Congresul american a adoptat definitiv vineri seară vastul plan de investiții în infrastructuri solicitat de președintele Joe Biden, căruia nu îi mai rămâne decât să promulge textul ca acesta să intre în vigoare, scrie Agerpres, citând AFP. Adoptarea planului de 1.000 miliarde de dolari în Camera Reprezentanților, după acceptul dat de Senat în august, constituie o victorie parțială pentru președintele american. După 15 noiembrie este așteptat votul asupra celuilalt plan gigantic propus de președintele Joe Biden – 1.750 de miliarde de dolari pentru lupta împotriva schimbărilor climatice și protecție socială.
Lista de ce e de făcut în SUA crește de ani buni, cu mult înainte ca președintele Biden și o comisie bipartizană din Congres să fi convenit anul acesta asupra unei îmbunătățiri istorice a infrastructurii depășite, scrie New York Times. Planul aprobat în cele din urmă vineri va aborda nevoile din transport, managementul apei, interne de mare viteză, energie și siguranță publică care se rezolvă pe durata multor ani de zile, uneori decenii. Proiectul de lege prevede 550 de miliarde de dolari cheltuieli noi și 450 de miliarde de dolari investiții în infrastructură aprobate anterior.
Noile ajutoare federale aprobate pentru a îmbunătăți autostrăzi, poduri, baraje, transport public, feroviar, porturi și aeroporturi, într-un interval de 10 nai, legea șansa unei generații de a revizui modul de funcționare a sistemului public.
„Este o schimbare fundamentală”, crede Mark Poloncarz, directorul executiv al comitatului Erie din statul New York. „De la bun început, am deja proiecte de circa 150 de milioane de dolari în investiții de capital pe care le-am putea pune în aplicare, de la modernizarea sistemului de tratare a apelor uzate, la refacerea unor poduri mai mici, unele dintre ele mai vechi de 100 de ani.”
Internetul de mare viteză va beneficia de o infuzie de 65 de miliarde de dolari, la fel și investițiile pentru refacerea rețelei electrice, pentru modernizarea liniilor electrice și pentru integrarea de surse regenerabile de energie. Un fond de 55 de miliarde de dolari va extinde accesul la apă potabilă curată. Aproximativ 25 de miliarde de dolari vor merge către aeroporturi și 17 miliarde de dolari pentru porturi. Aproximativ 110 miliarde de dolari vor fi alocate drumurilor, podurilor și altor proiecte majore de transport de suprafață. Alte 66 de miliarde de dolari vor merge către transportul feroviar de pasageri și de marfă, inclusiv bani suficienți pentru diferența cu costurile de întreținere pe care nu le acoperă Amtrak. Alte 39 de miliarde de dolari vor moderniza transportul public și încă 11 miliarde de dolari vor fi rezervate pentru siguranța transportului, inclusiv programe de reducere a deceselor în rândul pietonilor și bicicliștilor. Pentru regiunile din nord-estul Statelor Unite, sunt prevăzute finanțări de 7,5 miliarde de dolari pentru autobuze și feriboturi cu emisii scăzute sau zero și ar putea ajuta statele Connecticut și New Jersey să-și electrifice flotele de autobuze municipale.
Programul oferă o oportunitate rară pentru state care de decenii au fost obligate să pună în balanță întârzierile uriașe în finanțarea pe termen scurt a reparațiilor și modernizărilor, cu proiectele și nevoile mai mari, de termen lung.
Agențiile guvernamentale vor stabili ce proiecte sunt finanțate, dar unele priorități ale statului au fost înscrise deja în proiectul de lege pe durata negocierilor. O mică parte a planului a fost rezervată în mod special pentru California: o inițiativă de 7,5 miliarde de dolari pentru a construi o rețea națională de stații de încărcare pentru vehicule electrice. Deși 40 la sută din vehiculele electrice din SUA sunt vândute în California, vânzările sunt încetinite, parțial, de faptul că cei interesați de mașinile electrice se tem că nu se vor putea realimenta cu ușurință pentru călătoriile lungi cu mașina. Până acum, chiar și vehiculele electrice cu autonomie mare – Tesla, de exemplu – nu au capacitatea de a face un traseu de 650 de kilometri între San Francisco și Los Angeles fără a se opri pentru încărcare.