice și eoliene onshore și care au o capacitate instalată mai mare sau egală cu 5 MW.
Prima licitație urmează să aibă loc până la sfârșitul anului 2024, iar cea de-ad doua, pentru 3.500 MW de capacitate instalată, din care 1.500 MW de capacitate instalată pentru producția de energie electrică din surse eoliene onshore și 2.000 MW de capacitate instalată pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice, va avea loc până la sfârșitul celui de-al treilea trimestru al anului 2025.
Condiții de participare
Schema CfD nu se extinde la proiectele de înlocuire, extindere sau retehnologizare a capacităților de producere existente, iar pentru prima licitație proiectul trebuie să obțină un aviz tehnic de racordare valabil pentru capacitatea de producere CfD în termen de șase luni de la semnarea contractului CfD. Pentru cea de-a doua licitație, avizul tehnic de racordare va fi solicitat în conformitate cu prevederile ordinului de inițiere a licitației.
Investitorii interesați vor plăti o garanție de participare la licitație „emisă în conformitate cu dispozițiile aplicabile ale ordinului de inițiere a licitației CfD și ale regulilor pentru procedura de ofertare relevantă a licitației CfD”. Un solicitant poate depune o cerere de finanțare pentru întreaga capacitate instalată propusă pentru realizare a unui proiect sau pentru o parte a acesteia, cu condiția ca o astfel de capacitate să fie și să rămână, pe durata contractului CfD, măsurată separat de orice altă capacitate instalată care nu va face obiectul contractului CfD, în cazul în care va fi atribuit. Capacitatea maximă care poate fi ofertată și securizată de un solicitant în cadrul fiecărei proceduri de ofertare dintr-o licitație CfD desfășurată în cadrul prezentei scheme CfD este de 25% din capacitatea totală scoasă la licitație pentru procedura de ofertare respectivă.
Buget de 3 miliarde de euro
Conform contractului CfD, plățile pentru diferență CfD se efectuează pe o perioadă de maximum 15 ani. Bugetul total estimat pentru această schemă CfD este echivalentul în lei a 3 miliarde de euro, reprezentând, cu prioritate, fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene asigurate de ministerul de resort din Fondul de modernizare și transferate în fondul de lichiditate CfD, atunci când este necesar. Din perspectiva bugetului alocat, numărul estimat de solicitanți care ar putea beneficia de ajutor în cadrul acestei scheme este cuprins între 50 și 250 de beneficiari.
Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Un beneficiar CfD trebuie să livreze în sistemul electroenergetic național și să vândă numai pe piețele organizate toate cantitățile de energie electrică livrate de capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul unui contract CfD, cu excepția energiei electrice utilizate pentru consumul propriu tehnologic alimentat din bornele generatoarelor beneficiarului CfD.
Plățile pentru diferență CfD sunt calculate în euro și sunt plătite în lei. Prețul de exercitare poate fi ajustat prin indexare în funcție de inflație și ca urmare a unor dispoziții care vizează abordarea oricăror costuri suplimentare sau economii suplimentare pentru beneficiarul CfD sau pentru contrapartea CfD, generate de modificări legislative. Indexarea prețului de exercitare este realizată în condițiile prevăzute în Decizia de autorizare și are loc o dată la 3 ani, dar numai în cazul în care indicele IPC din acel moment este mai mare cu 10% sau mai mult față de indicele IPC aplicabil la data semnării contractului CfD sau la data ultimei indexări aplicate.
Beneficiarii CfD nu primesc plăți pentru diferență CfD pentru nicio cantitate de energie electrică livrată în sistemul energetic național în oricare perioadă în care media ponderată a prețurilor obținute pe piețele pentru ziua următoare administrate de operatorii pieței de energie electrică desemnați din România, fiind calculată în conformitate cu contractul CfD, utilizată pentru prețul de referință, corespunzătoare acelei cantități livrate, este negativă. Sa va aplica mecanismul de repartizare a profitului excedentar obținut din contracte bilaterale prevăzut la art. 12 alin. (7) și (8) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024.
Noua schemă de finanțare este un jalon în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență – PNRR și o oportunitate de finanțare pentru proiecte de investiții care vor asigura “stabilitatea sistemului energetic și accesul la energie nepoluantă, la un preț corect”, potrivit lui Sebastian Burduja.