Impozitul pe construcții, aprobat prin OUG 156/2024, va avea un impact semnificativ asupra industriei energetice și altor sectoare conexe. Taxa se aplică persoanelor juridice care dețin sau administrează construcții pentru care nu se plătește impozit pe clădiri.
Impozitul va fi calculat la o cotă de 1% din valoarea construcțiilor aflate în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului precedent, excluzând clădirile pentru care se achită deja impozit. Potrivit consultantului Gabriel Biriș, citat de termene.ro, întreaga infrastructură specifică industriei energetice, inclusiv centralele electrice, platformele industriale și rețelele de distribuție, va fi supusă acestei taxe. Analiștii Credit Swiss au calculat că peste 600 de milioane de lei se vor obține doar de la marile companii listate, din care 290 de milioane de lei prin aportul Petrom și 206 milioane de lei prin cel al Hidroelectrica.
Estimările privind veniturile totale generate de impozit vor putea fi realizat abia după publicarea normelor de aplicare, care urmează să fie elaborate în următoarele trei luni.
Industria energetică, prin vocea Federației Patronale a Energiei (FPE) avertizează că noile reglementări trebuie analizate și discutate împreună cu actorii relevanți din industrie și patronate pentru a preveni un impact negativ asupra economiei. Concret, FPE subliniază că noua reglementare fiscală contravine obiectivelor strategice naționale, în special celor legate de tranziția energetică și dezvoltarea durabilă. Domenii precum energia regenerabilă, producția de gaze naturale și infrastructura critică ar putea fi profund afectate. Totodată, această măsură este în contradicție cu prevederile Legii Offshore privind stabilitatea legislativă, subminând încrederea investitorilor.
Baza de impunere inadecvată
Impozitarea activelor pe baza valorii brute, fără a lua în considerare uzura acestora, este considerată de FPE o abordare economică greșită. Federația subliniază că baza de impunere ar trebui să fie valoarea fiscală rămasă neamortizată, care reflectă mai bine realitatea economică. Activele incluse în această categorie au durate normale de funcționare între 10 și 60 de ani, ceea ce înseamnă că impozitul, aplicat anual, ar putea ajunge la 15%-90% din valoarea activului, ceea ce este excesiv și contraproductiv.
Taxarea activelor inactive
Includerea în baza de impozitare a activelor aflate în inactivitate, conservare sau casare este considerată de FPE o măsură nejustificată economic, care dublează povara fiscală pentru companiile aflate în proces de modernizare a infrastructurii.
FPE solicită o reevaluare urgentă a noilor reglementări și implicarea actorilor din industrie în procesul de decizie, pentru a preveni destabilizarea economiei și afectarea obiectivelor strategice ale României. În trecut, anumite tipuri de construcții au fost exceptate de la plata acestei taxe. Rămâne de văzut dacă asemenea excepții vor fi introduse și acum. Conform Ordonanței, taxa urmează a fi plătită în două tranșe egale, până la 30 iunie și 31 octombrie.
Tanczos Barna, ministrul de Finanțe, a solicitat “în mod expres ca termenul de elaborare a normelor să fie de 90 de zile”, timp în care vor fi consultate toate industriile afectate de acest nou impozit, ”începând de la drumuri, începând cu platformele, infrastructura pentru energie electrică, infrastructura de comunicații. Este un domeniu foarte complex”, a mai spus ministrul.