Theodor Livinschi, fondatorul partnerg-i
Evoluția generală a volumului de energie electrică consumat de către persoanele juridice la nivel național între 2015 și 2019 indică o creștere de 10%. În fiecare an din această perioadă a fost înregistrată o majorare a consumului total față de anul precedent, excepție făcând doar anul 2019, pe parcursul căruia volumul de energie electrică a scăzut cu 2%.
Încadrând segmentul de consumatori pentru care considerăm rentabilă contractarea unor servicii de consultanță de specialitate respectiv 10-500 GWh/an, în categoriile ANRE ID, IE și IF (2-150 GWh/an), dar fără a distorsiona datele cu valorile aferente consumatorilor extrem de energointensivi, vă prezentăm interpretarea grafică și concluziile elaborate de partnerg-i aferente evoluției valorilor anuale ale consumului total și a prețului pentru aceste 3 categorii în intervalul 2015-2019.
“După o creștere anuală consecutivă timp de 3 ani între 2015 și 2018, a urmat o scădere importantă în 2019 față de 2018. Aceasta nu poate fi pusă doar pe seama măsurilor de eficiență energetică, ci este o consecință a creșterii accelerate a costurilor energiei electrice, care a determinat competitivitate redusă și relocarea comenzilor intra-grup în cazul multor unități de producție din România care țin de grupuri internaționale, precum și de scăderea producției, respectiv a consumului de energie electrică, în cazul unor fabrici cu capital românesc. O altă consecință a fost chiar închiderea anumitor facilități de producție”, concluzionează fondatorul partnerg-i.
Avansul prețului mediu anual în 2019, cu peste 20% față de nivelul din 2018, s-a adăugat scumpirii din 2018, 16,47% față de 2017. Cumulat, creșterea prețurilor cu circa 40% în doar doi ani poate susține argumentul expus mai sus cu privire la motivele pentru care consumul de energie electrică al consumatorilor analizați s-a redus în 2019.
Scăderea consumului de energie electrică, înregistrată în 2019 față de 2018 pentru categoriile ANRE ID, IE și IF (2 – 150 GWh/an), care fac obiectul analizei realizate de partnerg-i, nu este în linie cu tendința generală a volumelor consumate, având în vedere că valorile acestora pentru celelalte 4 categorii ANRE (IA, IB, IC și IG) au fost 19.904 GWh în 2019, respectiv 19.912 GWh în 2018, consemnând o scădere neglijabilă de doar 0,04%.
Experiențele trăite de către Theodor Livinschi în relația cu consumatorii de energie, l-au ajutat să identifice două direcții principale de îmbunătățire a abordărilor care pot periclita performanța proceselor de achiziție a energiei:
- creșterea nivelului de cunoaștere a piețelor de energie electrică și de gaze naturale
- înțelegerea provocărilor majore în implementarea locală a solicitărilor sau chiar în explicarea către grup a barierelor în adoptarea modelelor trasate de achiziție a energiei sau dificultățile în realizarea raportărilor globale referitoare la energie
“Am avut ocazia să port dialoguri comerciale pe teme de furnizare a energiei electrice sau a gazelor naturale cu peste 1.000 de companii, dintre care 14 se regăsesc în top 20 cei mai importanți consumatori de energie. În funcție de organizarea acestor companii, discuțiile au fost purtate cu persoane diferite, atât din punct de vedere al specializării, cât și din cel al seniorității sau al funcției, colaborând cu directori generali, director financiari, coordonatori de achiziții sau responsabili energetici. În cele mai multe cazuri, am identificat o dorință importantă de perfecționare a înțelegerii pieței de energie.”
CITEȘTE ȘI Theodor Livinschi, partnerg-i: Consumatorii industriali vor să se implice direct în procesul de achiziție a energiei și gazelor naturale
Nu în ultimul rând, fondatorul partnerg-i consideră că numărul de consultanți angrenați în susținerea responsabililor locali este redus, mai ales în contextul în care resursele de timp disponibile ale acestora pentru informare cu privire la piața de energie sunt aproape inexistente și reprezintă de cele mai multe ori motivul principal pentru eficiența scăzută a proceselor de achiziție.
Fondatorul partnerg-i consideră că impactul prețurilor în continuă creștere, care au determinat inclusiv scăderea consumului industrial, poate fi atenuat și gestionat prin informare permanentă și prin deschidere a companiilor către soluții noi, care să implice alegerea atentă a momentului de achiziție, segmentarea perioadei contractuale, configurarea de poziții deschise, achiziția în tranșe sau la comandă, securizarea contractelor sau evaluarea oportunității instalării de capacității proprii de producere a energiei electrice.