George Constantin
Sezonul de iarnă 2013-2014 s-a încheiat și urmează o jumătate de an aparent liniștită pentru sectorul național al energiei termice. Experții speră ca rolul și importanța acestui domeniu în viitoarea strategie energetică a României să fie pe măsura problemelor care-i stau înainte. Pare a fi o misiune aproape imposibilă, descrisă succint în acest dublu obiectiv: termoficarea trebuie să-și atragă alături nu doar investitorii, dar și consumatorii.
Mirajul soluțiilor alternative
„Organizatoric avem o problemă”, declară deputatul Rodin Traicu, membru în Comisia pentru Industrii și Servicii, cu prilejul unei recente dezbateri publice pe tema termoficării. Marea majoritate a sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică aparțin administrațiilor locale, iar o bună parte din producătorii rămași independenți s-au privatizat. De cealaltă parte, debranșările au reprezentat, cel puțin aparent, soluția principală de reducere a costurilor. Împinși de la spate de presiunea prețurilor, consumatorii au răspuns pozitiv promovării masive a soluțiilor alternative (centrală termică de apartament, încălzire pe bază de energie electrică).
Cercul vicios al involuției
„Situația nu este deloc roz”, afirmă Constantin Ioanițescu, director al ELCEN București, iar bilanțul sec nu este deloc încurajator. În prezent, sub 25% din locuințe mai dispun de încălzire centrală, majoritatea acestora fiind racordate la sistemul național de termoficare. Sistemele centralizate mai sunt prezente doar în 110 localități, iar cantitea de energie termică distribuită a ajuns la aproximativ 11 milioane Gcal, ceea ce reprezintă un regres de 65%. Deși prețul gigacaloriei este în mare parte constituit din prețul combustibilului, subvențiile sunt în continuare un subiect delicat, dar justificat. În funcție de puterea de cumpărare, din 10 categorii de consumatori, numai o categorie poate suporta integral costul încălzirii. Cercul vicios abia începe însă: numărul debranșărilor a făcut ca eficiența serviciului de alimentare cu energie termică să se reducă semnificativ, „picătura de apă din centrală ajungând în cel mai îndepărtat punct termic în 30-35 ore”, conform directorului ELCEN București.
Distorsiunile prezentului
Gradul de încasare este în declin și tot mai puțini beneficiari ai sistemului sunt în postura de a-și achita facturile la timp. Își face simțită prezența și o gravă distorsiune a pieței de gaze naturale – prețurile sunt semnificativ mai mici în cazul consumatorilor casnici comparativ cu cei non-casnici.
În plus, nici efectele liberalizării pieței gazelor naturale nu sunt de neglijat.
Din punct de vedere tehnic, este obligatorie reechilibrarea rețelelor.
Nivelul subvențiilor depășește în unele cazuri 50% din tariful practicat (București), însă s-a remarcat o supracompensare pentru 750.000 apartamente din totalul de 1.362.000 și mai mult de două treimi din operatori. Tariful de distribuție pentru gazele naturale prezintă valori între 20-27%, o cifră enormă din valoarea combustibilului. Cât despre tariful de proximitate, foarte puține centrale de termoficare pot fi considerate eligibile. După părerea producătorilor, schema bonus pentru cogenerare s-a dovedit insuficientă pentru a încuraja investițiile, iar liberalizarea pieței de energie electrică a introdus noi variabile în ecuație datorită eliminării cantităților reglementate.
Toate acestea se concretizează într-o lipsă de fonduri pentru mentenanță și investiții, iar concluzia este una singură: „Avem de-a face cu o dimensiune apocaliptică din punct de vedere economico-financiar” (Rodin Traicu). Tot astfel, și președintele Comisiei pentru Industrii și Servicii, Iulian Iancu, este de părere că „[…] nu putem face nimic cu banii noștri, pentru că nu-i avem”.
