Primul tren electric fabricat în România a realizat sâmbătă prima sa cursă de test. Garnitura Hyperion, produs de compania Softronic, a pornit din Gara Craiova, avându-i la bord pe Premierul Victor Ponta și alți membri ai guvernului.
„Am promis în urmă cu o lună că vin şi facem primul drum cu un tren electric românesc, un tren care arată mai bine ca orice tren din Germania, Franţa sau America şi sunt absolut convins că de la Craiova vor pleca foarte multe trenuri moderne. Am văzut că facem şi locomotive, după 24 de ani, se fac trenuri de care suntem mândri şi eu o sa fiu mândru să merg cu trenul făcut la Craiova, la Softronic, în toată Europa„, a afirmat Ponta.
Trenul va circula pe ruta Craiova-Bucureşti trei zile pe săptămână, începând din luna iunie.
La Caracal, Ponta a coborât din tren împreună cu ceilalţi oficiali, aceştia fiind aşteptaţi în gară de preşedintele CJ Olt, Paul Stănescu.
„Acest tren arată şi merge la standardele cele mai înalte. Am fost cu trenuri şi în alte părţi ale lumii, în Franţa, în Germania, în America şi nu e cu nimic mai prejos trenul oltenesc şi acum rămâne să muncim să dotăm companiile cu cât mai multe asemenea facilităţi, pe de o parte, iar partea cea mai grea este să facem şi infrastructura feroviară la nivelul unor asemenea trenuri. E ca la partea rutieră – maşini facem şi la Dacia, şi la Ford, maşini ca în occident, dar nu avem drumuri ca în occident, la fel va fi şi cu trenul. Eu oricum sunt foarte mândru că după 25 de ani la Craiova se fac din nou şi locomotive şi trenuri şi am venit la Caracal să îmi găsesc prietenii aici, să le urez succes”, a afirmat Ponta, citat de Mediafax.
El a mai spus că garnitura este „un F 16 al trenurilor” la nivel tehnologic.
Trenul Hyperion este primul tren electric fabricat în România de către compania Softronic Craiova, investiţia depăşind cinci milioane de euro.
Hyperion, tren de concepţie românească, este compus din patru vagoane, având o capacitate de transport de 188 de locuri, iar datorită sistemului său de alimentare bi-sistem garnitura poate fi folosită şi în alte ţări.
Hyperion, prima ramă electrică din România, cu podea joasă şi tracţiune asincronă produsă de industria românească de profil, poate fi construită în două variante de viteză maximă, de 160 km pe oră, respectiv 200 km pe oră.
Compania Softronic, deţinută de patru persoane fizice – Ionel Ghiţă (30% din capital), Ion Gârniţă (26%), Augustin Popescu (26%) şi Oana-Adriana Miulescu (16%) -, a fost înfiinţată în 1991 la Craiova şi a încheiat anul 2012 cu afaceri de 68,6 milioane lei, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe.