Autor: Tudor Popescu, specialist termoenergetician
Soluţia încălzirii populaţiei este universal cunoscută ca rezultat al experienţei oraşelor termoficate din majoritatea ţărilor avansate. Orașul se încălzește centralizat, prin valorificarea deșeurilor menajere combustibile, completată cu energia captată solar și în final ajustată cu energia din gaze naturale. Bucureştiul are o astfel de strategie, cu finanţare sustenabilă, elaborată în 2010, plătită cu 450.000 de euro şi abandonată în favoarea unei alte strategii care concluzionează necesitatea unei investiţii globale de 5 miliarde de euro – soluţia comodă întrucât banii nu există.
Termoficarea se bazează pe producerea în cogenerare a energiilor electrică şi termică rezultând pe ansamblu o economie de 30% din combustibilul utilizat. În aceste condiţii rezultă o economie în consumul de gaze pe plan naţional superioară importului de gaze din prezent. Termoficarea din România este parţial distrusă şi blocată în dezvoltare de lipsa de competenţă a ANRE. Politizarea excesivă a funcţiilor bine plătite a eliminat din sistem specialiştii, reglementările ANRE fiind elaborate în consecinţă.
Ordinul ANRE 24/2005 a pus bazele distrugerii sistemului de termoficare
ANRE a emis în 2005 Ordinul 24 prin care a pus bazele distrugerii sistemului de termoficare întrucât reglementatorul nu cunoştea definiţia cogenerării şi în consecinţă nu a distribuit economia de combustibil în mod real. Ulterior, la presiunea consumatorilor, prin Ordinul 57/2008 ANRE a operat modificări prin articolul 33, care are următorul conținut: „Consumul de combustibil aferent energiei termice sub formă de apă fierbinte şi/sau abur livrată din grupuri de cogenerare se determină considerând un consum specific de combustibil de 1 MWh/MWh; diferenţa de consum până la consumul total de combustibil se consideră aferent energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare.”
Distribuţia de mai sus a menţinut în fond aceeaşi repartizare greşită a cheltuielilor realizate de CET-uri în proporţie de aproximativ 50% pentru fiecare energie livrată, în energia termică fiind introduse costuri aberante precum cele pentru revizii de staţii electrice de sute de kilovolţi. Pe această cale s-a realizat un tarif exagerat penru energia termică.
Reglementările greșite din termoficare au blocat generalizarea eficienței ciclului mixt
La un consum de energie primară reglementat la 100%, pierderile pe transport şi distribuţie precum şi cele pentru furnizare nu au putut fi acoperite de economia de combustibil a cogenerării, aşa cum a fost prevăzută în proiectele de termoficare.
Aceasta este calea pierderii în derizoriu a rezultatelor investiţiei de la CET-VEST în ciclul mixt pentru termoficare – formulă la nivel de performanță maximă cunoscută tehnic azi. Eficiența ciclului mixt nu a putut fi generalizată în România din cauza reglementărilor greşite. Deşi Legea Energiei Electrice 13/2007 avea un articol impus de aquis-ul comunitar (articolul 82), articol care interzicea transferul costurilor între cele două energii , datorită „şmecheriei” prin care pentru acest articol nu au fost prevăzute sancţiuni, articolul a fost încălcat constant.
Articolul amintit spunea: “Operatorii economici care produc combinat energie electrică şi termică şi care comercializează cel puţin una dintre ele vor repartiza costurile între cele două forme de energie, potrivit reglementărilor aprobate de autoritatea competentă, fiind interzisă subvenţionarea încrucişată între cele două forme de energie.” În consecinţă, tariful exagerat rezultat a generat apariția subvențiilor alocate de primării. Pe această cale a fost deschis accesul spre banul public majorat constant pe baza “costurilor justificate“: o negociere între producători şi ANRE.