Controversata fuziune dintre RADET și ELCEN este în continuare în grafic, fiind așteptată divizarea ELCEN până la data de 30 iunie 2014. Totuși, lucrurile sunt departe de a fi clarificate, din declarațiile directorului ELCEN: „Să nu cumva să credem că doar simpla integrare într-o singură instituție a celor patru activități va rezolva problema. […] Poate ajuta integrarea, urmată de investiții majore și multe altele”.
Soluții și investiții
Din radiografia sistemului se impune un indicator: creșterea eficienței, atât tehnice, cât și economice. Sunt invocate apoi principii în general acceptate, dar greu de aplicat: externalizarea profesionistă a serviciilor administrațiilor locale în ceea ce privește procesul de termoficare, asigurarea de stimulente pentru investitori și a unei legislații adecvate.
Din punct de vedere tehnic, este obligatorie reechilibrarea rețelelor – supradimensionate din punct de vedere al necesarului actual de energie termică. Costurile sunt semnificative, însă este un proces mai puțin costisitor față de modernizarea centralelor. În acest sens, Primăria București are alocată deja suma de 300 de milioane de euro pentru rețelele de transport primar, o mare parte din acești bani atrași din fonduri nerambursabile. De asemenea, se ia în calcul posibilitatea ca rețelele să fie separate de domeniul public pentru a permite investiții în infrastructură. Este necesar un regim diferențiat al accesului la gaze naturale pentru a putea reduce costurile aferente combustibilului, precum și definirea zonelor unitare pentru a diminua rata debranșărilor.
Perioada de aur
Începuturile termoficării în România s-au definit în perioada 1960-1975, când au fost realizate mari sisteme de alimentare centralizată cu energie termică (București, Constanța, Iași, Timișoara sau Ploiești). Proiectate inițial pentru a acoperi întreg necesarul rezidențial, precum și cel industrial, în anul de referință 1989 asemenea sisteme se regăseau în 315 localități și deserveau peste 1,8 milioane de apartamente, conform ANRSC. Activitatea era foarte clar definită drept un serviciu public și reprezenta totodată unica variantă disponibilă pentru acel moment. Perioada imediat următoare avea să modifice drastic imaginea de ansamblu printr-o succesiune de evenimente și decizii nefaste.
RECONSIDERAREA TERMOFICARII ESTE POSIBILA DOAR CU UN MINIM DE CUNOSTINTE PROFESIONALE . DIN LUCRAREA DE MAI SUS DISTINGEM LIPSA PROFESIONALISMULUI IN DOMENIU .
TRAICU IN LOC DE „PLIMBATUL PE CAMPII” MAI BINE SE UITA IN OGRADA PROPRIE SI OBSERVA BLOCAJUL PARLAMENTAR APLICAT LEGII 204/2012 . AVERTIZEZ .. SI O VOI FACE SI PUBLIC .. ASUPRA COMBINATIEI DE IMPOSTURA CARE A ELIMINAT DIN COMPETENTA ( SI ASA ANEMICA A ) ANRSC : REGLEMENTAREA TRASEULUI ENERGIEI TERMICE PANA LA CONSUMATORI IN TIMP CE ANRE CARE URMA SA PREIA ACTIUNEA ( PENTRU CARE LEGEA I-A ACORDAT UN AN ) NU A MISCAT „UN PAI”.
VREA CINEVA REZULTATE DIN HAOSUL DE MAI SUS ?? CE FEL DE REZULTATE ???
SI CAND TE GANDESTI LA BIETUL VOINEA CARE SPERA LA RELANSAREA „MOTORULUI INTERN AL CONSUMULUI „… te umfla rasu-plansu
Statul roman prin legislatie fara viziune strategica precum si prin neimplicare in adoptarea unei strategii de incalzire a locuintelor a avut pana in prezent un rol nefast in acest domeniu.Argumentele sunt urmatoarele:
-statul a permis prin lege existenta in cadrul aceluiasi condominiu a doua sisteme de incalzire si anume: sistemul centralizat si sistemul individual.Acest fapt a condus la scaderea eficientei sistemelor centralizate de incalzire;
-de peste 10 ani prin politica de preturi la gazele naturale se subventioneaza incrucisat de la marii consumatori la micii consumatori tarifele de achizitie sub pretextul de a face suportabil tariful la micii consumatori(populatie).
