Producătorii de petrol obţinut prin fracturare, mai ieftin decât cel obţinut prin metode clasice, ar putea beneficia în mod evident de ridicarea interdicției de a exporta petrol din SUA, instituită în anii ’70, notează The Economist. În aceeaşi măsură ar beneficia toţi americanii, într-un mod mai puțin evident. O piață de petrol la nivel mondial care ar include pe deplin America ar fi mult mai stabilă, mai diversificată și mai puțin dependentă de OPEC sau Rusia. Dividendele geopolitice ar putea fi substanțiale. După cum susţine Scott Sheffield, Şeful companiei petroliere Pioneer,”E greu de crezut că vom cere japonezilor să nu mai ia petrol brut din Iran, şi că nu îl vom livra petrol brut noi înșine.”
În cazul în care interdicția se va ridica, exporturile de țiței ar putea începe mai mult sau mai puțin imediat. Conductele și tancurile există deja în mare parte. Dar dezbaterea politică este încă în fază incipientă. Conform legii, președintele Obama poate permite exporturile pe care le consideră de interes național. Barack Obama nu şi-a exprimat încă o poziţie cu privire la interdicție. Legislativele statelor neproducătoare de petrol sunt precaute. „Pentru mine testul cel mai important constă în modul în care vor fi afectate familiile din clasa de mijloc”, spune Ron Wyden, președintele democrat al comisiei de energie și resurse naturale a Senatului american.
Principalii beneficiari ai interdicției sunt rafinăriile. Ele cumpără petrolul „dulce” brut american pentru un preţ mai mic decât cel la nivel mondial, îl transformă în benzină și apoi o vând la prețul global. Exporturile de produse petroliere rafinate nu sunt interzise , și, cum era de așteptat, au crescut.
Apărătorii interdicției (inclusiv, în mod firesc, unele rafinării) susțin că dacă America ar exporta mai mult petrol, Arabia Saudită şi-ar reduce producția proprie. Prețurile pentru consumatorii americani nu ar cădea, spun ei, ci s-ar putea ridica chiar. Dovezile istorice spun altceva, cu toate acestea. Atunci când Congresul a permis statului Alaska să exporte petrol brut în 1995, clienții săi de pe coasta de vest nu au plătit în plus pentru benzină, motorină sau combustibil de avion.