Programul de stimulare a înnoirii parcului auto național – Rabla Clasic 2016, a fost lansat, pe 14 iunie, astfel că persoanele fizice pot merge deja la producătorii autorizați să își achiziționeze un autoturism nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant.
În acest an, programul este gândit în două direcții:
- Rabla Clasic, deja cunoscută de populație, prin care românii pot beneficia de o primă de casare pentru achiziția unui autovehicul nou câtă vreme își casează autovehiculul vechi
- Rabla Plus, program nou, prin care este stimulată achiziția unui autovehicul nou pur electric sau nou electric hibrid, fără obligativitatea casării un autovehicul vechi. Obligația casării intervine doar pentru cei care doresc să cumuleze finanțarea acordată prin acest nou program cu cea din Programul Rabla Clasic
Bugetul alocat celor două programe este de 220 milioane de lei. Din aceștia, 75 milioane de lei sunt alocate extensiei ‘Rabla Plus’, atât pentru achiziționarea de autovehicule noi electrice și electrice hibride, cât și pentru finanțarea rețelei de stații de încărcare a acestora.
„Este adevărat că am demarat acest program mai târziu decât în alți ani, însă am venit cu o viziune complet nouă asupra acestuia, în al 12-lea an de funcționare. Prin introducerea componentei Rabla Plus, care va demara pentru cetățeni tot luna aceasta, avem acum într-adevăr un program care poate să își atingă obiectivul principal: reducerea poluării și îmbunătățirea calității aerului pentru toți românii. Îmi doresc ca, de anul acesta, să vedem din ce în ce mai multe mașini electrice pe străzile și în orașele din România”, a declarat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Cristiana Pașca Palmer.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor estimează că anul acesta, prin programul Rabla 2016 vor fi scoase din circulație aproximativ 20.000 autovehicule poluante. În ceea ce privește achiziția de mașini electrice sau electric-hibride, bugetul este gândit astfel încât să poată fi ajustat în funcție de cerere.
Pentru „Rabla Clasic” rămâne în vigoare prima de casare de 6.500 de lei, cu posibilitatea accesării suplimentare a două eco-bonus-uri pentru următoarele situații:
- un eco-bonus de 750 de lei care poate fi adăugat primei de casare în situația în care românii aleg să-și cumpere o mașină al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO 2 mai mică de 100 g/km,
sau
- un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru situația în care populația optează pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid
Dacă mașina nouă respectă ambele criterii, un cetățean poate beneficia de ambele eco-bonus-uri, putând să ajungă, cu tot cu prima de casare, la o finanțare de 8.750 de lei care va fi suportată de AFM din costul mașinii noi.
În cazul „Rabla Plus” românii care vor să aleagă o mașină care nu poluează beneficiază din partea AFM de două tipuri de eco-tichete:
- un eco-tichet de 5.000 de lei pentru achiziționarea unui autoturism nou electric-hibrid,
sau
- un eco-tichet de 20.000 de lei pentru mașinile noi 100% electrice
În cazul acestui Program dispare obligativitatea de casare a unui autovehicul vechi, condiția fiind impusă doar în cazul cumulării celor două programe. Cele două axe ale programului pot fi accesate de populație separat sau combinat. În situația în care un cetățean deține o mașină veche pentru casat și dorește să achiziționeze un autoturism nou 100% electric sau nou electric hibrid, va beneficia de un sprijin financiar de aproximativ 6.000 de euro, deoarece va primi, concomitent, atât prima de casare de 6.500 de lei cât și eco- tichetul de 20.000 de lei sau cel de 5.000 de lei.
Lista producătorilor acceptaţi în cadrul programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional – sesiunea 30 mai – 3 iunie 2016. O nouă sesiune de înscriere este programată în intervalul 15 iunie – 21 iunie 2016. Sesiunea de înscriere a producătorilor Rabla Plus s-a încheiat pe 17 iunie 2016.