Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) reclamă majorarea tarifului încasat de compania de stat Conpet în contul serviciului de transport prin sistemul național de conducte a țițeiului, gazolinei, condensatului și etanului extrase din zăcămintele românești. Asociaţia constată nerespectarea procesului de dezbatere și consultare publică agreat cu autorităţile şi consideră că „decizia ANRM vine în contradicţie cu una dintre primele priorităţi asumate de Ministerul Energiei, şi anume aceea de a susţine producţia internă”, potrivit lui Artur Stratan, președintele în exercițiu al ROPEPCA.
ROPEPCA reuneşte 19 companii, cele mai active din industria onshore din România, între care Amromco, Aurelian Petroleum, Expert Petroleum, Hunt Oil, NIS Petrol, OMV Petrom, Repsol şi Zeta Petroleum.
Într-un comunicat de presă, ROPEPCA avertizează că sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de creșterea tarifului de transport într-un context defavorabil de preț la țiței și supraimpozitare a operațiunilor. „Presiunea suplimentară adusă de mărirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de țiței transportată prin conducte poate amenința supraviețuirea unui întreg sector economic şi poate crea un precedent periculos pentru acţiuni similare viitoare”, este subliniat în comunicat.
Potrivit asociaţiei, scumpirea serviciului de transport intern al țițeiului și produselor asociate cu peste 1,4% și scumpirea serviciului de transport al țițeiului din import „va conduce la creșterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor plătite de producătorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, deși producția este în scădere, prețul de tranzacționare continuă să fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se menține la cote superioare mediei europene”.
Calculele realizate de ROPEPCA arată că „majorarea este de natură să erodeze suplimentar competitivitatea țițeiului de producție autohtonă, în condițiile în care doar scăderea prețului la țiței a provocat creșterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril în 2014 la peste 7,5% la prețurile actuale. O asemenea măsură poate stimula importurile de țiței, în condițiile în care deficitul balanței comerciale a crescut cu 38% în 2015 față de 2014”.
Majorarea decisă să ANRM vine în contextul în care, de la an la an, cantitatea de țiței din producția autohtonă transportată de Conpet scade, o tendință accentuată de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afectează și România.