Acasă » Interes general » Mediu » Statul român constituie un grup special de lucru pentru cazul Volkswagen

Statul român constituie un grup special de lucru pentru cazul Volkswagen

29 septembrie 2015
Interes general
energynomics

În timp ce Elveția a interzis deja comercializarea modelelor Volkswagen responsabile pentru poluarea suplimentară, autoritățile de la București au anunțat că vor înființa, în perioada următoare, un grup mixt de lucru ce va avea ca misiune identificarea măsurilor pe care statul român trebuie să le impună, conform declarațiilor ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor Grațiela Gavrilescu, citate de Agerpres.

„Am hotărât cu ministrul Transporturilor ca specialiștii din interiorul ambelor ministere să se întâlnească… Am convocat la sediul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor o întâlnire între specialiștii Autorității de mediu și cei ai Registrului Auto Român. La discuții au mai participat președintele ANPM, Toma Petcu, și comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, Florin Diaconu, cât și directorul general al Registrului Auto Român, George Adrian Dincă.

Întâlnirea a fost organizată pentru a se stabili care sunt acțiunile pe care statul român ar trebui să le întreprindă în privința acestui caz. Specialiștii au stabilit că vor pune bazele unui Grup mixt de lucru, în care să fie implicați atât specialiștii RAR, cât și cei ai Agenției Naționale de Protecție a Mediului și Gărzii Naționale de Mediu. În același timp, ministrul Transporturilor a solicitat deja Autorității de omologare germane clarificări pe această temă. Prin urmare, în funcție de rezultatele Grupului mixt de lucru, dar și în funcție de răspunsul pe care îl vom primi din partea autorității de omologare germane, statul român va decide care sunt măsurile legale care trebuie impuse”, a afirmat Gavrilescu.

Ministrul Mediului a adăugat că, în perioada următoare, va fi stabilită componența Grupului mixt, entitate ce poate fi înființată fie printr-o decizie a Guvernului, fie printr-o decizie inter-ministerială.

„Nu știm când ar trebui să vină răspunsul din partea autorității de omologare germană. Bănuim că deja autoritatea este asaltată de solicitări pe acest subiect din partea statelor membre ale Uniunii Europene. Grupul mixt de lucru poate fi înființat fie printr-o decizie în Guvern, fie printr-o decizie inter-ministerială, depinde ce cale se va alege. Grupul va începe să funcționeze cel mai probabil de săptămâna viitoare când specialiștii se vor întâlni pentru a stabili componența Grupului. Vom vedea exact care va fi procedura de lucru, în funcție de ce ne vor spune specialiștii. Din punctul nostru de vedere suntem pregătiți, facem monitorizări permanente”, a precizat oficialul.

În privința unei eventuale modificări a taxei auto, ministrul Mediului a subliniat că „este extrem de prematur să vorbim până nu avem toate informațiile”. „Nu vreau să intrăm pe un teren al speculațiilor. Mai întâi de toate trebuie înființat Grupul de lucru mixt, iar în funcție de rezultatul analizei putem decide ce avem de făcut mai departe”, a spus ministrul Mediului.

CE a cerut investigații la nivel național, RAR cere lista cu modele

Între timp, Registrul Auto Român (RAR) a contactat conducerea reprezentanţei grupului Volkswagen în România şi a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tuturor tipurilor de vehicule ale mărcilor pentru care s-au folosit dispozitive sau tehnici de manipulare a emisiilor poluante.

Comisia Europeană a solicitat, joi, tuturor celor 28 de state comunitare să demareze propriile lor investigații la nivel național cu privire la autoturismele diesel produse de Volkswagen pentru a putea stabili dacă și cât de multe vehicule certificate în UE au fost echipate cu sisteme care încalcă reglementările Uniunii Europene (sisteme electronice speciale pentru evitarea standardelor referitoare la poluare — n. r.).

Cel mai mare producător auto la nivel mondial, Volkswagen, este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu și în timpul operațiunilor normale. Din acest motiv, nivelul poluării era mai ridicat, susține Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA).

Reprezentanții VW au recunoscut că au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor și au anunțat că 11 milioane de vehicule diesel vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare.

Numai în SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde de euro) sau 30.000 de dolari per vehicul. Reparațiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse în ultimii șapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat și Audi A3.

Consumatorii români ar putea plăti diferența de taxă de poluare în cazul Volkswagen (avocați)

Consumatorul român ar putea plăti diferența în contul taxei de poluare, actual timbru de mediu, pentru noxele emise de autoturismele Volkswagen, consideră avocații Gheorghe Piperea și Marius Coltuc.

