România se află într-o nouă etapă de dezvoltare a pieței de mobilitate electrică, iar firma de consultanță Roland Berger se așteaptă ca în 2030 parcul local de mașini electrice să ajungă la 300.000 – 500.000 de unități, a declarat Szabolcs Nemes, managing partner Roland Berger București.
„Progresele digitale sunt esențiale pentru atingerea acestor cifre. Față de acum un an, putem vorbi de evoluții și tendințe noi. De exemplu, anul acesta vom atinge și vom depăși borna de 50.000 de mașini electrice aflate în țară. 2024 va fi al treilea an la rând în care ponderea mașinilor electrice în total mașini vândute va fi de peste 10%”, a spus Nemes, cu ocazia conferinței DigitALL 2024, organizate de Energynomics.
Clienții din România pot alege din 150 de modele de mașini electrice disponibile și este de așteptat ca producătorii chinezi să dinamizeze piața, mai ales că livrează și modele mai ieftine pe care și le pot permite mai mulți oameni. Totuși, creșterea pieței este amenințată de înjumătățirea valorii subvenției acordate de stat pentru achiziția de mașini electrice, care „acționează ca o frână pentru vânzări”. De asemenea, utilizatorii sunt preocupați de experiența de utilizare a infrastructurii de încărcare a acestor mașini, care include accesibilitatea, ușurința plății și suportul tehnic.
România depășește acum nivelul de 2.000 de locuri publice cu infrastructură de încărcare, cu planuri ambițioase ale jucătorilor din piață pentru extindere. În același timp, interesul investitorilor pentru această piață din România este în creștere, atât din partea fondurilor de investiții, cât și a jucătorilor strategici, a mai spus Nemes.
În intervenția sa, el a prezentat în detaliu principalele categorii de caracteristici care descriu experiența utilizatorului. “Dacă până nu de mult o preocupare importantă era anxietatea cu privire la distanța pe care o mașină electrică o poate parcurge sau costul mașinii, acum experiența de utilizare a infrastructurii de încărcare devine din ce în ce mai mult un factor important care poate frâna sau facilita dezvoltarea pieței în general.” În România, “percepția utilizatorului este una mai puțin favorabilă decât media internațională”, a constatat Szabolcs Nemes.
Conferința DigitALL 2024 a fost organizată de Energynomics, în parteneriat cu reputate organizații precum CIO Council și cu susținerea partenerilor noștri: Corning, Datacor, Eaton Electric, EnergoBit, Enevo Group, Procesio, Siemens, Sixt, Vertiv.