Acasă » Electricitate » Toni Volpe (Enel): În zece ani, afacerea noastră va fi radical diferită de cum este acum

Toni Volpe (Enel): În zece ani, afacerea noastră va fi radical diferită de cum este acum

26 octombrie 2015
Electricitate
energynomics

După zece ani de prezenţă în România, Enel are în vedere deja următorul deceniu: un interval decisiv pentru o afacere care se va confrunta cu schimbări radicale. Toni Volpe, Country Manager Enel România, ne-a dat oferit câteva repere cu privire la direcţia în care se îndreaptă companiile de distribuţie deţinute de grupul italian.

Care sunt obiectivele Enel României pentru perioada următoare, în fiecare dintre domeniile sale de activitate?

Când Enel a intrat pe piața locală acum zece ani, obiectivul nostru principal a fost să îmbunătățim calitatea serviciilor pe care le oferim clienților. Am realizat acest lucru printr-un un program masiv de investiții care a pornit de sus în jos – de la înaltă tensiune spre medie și joasă. Această secvență are sens, deoarece rețeaua de înaltă tensiune are impact asupra celui mai mare număr de clienți. Acum, facem trecerea, treptat, atât în termeni de volum de lucrări, cât și CAPEX, spre medie și joasă tensiune, iar acesta va fi punctul central în următorii cinci până la zece ani. Prin această strategie, 81% din stațiile de înaltă tensiune sunt renovate și modernizate deja, în timp ce, în cazul stațiilor secundare, ce deservesc rețelele de medie și joasă tensiune, am finalizat acest proces de a aduce noi echipamente și tehnologie la 26% dintre acestea. Telecontrol, tehnologia care permite tehnicienilor noștri să efectueze operațiuni și să controleze componente de rețea de la distanță, a fost un alt element-cheie al strategiei noastre de dezvoltare. Implementarea acestui sistem este aproape finalizată pe partea de înaltă tensiune, cu 85% din stații deja telecontrolate. Rezultatele sunt vizibile: companiile de distribuție ale Enel au cea mai bună performanță în ceea ce privește continuitatea serviciului, durata medie a întreruperilor fiind în jur de jumătate din media națională.

Pentru viitor, în România, ne vom axa pe eficiență, rețele (mai) inteligente și nevoile consumatorului. Mai exact, planul strategic al Enel, prezentat în luna martie, stabilește accentul pe tehnologiile digitale: de la rețele – această activitate este deja pe drumul cel bun cu implementarea Telecontrolului și continuă cu instalarea de contoare inteligente – la activitatea de furnizare în care canalele digitale joacă un rol tot mai important, atât în viața companiei noastre, cât și în cea a clienților noștri.

Enel se află într-un proces de consolidare în România. Care sunt obiectivele acestui proces și ce înseamnă în termeni de acțiuni și decizii specifice?

Suntem continuu în căutarea de soluții pentru creșterea eficienței și o mai bună utilizare a resurselor, prin urmare, aceasta este calea de urmat. Fiind parte dintr-un grup multinațional, acest lucru ne ajută la arderea unor etape, prin adoptarea de soluții care și-au dovedit deja succesul pe piețele mature. Vă dau un exemplu – sistemul Telecontrol și sistemele de contorizare inteligente au fost puse în aplicare de către colegii noștri din Italia acum mai mult de un deceniu, cu rezultate remarcabile în ceea ce privește creșterea satisfacției clientului. Implementarea în masă a contorului inteligent în România este de mici dimensiuni în comparație cu ceea ce am făcut deja în Italia în urmă cu 15 ani, unde am aplicat această soluție pentru prima dată în lume, la 32 de milioane de utilizatori. Astăzi, în multe țări, muncitorii noștri merg la intervenții și folosesc tablete pentru multe dintre operațiunile pe care anterior le efectuau fie pe suport de hârtie, fie atunci când reveneau la birou. Acest lucru se traduce prin faptul că aceeași echipă poate ajuta acum mai mulți clienți, în loc să piardă timp în trafic pentru a reveni la birou și pentru a completa rapoarte. Ei sunt în contact permanent cu dispeceratul, care știe unde sunt și, atunci când este semnalat un defect de rețea, putem trimite cea mai apropiată echipă disponibilă.

În zona de furnizare, am eficientizat serviciile de relații cu clienții pentru a fi mai aproape de aceștia, în timp ce punem tot mai mult accent pe canalele digitale – de la web la aplicații mobile. Suntem singura companie de utilități din România care are o echipă dedicată de relații cu clienții pentru a prelua cererile prin intermediul social media (Facebook, Twitter).

Care sunt principalele dvs. sarcini de îndeplinit în viitorul apropiat, în calitate de lider executiv în România?

