Asociația Furnizorilor de Energie Electrică AFEER a anunțat că își manifestă îngrijorarea cu privire la publicarea proiectului de „OUG privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene”, conform unui comunicat remis energynomics.ro.
Apariția acestui proiect de OUG deja a dus la o creștere a prețului energiei electrice cu 14%, astfel România devenind cea mai scumpă piață din Uniunea Europeană și la scăderea dramatică a valorii acțiunilor a principalelor companii energetice listate la bursă.
- La art. 77 din OUG se prevede: „Contribuţia bănească percepută de la operatori economici care desfăşoară activităţi în domeniul energiei electrice şi termice este egală cu 3% din cifra de afaceri realizată de aceștia”.
La acest moment, OUG 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei aprobată prin Legea 160/2012 prevede :
”(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANRE se asigură integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii ale ANRE provin din tarife percepute pentru acordarea de licenţe, autorizaţii şi atestări, contribuţii anuale percepute operatorilor economici reglementaţi din sectorul energiei electrice şi termice şi al gazelor naturale, precum şi din fonduri acordate de organisme internaţionale.
(3) Nivelul tarifelor şi contribuţiilor prevăzute la alin. (2) se stabileşte anual prin ordin al ANRE, în condiţiile legii, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se reportează că sursă de finanţare în anul următor. Deficitul se acoperă din sursele anului următor, inclusiv din împrumuturi bancare şi de trezorerie.”
Prin urmare, în prezent, nivelul contribuțiilor se stabilește în funcție de nevoile ANRE pentru acoperirea cheltuielilor curente și de capital, lucru care ne dorim să se întâmple și în continuare. În măsură în care acest principiu nu este respectat ne vom află în situația în care pentru activitățile din domeniul energiei electrice se va introduce o taxare suplimentară. Fondurile obținute din contribuții/tarife trebuie să-i acopere doar costurile de operare conform bugetului anual și nu trebuie să poată fi folosit că un vehicul pentru colectare de fonduri suplimentare pentru bugetul de stat.
Cu titlu de exemplu, în proiectul de Ordin privind aprobarea tarifelor și contribuțiilor băneșți percepute de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei în anul 2019, contribuția pentru persoană juridică titulară de licență de furnizare/producere care se percepe este 0,1% din cifra de afaceri realizată de acesta în anul anterior din activitățile comerciale ce fac obiectul licențelor (această cota este cea mai mare din Uniunea Europeană). O creștere la 3% ar însemna o majorare a contribuției de 30 ori, ceea ce este peste limita de suportabilitate a furnizorilor de energie electrică, care au profiturile de maxim 2,5%, fiind și numeroase cazuri în care aceșția au avut pierderi în anul 2017.
”Nu în ultimul rând dorim să învederam faptul că toate taxele, contribuțiile și impozitele pe care participanții la piață de energie electrică le plătesc se vor regăși întotdeauna în prețul consumatorului final”, spun oficialii AFEER.
În formula propusă în OUG consumatorul va urmă să suporte o creștere a costului cu factură de energia electrică de cel puțîn 5% doar datorită creșterii acestei contribuții (prin cascadarea acesteia pe lanțul producere/ transport /distribuție/ furnizare).
”Ne așteptăm că această creștere, împreună cu îngreunarea condițiilor de finanțare să ducă la dispariția unor furizori, pierderea unor locuri de muncă și în final pierderea unor venituri la bugetul de stat și scăderea competiției pe piață de energiei electrice”.
Dacă în aparență populaţia este protejată prin reglementarea preţului la energie, nu acelaşi lucru se întâmplă cu consumatorii industriali. Aceşția, cel mai probabil, vor fi cei care vor suporta creşteri de preţuri la energie, cu consecinţe nefaste asupra costurilor lor de producţie şi asupra competitivităţii. Efectele vor fi printre cele mai dure: pierderi de cotă de piaţă nu numai la export, ci şi pe piaţa locală, insolvenţe, falimente, pierderi de locuri de muncă. Astfel, aplicarea prevederilor noii Ordonanţe de Urgenţă ar putea conduce, în doar câţiva ani, la pierderi masive de venituri la bugetul consolidat al statului și posibile relocari ale industriei către alte zone.