Deteriorarea termoficării centralizate, creșterea dependenței de gazele de import
Consecința a fost deteriorarea termoficării, distrugerea instalațiilor, debranșarea consumatorilor, urmate de creșterea consumului de gaze până la nivelul creșterii dependenței de gazul rusesc, problema atingând competența CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării). A apărut o dependență excesivă a populației urbane de continuitatea alimentării cu gaze naturale ca unic combustibil folosit pentru aceste comunități. O eventuală rezervă în încălzire electrică nu este dimensionată în prezent. În plus, sănătatea locuitorilor orașelor a fost afectată din pricina creșterilor emisiilor de carbon pe fondul înmulțirii coșurilor centralelor de apartament.
În 2004, a fost emisă Directiva europeană 8 privind cogenerarea. În această directivă a fost definită cogenerarea de înaltă eficiență că fiind activitatea unei instalaţii a cărui randament energetic global este superior cifrei 75. ANRE, din incompetență, neştiind definită şi determinarea randamentului global energetic, a introdus în circuit formula de acceptare a investiţiilor noi care trebuie raportate la eficiența maximă obţinută pe plan european.
Acest amănunt a scos a scos în afara concepţiei de eficientă aproape toate instalaţiile româneşti, confirmând sintagma „mormanul de fier vechi”. Ulterior constatându-şi eroarea, ANRE a emis șase ani mai târziu Decizia 3101/2010 prin care recunoaşte pentru toate unităţile de termoficare urbană din România capacitatea de cogenerare de înaltă eficiență.
ANRE e obligată să preia termoficarea între centrală și consumator și nu a făcut-o
În 2012, constatând lipsa de constanță a unor progrese în domeniu, Parlamentul a corectat Ordonanța de Urgență 13/2008, emisă pentru modificări și completări în serviciul public de canalizări urbane și utilități publice din două legi date în 2006, cu elemente legate de termoficarea urbană. Astfel, Parlamentul a emis Legea 204/2012 prin care reglementarea termoficării între ieşirea din termocentrală şi intrarea în condominii a fost extrasă din competența ANRSC (Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilități Publice) şi trecută în competenţa ANRE.
Parlamentul a acordat ANRE un an pentru însușirea noilor activități, dar în intervalul de timp acordat de Parlament ANRE nu a întreprins nicio acţiune, fiind incapabil azi să preia sarcina data, la şase luni de la expirarea termenului limită. Între timp, direcţia de resort din ANRSC s-a dezintegrat.
Subliniez ca nu-mi permit in calitate de specialist sa critic pur si simplu o situatie. Am fost invitat la ANRE in luna feb a.c. la doua analize cerute de Emil Calota . Cred ca l-am convins repetand de mai multe ori ca principiul elaborarii unei lucrari ca cea de mai sus este dat de 1.GANDIREA UNUI MODEL OPERATIV DE FUNCTIONARE CORECTA . 2. CONSTATAREA MODULUI DE OPERARE CURENT 3. DECELAREA DIFERENTELOR SI EXPLICAREA LOR 4. STABILIREA IMPACTULUI DIFERENTELOR INTRE MODELUL IMAGINAT SI CEL REAL .. si abia in final 5. CRITICAREA MODELULUI EXISTENT.
UN SPECIALIST NU-SI POATE PERMITE SA ELEBOREZE O CRITCA FARA A AVEA IN PREALABIL SOLUTIA ‘ (daca e specialist)
In acest caz .. pe masa dlui Nicolescu am pus un program complect de reabilitare a termoficarii
ATENTIE ! TERMOFICAREA REALIZEAZA O ECONOMIE DE GAZ METAN SUBSTANTIALA SI STRATEGICA IN ACTUALA CONJUNCTURA POLITICA.
PREGATESC ACUM SESIZAREA OFICIALA A CSAT PE ACEST SUBIECT
NOTA : printr-o reducere de consum de gaze de cca 20 mil mc/zi in perioada iernii apare o economie de 1.5-2 miliarde de mc/an prin care ROMANIA DEVINE LIDERUL POLITICILOR PIETELOR DE GAZE EUROPENE MENITE SA SANCTIONEZE ANEXAREA CRIMEIEI