Suntem singura tara din UE in care pretul gazelor la marii consumatori aste aproape egal cu cel pentru micii consumatori(a se vedea statistica EUROSTAT),ignorandu-se un principiu al economiei de piata valabil inca din antichitate si anume diferenta semnificativa intre pretul de achizitie en gross si en detail.
Consecinta:centralele individuale pentru incalzire sunt mai rentabile iar sistemele centralizate s-au desfiintat in foarte multe localitati din cauza ineficientei.
In curand prin inchiderea si a ultimelor sisteme centralizate de incalzire realitatea costurilor se va transpune in tarifele pentru micii consumatori acestia nemaiputand sa–si plateasca facturile la gaze.
-sistemele centralizate de incalzire au fost infiintate cu scopul de a „scoate” poluarea din marile aglomerari urbane cat si pentru posibilitatea utilizarii unei game largi de combustibili.
Ce face Romania?
Desfiinteaza aceste sisteme in loc sa le modernizeze si lasa sa se extinda pe scara larga incalzirea individuala cu poluarea corespunzatoare pentru care nu se platesc taxe de mediu si care utilizeaza exclusiv gazele naturale ca si combustibil.
Actualmente centralele individuale la un loc polueaza cat CET-urile ELCEN si BRAZI impreuna dar de data aceasta mult mai „eficient” adica in interiorul localitatilor de la parter pana la ultimul etaj.Se arunca astfel in derizoriu asa zisa grija privind calitatea aerului in marile aglomerari urbane.Urmeaza in curand amenzile de la UE aceasta notificand deja despre posibilitatea aplicarii unor amenzi zilnice pentru mai multe localitati.
Dependenta acestor centrale numai de utilizarea gazelor naturale conduce implicit la dependenta Romaniei de furnizorii externi de gaze deci unde vom ajunge cu securitatea energetica factor important al securitatii nationale?
O alta consecinta foarte grava a extinderii conductelor de distributie a gazelor de la bloc la bloc face ca in caz de cutremur major acestea sa se fisureze iar incendiile care vor apare vor putea aprinde izolatia de polistiren a blocurilor conducand la un numar mare de victime si la degradarea completa a structurii de rezistanta.
Acestea sunt doar cateva din argumentele pentru care Guvernul trebuie sa se angajeze neantarziat in elaborarea unei strategii nationale privind incalzirea locuintelor, obligatorie pentru municipalitati iar solutia viabila nu poate fi decat reanfiintarea sistemelor centralizate de incalzire in toate localitatile cu un numar de peste 10000 de locuitori si utilizarea pe scara larga a cogenerarii bazate pe utilizarea biomasei,gazelor naturale,carbunelui,gunoaielor,etc pentru alimentarea cu caldura a cestor sisteme.
Recomandam in mod special strategia de incalzire a Angliei care descopera abia acum binefacerile cogenerarii si a sistemelor centralizate de incalzire.Romania a fost cu un pas inainte inca din anii ’60 dar nu a stiut sa pastreze acest avantaj.
Vă mulțumesc foarte mult, domnule Valter Popescu, pentru comentariu. Este un bruion fără îndoială folositor pentru un răspuns pe care l-ați putea oferi Departamentului pentru Energie la întrebarea numărul 7, pusă recent în dezbatere publică. Aici sunt toate întrebările: http://www.energynomics.ro/dezbatere-publica-pentru-strategia-energetica-nationala/?lang=ro
Mă bucur că subiectul a stârnit interes și a generat opinii coerente. Deși domnul Valter Popescu are mare dreptate în ceea ce privește neregulile și măsurile necesare, sper că este și optimist, și „credincios”, pentru că trebuie să ne rugăm și să fim pozitivi în legătură cu aplicarea soluțiilor pe viitor!
