Cristian Tudorescu (EconomicZoom.ro)
Barilul de petrol brut (crude oil) s-a ieftinit în ultimele 6 luni cu mai mult de 50%, iar preţul combustibilului la pompă a consemnat un recul de 18-20%, de la caz la caz, în aceeaşi perioadă. Având în vedere compunerea preţului pe principalele sortimente de combustibil (benzină, respectiv motorină), constatăm că deja s-a produs ieftinirea aşteptată „matematic”. Cu alte cuvinte, dacă barilul rămâne în intervalul 45-50$ pe pieţele internaţionale, nu putem anticipa alte ieftiniri semnificative.
Majoritatea componentelor din preţul unui litru de combustibil sunt rigide sau aproape rigide:
- accize şi partea de TVA aplicabilă lor (TVA peste acciză, un principiu combătut în repetate rânduri de mediul de afaceri) reprezenta circa jumătate din preţul consemnat la mijlocul anului trecut, respectiv 3-3,1 lei pe litrul de combustibil
- componenta de rafinare şi distribuție adaugă încă aproximativ 0,8-0,9 lei pe litru, la care adunând TVA-ul de pe această verigă, plătibil de către consumatorul final, obţinem încă 1-1,1 lei la litrul de combustibil. Pe termen scurt, de câteva luni, această componentă rămâne de asemenea aproape rigidă
Rezultă că aceste elemente fixe reprezintă 4-4,1 lei/litru. Atât contau în vara anului trecut, atât contează şi acum în preţ, ele nu s-au modificat între timp.
Singura componentă variabilă a fost cea dată de preţul barilului de țiței, care reprezenta în iulie-august 2014 doar 35% din preţ (2,2-2,3 lei/litru). Aşadar, estimarea matematică este aceea că, la o scădere de 55% a acestei componente, a ajuns între timp să conteze cu 1-1,1 lei pentru un litru.
De unde şi preţurile actuale de la pompă de 5-5,1 lei pe litrul de benzină şi 5,1-5,2 lei pe litrul de motorină. Am păstrat în estimări un interval de 10 bani, pentru a îngloba oscilaţii pe termen scurt sau diferenţe date de politica de marketing a uneia sau alteia dintre companiile de pe piaţă.
În concluzie:
Cum a evoluat barilul în ultimii 5 ani şi ce preţuri putem vedea la pompă în perioada următoare
Barilul nu a mai fost sub 50 de dolari din 2009, în toiul crizei financiare – pe fondul cererii globale prăbuşite pe toate industriile. De aici şi tentaţia unor analişti de a face o paralelă cu anii 2008 – 2009 şi de a identifica elementele unei noi crize economice. Înainte de observarea mai multor indicii, aceasta ar fi o concluzie prematură.
Prețul barilului de țiței în intervalul august 2009 – ianuarie 2015 (USD)
De la nivelul actual de 48$/baril, se vehiculează atât scenarii de coborâre spre 40$, cât şi de revenire la peste 60$, în a doua jumătate a anului. Precizez că, de regulă, revenirile de preţ sunt bruşte, astfel încât mediul economic ar trebui să fie pregătit la un moment dat şi pentru un baril mai scump decât vedem acum.
Acest tabel este util pentru viitor, pentru a vedea la ce preţuri să ne aşteptăm atunci când cotaţiile internaţionale vor arăta un baril la 40$ sau poate unul la peste 60$ de dolari, în lunile următoare.
Sursa: EconomicZoom.ro
Decalajul de timp până când cotaţiile internaţionale sunt înglobate în preţul la pompă este de 2-3 săptămâni, aceasta fiind de obicei perioada de reînnoire a stocurilor companiilor.
Articol publicat inițial de EconomicZoom.ro.