În Art. 61 din proiectul noii OUG prevede: „pentru perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022 pentru clienţii casnici furnizarea de energie electrică se realizează în condiţii reglementate, de către ANRE”. De asemenea, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE trebuie „să aprobe şi să publice tarifele aplicate de furnizorii de ultimă instanţă clienţilor casnici pentru perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022”. Producătorii sunt obligaţi „să livreze furnizorilor de ultimă instanţă, în perioada 1 martie 2019 – 28 februarie 2022, energia electrică necesară asigurării consumului clienţilor casnici pentru care aplică tarife reglementate, în conformitate cu reglementările elaborate de ANRE”. În plus, „preţurile de vânzare ale producătorilor pentru clienţii casnici se stabilesc pe baza metodologiilor aprobate de ANRE”.
Reamintim, de la 1 ianuarie 2018, piaţa de energie pentru consumatorii casnici a fost liberalizată 100%, ceea ce înseamnă că prețul de furnizare a energiei electrice nu mai este stabilit de autorități, ci este negociat liber între consumatori și furnizori. Reintroducerea aprobării preţurilor de către ANRE înseamnă reîntoarcerea la situaţia anterioară liberalizării. Dar, această liberalizare a fost asumată de către autorităţile de la Bucureşți încă din anul 2012, prin acordul de împrumut cu Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană. Revenirea la preţuri reglementate în energie poate conduce la reacţii dure din partea Comisiei Europene, inclusiv la declanşarea unor proceduri de infringement şi chiar procese la Curtea Europeană de Justiţie şi amenzi usturătoare.
Pe de altă parte, furnizorii au încheiate contracte cu clienţii finali, casnici şi non-casnici, chiar şi pentru întreg anul 2019. Proiectul de OUG prevede că „diferenţele de costuri de achiziţie din anii 2018 şi 2019 ale furnizorilor, nerecuperate prin preţurile practicate, se vor recupera până la dată de 30.06.2022, conform reglementărilor ANRE”. Sumele sunt, însă, extrem de mari, astfel că doar puține companii vor putea supravieţui. Furnizorilor, în special celor mici, le va fi greu să internalizeze aceste costuri suplimentare pentru o perioadă atât de lungă, de aceea, cel mai probabil, vor dispărea de pe piaţă. Această înseamnă, pe lângă pierderea unor locuri de muncă şi o restrângere a concurenţei, cu efecte în majorarea preţurilor la consumatorii industriali în această perioadă şi o creştere substanţială a preţurilor pentru consumatorii casnici începând cu luna martie 2022.
III. De asemenea, investitorii prezenți pe piaţa din România vor cumpăni mai bine asupra proiectelor pe care le derulează şi cu atât mai mult asupra unora viitoare.
- AFEER consideră că este posibil să fi fost cazuri izolate în piaţă de comportament neadecvat dar nu trebuie blamată o întreagă industrie pentru acestea. AFEER militează pentru etică în afaceri de aceea consideră că instituţiile statului ar trebui să cerceteze fiecare caz în parte şi să acţioneze doar acolo unde nu se respectă legislaţia; nu trebuie făcute reguli pentru excepţii.
Menționăm că poziția AFEER a fost transmisă autorităților române și europene cu rugămintea de reanalizare a măsurilor propuse prin prisma efectelor pe care aceastea ar putea să le producă în piață.
Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România-AFEER este o organizație profesională non-profit, independența și neguvernamentală înființată la sfârșitul anului 2006 și care cuprinde, în prezent, un număr de 34 de membri, furnizori licențiați și activi pe piață de energie electrică din România, cu o cota de piață de circa 90% din consumul final.
Activitatea membrilor AFEER pe piaţa de energie electrică din România este semnificativă pe toate segmentele pieţei, realizându-se atât furnizarea de energie electrică consumatorilor industriali şi casnici cât şi operaţiuni comerciale transfrontaliere de energie electrică. În asociație sunt prezente de asemenea societăţi cu capital străîn care, prin intermediul firmelor acţionare, efectuează tranzacţii cu energie electrică şi pe alte pieţe europene.
Asociația își propune prin acțiunile sale promovarea dezvoltării pieței, încurajarea și stimularea competiţiei corecte, transparenţa, accesul nediscriminatoriu la piaţă, apropierea de cele mai bune practici internaţionale, aderarea la regulile şi criteriile Uniunii Europene.