„În mod sigur vor fi probabil puși să plătească diferența de taxă oamenii care au cumpărat această mașină fiind convinși că nu are emisii prea ridicate. Autoritățile românești cu siguranță vor cere banii aceștia de la populație. Populația ar trebui să fie supărată pe tema asta pentru că, în realitate, dacă această taxă trebuie s-o plătească cineva atunci trebuie să fie Volkswagen. Volkswagen va spune că nu trebuie să plătească această taxă pentru că și Comisia Europeană a considerat-o ca fiind ilegală”, a spus Piperea.

Pe de altă parte, avocatul citat a arătat că este convins că autoritățile europene și cele românești vor spune că Volkswagen nu trebuie să plătească. La rândul său, avocatul Marius Coltuc a menționat că statul român poate solicita Registrului Auto Român să cheme consumatorii să mai facă o dată testul de emisii.

„Pentru cei care au plătit timbrul de mediu sau taxa de poluare, statul român prin RAR poate determina (consumatorii n.r.) în momentul în care există suspiciuni să mai treacă o dată să facă testul de emisii poluante. În momentul în care se face din nou testul de emisii poluante atunci se emite o nouă decizie de calcul. Dacă vor exista diferențe, atunci ANAF poate executa silit suma înscrisă în decizia de calcul sau să rămână cu mașina neînmatriculată. Raporturile sunt între autoritatea publică și cel care a înmatriculat-o”, a explicat Coltuc.

Jurist ECC-România: Posesorii români de Volkswagen ar putea cere despăgubiri

Clientul român posesor de Volkswagen poate cere despăgubiri în instanță producătorului, dar va fi foarte greu de dovedit dacă autoritățile române nu se grăbesc să finalizeze ancheta locală, a declarat vineri, într-o conferință de presă, Mihai Titichi, jurist în cadrul Centrului European al Consumatorului România (ECC-România).

„În privința scandalului din ultimele zile referitor la Volkswagen, părerea mea este că în Europa totul depinde de reacția Comisiei Europene. Din câte am văzut, forul european a avut deja o reacție, solicitând autorităților din statele Uniunii Europene să demareze anchete locale. Dacă legislația este schimbată rapid cred că industria auto nu va fi foarte afectată și nici încrederea consumatorilor. În România, un client poate cere despăgubiri în instanță dar va fi foarte greu. Ttrebuie să dovedească prejudiciul, culpa producătorului și legătura de cauzalitate între culpă și prejudiciu. În schimb, dacă autoritățile naționale fac controale și descoperă că s-au încălcat normele privind emisiile de carbon, atunci pe baza acestor date consumatorul poate da în judecată producătorul. Dacă mașina este în garanție, clientul poate merge împotriva dealer-ului, dacă nu mai este în garanție, direct la producător”, a explicat Titichi, citat de Agerpres.

Potrivit reprezentantului ECC România, în acest an în Italia, Asociația Consumatorilor a demarat un proces colectiv împotriva Volkswagen și Fiat după ce s-a constatat că la unele modele consumul de carburant era mai mare decât în fișa tehnică.

„Legat de ideea cu procesele colective, în anul 2014 una dintre asociațiile mari de consumatori din Europa, respectiv Altroconsumo — Asociația Consumatorilor Italieni, a făcut un test pe două modele de mașini, Volkswagen și Fiat. Testele au avut în vedere nu emisiile de carbon ci consumul de carburant. În urma controalelor, la Volkswagen s-a descoperit un consum cu 50% mai mare față de ceea ce era trecut în publicitate iar la Fiat consumul era cu 20% mai mare. La un calcul pe care aceștia l-au făcut, la un număr mediu de 16.000 de kilometri pe an, s-a ajuns la un cost suplimentar de carburant de 500 de euro la Volkswagen și de aproximativ 200 de euro la Fiat. Ideea este că nu au lăsat lucrurile așa, au făcut un raport pe care l-au trimis Comisiei Europene. Anul acesta, cei de la Altroconsumo au inițiat, în Italia, un „class action” împotriva celor două companii prin care au cerut să li se înapoieze posesorilor de Volkswagen și Fiat diferența de bani”, a subliniat juristul ECC România.

Acesta a adăugat că, „din păcate”, legislația românească nu permite acțiuni de tipul „class action”, cum s-a întâmplat în Italia. Pe de altă parte, Mihai Titichi a menționat că în România sunt înregistrate 700.000 de autovehicule Volkswagen însă a menționat că nu are date referitoare la existența unor modele cu probleme, conform Agerpres.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *