Mai bine de 30% dintre mijloacele de transport achiziţionate anual de către autorităţile publice, inclusive microbuze și autobuze, vor trebui să fie propulsate de gaz natural, hidrogen sau electricitate, arată un proiect de lege adoptat de Senatul României pe 12 aprilie. Camera Deputaților este camera decizională. În primă fază, o astfel de obligație nu va fi instituită și pentru companiile private mai devreme de 2020.
„Autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-in, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz în proporţie de minim 30% din necesarul de achiziţii viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziţionate într-un an”, scrie în proiectul aprobat de senatori.
România se alătură unei pletore de state precum Olanda, Norvegia, Austria ori India în încurajarea comercializării autovehiculelor pe bază de combustibili alternativi. Recent, prima cameră a parlamentului olandez a adoptat un act normativ care prevede interzicerea vânzării mașinilor pe motorină și benzină din 2025.
În Austria este în discuție introducerea unei taxe pe carbon care ar provoca, treptat, o tranziție către autovehiculele electrice, indică un raport emis de Agenția de Mediu din această țară. În ce privește Norvegia, acest stat are cel mai avansat program de susținere a achiziției de mașini pe combustibili alternative din Europa.