Scăderea vânzărilor de autovehicule diesel pe cele două din cele mai mari piețe ale Europei contribuie la reducerea valorii vehiculelor uzate, și ridică un risc pentru planurile de finanțare lucrative utilizate de majoritatea producătorilor de automobile pentru a vinde milioane de mașini.
După scandalul Volkswagen, autoritățile din Europa caută să ridice impozitele pe vehiculele diesel care sunt mai poluante decât se credea inițial și să interzică sau să restricționeze utilizarea lor în unele orașe.
Aceste măsuri încep să afecteze cererea, vânzările de autoturisme noi scăzând în aprilie cu 19% în Germania și 27% în Marea Britanie, potrivit datelor oferite săptămâna trecută. Acestea afectează și prețul mașinilor second-hand.
Iar pe măsură ce autoritățile de reglementare vor încuraja trecerea la vehicule mai curate, pare puțin probabil să existe o revenire în curând.
Perspectiva este deosebit de incertă în Marea Britanie, unde vânzările de autoturisme au atins un nivel-record anul trecut, pe fondul pachetelor de finanțare, care reprezintă acum aproape 90% din vânzări comparativ cu aproximativ o jumătate de decadă în urmă, potrivit analistilor Exane BNP Paribas.
În conformitate cu „planurile contractuale personale”, clienții plătesc un avans mic pentru o mașină nouă și apoi plătesc lunar rate timp de doi sau trei ani. După aceasta, ei pot cumpăra mașina în întregime sau o pot restitui pentru a fi vândută ”la mâna a doua” și folosesc capitalul propriu pentru a prelua o mașină nouă, începând din nou ciclul plăților lunare.
Volumul împrumuturilor depinde de ce crede estimarea privind valoarea vehiculului peste o perioadă de 24 sau 36 de luni. Dacă valorile reziduale scad mai mult decât se așteptau analiștii, clienții vor avea mai puțini bani pentru a cumpăra o mașină nouă – iar asta ar putea afecta cererea pentru toate vehiculele noi, pe benzină și motorină.
„Este o mare problemă dacă va continua… deoarece accesibilitatea la vehicule scade destul de semnificativ”, a spus analistul Exane BNP Paribas, Stuart Pearson.
„Întrebarea este cât de repede coboară aceste valori reziduale. În S.U.A. au scăzut cu aproape 20%, așa că în Marea Britanie fenomenul abia a început”.
Statele Unite au înregistrat o scădere drastică a valorilor reziduale în ultimii ani, deoarece cererea – care s-a redresat mult mai repede decât în Europa, ca urmare a crizei financiare – s-a blocat, iar producătorii de automobile au scăzut prețurile pentru a încerca să o acopere.
O scădere similară în Europa ar afecta producătorii de automobile care s-au îndreptat din ce în ce mai mult spre business-uri de finanțare. Profitul operațional la Volkswagen Financial Services a scăzut cu 10% până la 2,1 miliarde de euro anul trecut, în comparație cu profitul operațional de 14,6 miliarde de euro al grupului.
Valorile reziduale din Marea Britanie au scăzut cu aproape 3% în ultimii doi ani, iar vehiculele diesel au fost afectate în mod special, iar tendința a fost observată și în alte țări europene, potrivit unor analiști.
Contractele de leasing și de finanțare sunt efectuate utilizând ipoteza unor valori reziduale stabile. O scădere drastică a prețurilor mașinilor uzate ar putea declanșa o creștere a prețurilor de leasing, ceea ce ar putea diminua în continuare cererea și ar spori pragul de neplată.
Potrivit analiștilor Evercore ISI, costul pentru opt mari producători europeni și americani de automobile pentru reducerea cu 5% a valorilor reziduale din Europa ar putea ajunge la 1,6 miliarde de euro.
Cei trei mari constructori de automobile din Germania vor suferi cel mai mult, cu Volkswagen cel mai afectat – cu o pierdere de peste 500 de milioane de euro, urmat de BMW și Daimler.