Cererea de energie va creşte în România cu 10% până în 2030 şi acelaşi lucru se va întâmpla, în mare parte, în toată regiunea, pe măsură ce prețurile revin la normalitate, a declarat Georgios Stassis, CEO Public Power Corporation (PPC), companie care a achiziționat activele Enel din România.
„Sectorul energetic este unul în creştere. În România, din calculele noastre, până în 2030, vedem o creştere de 10% a cererii. Acelaşi lucru se va întâmpla în mare în toată regiunea. Ieşim dintr-o criză energetică majoră, care a dus la o scădere a cererii. Prețul energiei a crescut, ceea ce a dus la reducerea cererii. Dar, odată ce prețurile energiei revin la normalitate, cererea va începe să crească din nou. Pe de altă parte, avem eficiența energetică şi noile tehnologii din acest domeniu, dar şi electrificarea care vine din alte sectoare. Să luăm exemplul maşinilor. Crearea sectorului vehiculelor electrice aduce tot mai multă cerere în sistem. Aşadar, există forțe diferite pe piață. Una este scăderea consumului, care cred că, revenind la normalitate, se va opri. A doua este eficiența energetică. Iar a treia este electrificarea din alte sectoare, care va duce la o cerere mai mare. Per total, conform calculelor noastre, consumul va începe să crească şi va exista loc pentru o creştere semnificativă”, a spus Stassis, conform Agerpres.
El a subliniat că intrarea companiei în România reprezintă o poziționare foarte importantă pentru PPC, datorită caracterului regional, care este inevitabil, având în vedere modul în care vor evolua piețele europene.
„Începând din 2019, PPC este într-un proces de transformare major. Ne concentrăm pe tranziția energetică, ceea ce presupune un întreg ecosistem şi înseamnă panouri solare pe acoperiş, baterii, maşini electrice – toate elemente care lucrează împreună. Planul de afaceri al PPC este dedicat în întregime acestei transformări. Ne decarbonizăm, renunțăm la lignit şi punem în locul lui o multitudine de surse regenerabile. Piețele energetice ale României şi Greciei sunt cuplate, se închid simultan în fiecare zi. Sunt zile în care importăm şi zile în care exportăm atât în România, cât şi în Grecia. Piața unică europeană înseamnă că trebuie să capeți o dimensiune regională pentru a te dezvolta şi a deveni competitiv. Aşadar, este o alegere strategică pentru PPC să devină un jucător regional. Intrarea în România este o poziționare foarte importantă pentru noi, datorită caracterului regional, care este inevitabil, având în vedere modul în care vor evolua piețele europene”, a explicat Georgios Stassis.
Acesta a adăugat că masa critică şi dimensiunea sunt importante pentru a supraviețui în viitor şi că, în opinia sa, în Europa de sud-est nu există mulți jucători majori, iar venirea PPC în România, compania fiind prezentă şi în alte state din regiune, creează sinergii în ceea ce priveşte tradingul de energie prin interconectare.
„Am vorbit de multe ori despre coridorul energetic Grecia-Bulgaria-România şi intenționăm să îl folosim la potențial maxim. Acesta va fi un câştig pentru ambele țări, pentru că atât Grecia, cât şi România, vor avea avantaje în crearea de sinergii. De exemplu, într-o zi în care vântul bate mai tare aici față de Grecia, unde energia solară este mai puternică. Această complementaritate între cele două țări poate crea oportunități de tranzacționare care vor aduce valoare adăugată atât în Grecia, cât şi în România. Asta este ceea ce avem în minte. Aceasta este viziunea noastră strategică, de aceea vrem să investim semnificativ în România. În concluzie, lucrăm pentru creşterea competitivității atât a Greciei, cât şi a României, dar şi a regiunii în general față de restul Europei. Aceasta este poziția strategică pe care o avem în vedere”, a punctat Stassis.
Întrebat dacă crede că PPC poate produce energie cu prețuri mai mici, el a răspuns că acesta este efortul întregului sector.
„Ne concentrăm cu toții asupra tranziției energetice, deoarece nu este doar ecologică, ci şi mai ieftină. Aceasta a fost una dintre lecțiile crizei energetice. Dacă am fi avut mult mai multe surse de energie regenerabilă, am fi avut şi o mai mare securitate energetică, dar şi costuri mai mici. Fiecare MW nou de energie eoliană şi solară este cu mult mai ieftin decât orice MW termic. Pe de altă parte, avem nevoie şi de energia termică, dar rolul acesteia se schimbă; se îndreaptă doar spre flexibilitate, acoperind costurile de echilibrare. Astfel, regenerabilele vor deveni resursa energetică de bază. Ştiu că pare un oximoron, dar ne vom orienta în principal către energie regenerabilă, în timp ce dezavantajele surselor regenerabile vor fi acoperite de energia termică. Bineînțeles, cea mai mare parte va fi reprezentată de gaz, dar vor apărea şi noi tehnologii, cum ar fi bateriile şi hidrogenul,” a precizat CEO-ul PPC.