Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services
Lumea Managementului Facilităților (Facilities Management – FM) este acum una digitală. Dezvoltarea rapidă a senzorilor, capacitatea de monitorizare integrată, partajarea datelor în cloud a constituit primul val de digitalizare. Următorul val are ca focus utilizarea inteligenței artificiale în analiza datelor partajate, reproiectarea proceselor și implicarea echipei extinse (proprietar-chiriaș-specialist FM) în luarea deciziilor de intervenție.
Aceste evoluții ale tehnologiei, precum și ale proceselor de colaborare digitală permit inovarea și aduc transformări majore în industria de Facilities Management astăzi.
De ce un proces de Facilities Management digital?
Orientarea sporită spre performanță și agilitate, atingerea eficienței optime în folosirea resurselor, sistemele complexe, programarea predictivă a întreținerii instalațiilor sunt obiective importante în domeniul managementului facilităților. Cu toate acestea, a face față acestor cerințe cu resurse limitate este o provocare aproape imposibilă. Mai mult, pentru mulți ani a fost greu de justificat și de demonstrat randamentul inițiativelor de digitalizare din FM. Până acum. De ce acum? Progresele tehnologiei au făcut ca digitalizarea reală a managementului facilităților să fie posibilă și accesibilă.
Există doi factori principali pentru viitorul digital al acestui domeniu:
- În primul rând, dezvoltarea și cererea explozivă fac soluțiile digitale accesibile pentru utilizarea profesională. Echipamentul necesar pentru un FM digital a devenit accesibil la prețuri rezonabile. În mod similar, avansările în software-ul open source și serviciile cloud fac posibil ca dezvoltatorii să construiască soluții accesibile utilizând aceste tehnologii.
- În al doilea rând, industria construcțiilor se dezvoltă într-un ritm rapid. Pe de o parte, proiectele implementează tehnologii de proiectare și gestionare a site-urilor pentru majoritatea proceselor de arhitectură, proiectare și construcție. Pe de altă parte, tot mai multe soluții avansate din punct de vedere tehnologic sunt incluse în clădiri ca parte a livrării. Toate acestea generează date și echipamente conectate inteligent și deschid calea pentru un FM digital. Deoarece datele proiectelor devin digitale și inteligente, promisiunea gestionării ciclului de viață a informației poate acum deveni realitate.
Organizarea datelor și documentației de întreținere
A devenit ceva mai ușor și mai ieftin să stochezi, să partajezi și să recuperezi datele, iar echivalentul documentației digitale începe să fie preferat hârtiei. Chiar dacă încă mai trebuie să se caute informații prin desene și documente, datele digitale încep să fie preponderente în Facilities Management.
Următorul pas este folosirea unor modele predictive inteligente și a datelor structurate. Se va face astfel trecerea de la schimbul de informații la schimbul de semnificații. Această nouă etapă va permite reutilizarea datelor și interpretarea lor cu ajutorul inteligenței artificiale. Noul val de digitalizare promite un model inteligent de accesare în timp real a informațiilor despre active, în care arhitectura sistemului, datele și documentele sunt interconectate.
Datele de bază și procesele vor lucra împreună într-o buclă nesfârșită pentru a menține informațiile actualizate și integrate. Datele folosite ca suport în luarea deciziiilor vor fi prezentate operatorului în contextul în care se află atunci când are nevoie și într-un format care este relevant pentru acțiunea/intervenția pe care o face.
Modelele 3D, planurile 2D, planificările, descrierile de tip text, formularele web sunt toate vizualizări filtrate diferit la același model de informații despre active. Capabilitățile și tipurile de vizualizări sunt selectate într-un mod care să facă sarcina utilizatorului eficientă. Un alt avantaj este faptul că operatorii și managerii își vor face treaba în mod eficient, păstrând arhiva la zi în cel mai simplu mod posibil
Digitalizarea FM face colectarea datelor mai ușoară
Majoritatea clădirilor sunt deja construite, iar datele disponibile nu sunt actualizate și nu sunt în format digital. Primul val de digitalizare a adus camere digitale, măsurări cu laser și chiar scanere cu stocarea datelor în cloud. Acest lucru a redus costul de captare a datelor, atunci când trebuie decise renovările sau lucrările majore de întrețiere. Dronele dotate cu camere de luat vederi pot accesa orice parte a exteriorului clădirii (sau, în unele cazuri, și interior). Scanerul laser poate fi montat sau este deja inclus în telefonul mobil.
Dar adevăratul progres va veni odată cu capacitatea de recunoaștere digitală a obiectelor și machine learning (învățarea automatizată). ”Norii” de puncte vor fi interpretați treptat ca obiecte. De exemplu se scanează o proprietate înainte de renovări și se obțin rapid valori pentru volumul de spațiu, suprafață podea, pereți și tavane, număr de uși, ferestre și mobilier, etc.
În mod similar, echipamentele digitale inteligente devin tot mult mai bune la identificarea defectelor clădirii și la clasificarea acestora în funcție de risc și urgență. Chiar dacă, într-o primă etapă, sugestiile de intervenții vor trebui verificate de către un operator, ulterior sistemul învață din seturile de date primite.
Accesul la informații
Primul val de digitalizare a însemnat un acces mai ușor la date și unele funcții de căutare, dar informațiile erau adeseori păstrate în sisteme specializate disponibile pe computere desktop speciale. Astăzi, cu dispozitive mobile conectate la un software de FM inteligent care rulează în cloud, toți utilizatorii pot obține acces la datele de care au nevoie atunci când au nevoie. Și nu este vorba doar de accesul la toate informațiile (care ar putea duce la supraîncărcare rapidă cu informații). Noile sisteme vor expune datele relevante în funcție de contextul specific al fiecărui utilizator și vor permite navigarea către link-uri cu informații relevante din mai multe sisteme, atunci când este nevoie.
Datorită noilor tehnologii, pentru clădirile aflate în stadiul de proiectare, utilizatorii și operatorii vor putea avea o experiență VR de imersiune totală în clădire pentru a putea oferi feedback cu privire la capacitatea de utilizare și întreținere a activului. De asemenea, specialiștii de FM vor putea să înceapă mai devreme instruirea și familiarizarea echipelor cu noua clădire.
Despre compania Facilities Management Services (FMS)
Fondatorul companiei, dipl.ing. Lucian Anghel, are experiență în operarea și mentenanța clădirilor însumând peste 3.000.000 mp în România. Experiența acumulată în decursul a 15 ani de facility management a condus la crearea acestei firme prin care clienții beneficiază de un furnizor național de produse și serviciide operare, întreținere si administrare bazate pe un model de business inovativ și tehnologii noi. Echipa companiei FMS este constituită din personal cu experiență de peste 15 ani în facility management și asistență tehnică. Serviciile tehnice ale companiei includ: mentenanță tehnică a clădirilor, monitorizarea si tratarea apei în circuite închise, management și eficiență energentică, mentenanțăși lucrări electrice. Compania oferă și servicii non-tehnice de curățenie, deszăpezire, DDD și peisagistică. Aflați mai multe despre noi pe: www.tfms.ro.