Nr reg ANRE: 17930/24.03.2014 ; Nr Cab Min: 100983RN/24.03.2014
Federaţia „Societatea Civilă Românească”
Bucureşti, strada Vasile Cristescu nr. 8, sector 2, cod 021984
Tel.: +4 021 326.4440, Fax: + 4 021 326. 4439
DIRECTIA PENTRU ENERGIE
DOMNULUI MINISTRU RAZVAN NICOLESCU
Ref : DEZBATERE PUBLICA PENTRU STRATEGIA ENERGETICA NATIONALA
Spre stiinta: DOMNULUI PRESEDINTE NICOLAE HAVRILET – ANRE
PUNCTUL 7 : ABORDAREA STRATEGICA A STATULUI IN PRIVINTA INCALZIRII POPULATIEI
Solutia incalzirii populatiei este universal cunoscuta ca rezultat al experientei oraselor termoficate din majoritatea tarilor avansate.
ORASUL SE INCALZESTE CENTRALIZAT PRIN VALORIFICAREA INTEGRALA A DESEURILOR MENAJERE COMBUSTIBILE COMPLECTATA CU ENERGIA CAPTATA SOLAR SI IN FINAL AJUSTATA CU ENERGIA DIN GAZE NATURALE .
(Bucurestiul are o astfel de strategie (cu finantare sustenabila) eleborata in 2010 , platita cu 450 mii euro si abandonata in favoarea unei alte strategii care concluzioneaza necestitatea unei investitii globale de 5 mld euro – solutia comoda intrucat bani nu exista)
Termoficarea se bazeaza pe producerea in cogenerare a energiilor electrica si termica rezultand pe ansamblu o economie de 30% din combustibilul utilizat . In conditiile aplicarii formulei de mai sus rezulta o economie in consumul de gaze pe plan national … SUPERIOARA IMPORTULUI DE GAZE DIN PREZENT.
Termoficarea din Romania este partial distrusa si blocata in dezvoltare de lipsa de competenta a ANRE – institutie creata in 1996 similar constructiei recente a ASF. Politizarea excesiva a functiilor bine platite a eliminat din sistem specialistii , reglementarile ANRE fiind elaborate in consecinta .
IN SECTORUL TERMOFICARII ANRE a emis in 2005 ORDINUL 24 in care a reglementat:
ART 24 Consumul de combustibil aferent energiei termice livrate din grupuri de cogenerare se determină considerând un consum specific de combustibil, de 1,1 MWh/MWh.
Articolul de mai sus a pus bazele distrugerii sistemului de termoficare intrucat regementatorul nu cunostea definitia cogenerarii si in consecinta nu a distribuit economia de combustibil in mod real.
Ulterior, la presiunea consumatorilor, prin ORDINUL 57/2008 ANRE a modificat textul de mai sus spre forma :
Art 33 : Consumul de combustibil aferent energiei termice sub formă de apă fierbinte şi/sau abur livrată din grupuri de cogenerare se determină considerând un consum specific de combustibil de 1 MWh/MWh; diferenţa de consum până la consumul total de combustibil se consideră aferent energiei electrice livrate din grupuri de cogenerare;
Distributia de mai sus a mentinut in fond aceiasi repartizare gresita a cheltuielilor realizate de CET-uri in proportie de aprox 50% pentru fiecare energie livrata, energia termica fiind astfel incarcata cu costuri aberante de genul celor pentru revizii de statii electrice de sute de kilovolti. Pe aceasta cale s-a realizat un tarif exagerat penru energia termica. Se observa ca la un consum de energie primara reglementat la 100%- consum energie primara / unitatea de produs energie termica utila – pierderile pe transport si distributie precum si cele pentru furnizare nu au putut fi acoperite de economia de combustibil a cogenerarii asa cum a fost prevazuta in proiectele de termoficare .
Aceasta este calea pierderii in derizoriu a rezultatelor investitiei de la CET-VEST in ciclul mixt pentru termoficare – formula la nivel de performata maxima cunoscuta tehnic azi. Eficienta ciclului mixt nu a putut fi generalizata in ROMANIA din cauza reglamentarilor gresite.
