Guvernul Republicii Moldova a decis să realoce resursele financiare, destinate construcției stației Back-to-Back Vulcănești (BtB) pentru construcția unei noi interconexiuni cu România prin Linia Electrică Aeriană (LEA) 400 kV Bălți-Suceava și extinderea stației Bălți de 330 kV. Construcția stației Back-to-Back de 600 MW la Vulcănești nu mai este justificată din punct de vedere tehnic și economic, a decis Comitetul interministerial pentru planificare strategică (CIPS) al Guvernului, după ce Republica Moldova și-a sincronizat sistemul electroenergetic, împreună cu Ucraina, la sistemul electroenergetic al Europei Continentale (ENTSO-E).
Suplimentar, studiul de fezabilitate, elaborat cu sprijinul Băncii Mondiale, a identificat mai multe beneficii a construcției noi interconexiuni cu România, printre care crearea premiselor necesare pentru dezvoltarea producției de energie electrică din surse regenerabile din ambele state, extinderea pieței energiei electrice la nivelul uniunii europene (UE) și reducerea congestiilor în infrastructura energetică, printr-o flexibilitate și o sustenabilitate mai ridicată a celor două sisteme.
„Interconectarea multiplă cu România ne va permite să devenim parte deplină a ENTSO-E, fără a depinde de Ucraina”, a declarat ministrul Energiei, Victor Parlicov. „Construcția acestei linii a fost inclusă în planul de investiții a sistemului energetic continental”
Proiectul presupune realizarea unei linii electrice aeriene (LEA) cu tensiunea nominală de 400 kV, cu o lungime de 138 km, din care 90 km pe teritoriul României și 48 km pe teritoriul Republicii Moldova, pe traseul Suceava (România) – Bălți (Republica Moldova), cât și extinderea stației Suceava cu construcția unei noi stații cu tensiunea 400 kV la Bălți. Costul investiției se ridică la circa 40 de milioane de euro. Transelectrica a depus deja proiectul pentru a obține finanțare în cadrul Fondului de Modernizare.
În paralel, cu scopul de a întări independența energetică a Republicii Moldova, este construită linia de înaltă tensiune Vulcănești-Chișinău, care va permite importul energiei electrice evitând Centrala electrică moldovenească de la Cuciurgan. Proiectul de execuție a liniei electrice este în proces de definitivare și a fost încheiată testarea rezistenței pentru toate tipurile de piloni. Lucrările de construcție urmează a fi încheiate în anul 2025.
Pingback: Stația back-to-back de la Vulcănești nu se mai face, toate eforturile pentru LEA Bălți-Suceava - Piramid Energy