Mai mentionez ca desi LEGEA ENERGIEI 13/2007 avea un articol impus de aqis, articol care interzicea transferul costurilor intre cele doua energii , datorita „smecheriei” prin care pentru acest articol nu au fost prevazute sanctiuni … articolul a fost incalcat constant :
Art. 82. – Operatorii economici care produc combinat energie electrică şi termică şi care comercializează cel puţin una dintre ele vor repartiza costurile între cele două forme de energie, potrivit reglementărilor aprobate de autoritatea competentă, fiind interzisă subvenţionarea încrucişată între cele două forme de energie.
In consecinta tariful exagerat rezultat a generat apartia subventiiolor alocate de primarii. Pe aceasta cale a fost deschis accesul spre banul public majorat constant pe baza “costurilor justificate“: o negociere, functie de argumente, intre producatori si ANRE .
CONSECINTA A FOST DETERIORAREA TERMOFICARII , DISTRUGEREA INSTALTIILOR , DEBRANASAREA DE CONSUMATORI , URMATE DE CRESTEREA CONSUMULUI DE GAZE NATURALE DEFINTA IN FINAL DE CRESTEREA DEPENDENTEI ROMANIEI DE GAZUL SOVIETIC – PROBLEMA ATINGAND COMPETENTA CSAT.
S-A MAJORAT DE ASEMEMENEA CRESTEREA INACCEPTABILA A EMISIEI DE BIOXID DE CARBON PE COSURILE CENTRALELOR DE APARTAMENT DIRIJATE LANGA FERESTRELE LOCUITORILOR ORASELOR, CARORA LE-A AFECTAT SANATATEA.
A APARUT DEPENDENTA EXCESIVA A EXISTENTEI POPULATIILOR URBANE DE CONTINUITATEA ALIMENTEARII CU GAZE NATURALE- UNIC COMBUSTIBIL FOLOSIT DE ACESTE COMUNITATI. EVENTUALA REZERVA IN INCALZIRE ELECTRICA NU ESTE DIMENSIONATA IN PREZENT .
In 2004 CEE a emis DIRECTIVA 8 privind cogenerarea . In aceasta directiva a fost definita cogenerarea de inalta eficienta ca fiind activitatea unei instalatii a carui randament energetic global este superior cifrei 75. ANRE, din incompetenta, nestiind definita si determinarea randamentului global energetic a introdus in circuit formula de acceptare a investitiilor noi care trebuiesc raportate la eficienta maxima obtinuta pe plan european. Acest amanunt a scos in afara conceptiei de eficienta aproape toate instalatiile romanesti confirmand sintagma „mormanul de fier vechi”. Ulterior constatandu-si eroarea ANRE a emis DECIZIA 3101/2010 (sase ani mai tarziu) prin care recunoaste pentru toate unitatile de termoficare urbana din Romania : CAPACITATE DE COGENERARE DE INALTA EFICIENTA .
In 2012 constatnd lipsa constanta a unor progrese in domeniu parlamentul a corectat OUG13/2008 (ordonata emisa de guvernul Boc cu patru ani mai devreme pentru modificari in serviciul public de canalizari urbane) cu elemente legate de termoficarea urbana. Astfel parlamentul a emis LEGEA 204 /2012 prin care reglementarea termoficarii intre iesirea din termocentrala si intrarea in condominii a fost extrasa din competenta ANRSC si trecuta in competenta ANRE. Pentru insusirea noilor activitati parlamentul a acordat ANRE un interval de un an. In intervalul acordat de parlament ANRE nu a intreprins nicio actiune fiind incapabil sa preia sarcina data, azi la sase luni de la expirarea intervalului dat . In acest timp directia de resort din ANRSC s-a dezintegrat .
Anexam prezentei un program de reabilitare a termoficarii in ROMANIA
DIRECTOR
TUDOR POPESCU
SPECIALIST TERMOENERGETICIAN
TEL 0722218713
ANEXA : PROGRAMUL DE OPERATIUNI NECESARE REABILITARTII TERMOFICARII
se difuzeza la cerere
2014 20.03