Având în vedere faptul că afacerea noastră de bază este distribuția energiei, care este o afacere reglementată, relativ stabilă și previzibilă, putem vorbi despre rezultate care sunt destul de mult în conformitate cu anii precedenți și, în același timp, au o tendință continuă de îmbunătățire. Companiile din grupul Enel România au înregistrat anul trecut venituri totale consolidate de 1,008 miliarde de euro. EBITDA a fost de 298 milioane de euro (notă: în 2013, EBITDA a fost de 289 milioane de euro).

În ceea ce privește investițiile, programul nostru continuă să fie substanțial pentru următorii 5 ani. Plănuim să investim circa 700 de milioane de euro (cu taxe de conectare incluse) / aproximativ 500 de milioane de euro (fără taxe de conectare), până în 2019.

Cu toate acestea, personal, îmi place să privesc imaginea de ansamblu, în afara obiectivelor financiare. Industria trece printr-o schimbare dramatică și nu toți jucătorii sunt pregătiți pentru noua paradigmă. Vrem să fim în fruntea acestei schimbări. Perspectiva unei configurații cu adevărat diferite în generarea și distribuția de energie electrică este, probabil, mai aproape decât credem. Producția descentralizată este o realitate în multe țări, soluții eficiente de stocare, probabil, vor apărea mai devreme sau mai târziu, iar mobilitatea electrică ar putea deveni, de asemenea, larg răspândită într-un deceniu. Ceea ce trebuie să facem este să dăm sens tuturor evoluțiilor care se întâmplă în jurul nostru și să profităm de poziția noastră actuală pentru a redefini rolul nostru adaptat la realitățile emergente. Este din ce în ce mai evident faptul că un mediu sigur pentru o companie de utilități este o chestiune de domeniul trecutului.

Care sunt principalele provocări cu care vă confruntați în calitate de Country Manager al Enel România?

Există provocări zi de zi, inevitabile pentru orice afacere, în orice țară, dar nu ar trebui să ne împiedice să vedem imaginea de ansamblu. Reala oportunitate, în schimb, este construirea unui viitor pentru compania noastră, a unui viitor în care să profităm de evoluțiile tehnologice într-un mod ce răspunde cel mai bine cererilor clienților. În zece ani, afacerea noastră va fi radical diferită de cum este acum. Vom vedea consumatori mai activi, rolul lor se va schimba de la receptori pasivi de energie electrică, la, de ce nu, așa cum am arătat mai înainte – producători. Pentru a ajunge acolo, trebuie să fie puse în aplicare multe procese și proceduri, trebuie să fie armonizate noi reglementări – munca este complexă și provocatoare. Dacă România vrea să ia parte la această revoluție în energie, atunci provocarea este de a avea toți actorii din industrie aliniați, mergând în aceeași direcție. România are mult de recuperat, iar acest decalaj trebuie recuperat mai rapid și mai inteligent decât până acum. Țările concurează între ele, așa cum fac și companiile, iar concurența nu va încetini în viitor.

Enel România a început recent unele activități neobișnuite pentru acest sector (cardul My Enel, Enel Asistență). Au fost bine primite de către clienți?

Acestea pot părea neobișnuite în România, cu toate acestea, luând exemplul altor piețe unde Enel este prezent, acest tip de portofoliu diversificat de servicii este la ordinea zilei. Toate aceste acțiuni fac parte din strategia noastră de a fi cu un pas înaintea nevoilor clienților. Astăzi, de exemplu, dacă ne gândim la casa noastră, încă nu avem suficiente informații despre cum, când, de ce și ce folosește energia electrică. Imaginați-vă un viitor foarte apropiat în care aceste informații devin disponibile. Posibilitățile de a construi noi servicii pentru clienții noștri devin infinite. Este similar cu lumea comunicațiilor mobile înainte de apariția smartphone-urilor… și nici nu a trecut mult timp de atunci, primul iPhone a fost lansat pe 29 iunie 2007! Ar putea fi la fel în cazul electricității. Dorința noastră este de a fi o parte activă a acestui viitor.

În opinia dumneavoastră, care este rolul Enel România în peisajul general al eforturilor de eficiență energetică care urmează să fie făcute, atât pe piețele business, cât și rezidențială?

Cred că rolul furnizorului de energie electrică ar trebui să fie în primul rând cel al unui educator și al unui steward pentru nevoile clienților. Am dezvoltat diverse campanii de informare pentru clienții noștri, fie ei rezidențiali sau business, despre beneficiile consumului eficient de energie – nu numai în ceea ce privește economiile, dar și avantajele pentru mediu. Unul dintre proiectele de sustenabilitate și implicare în comunitate desfășurat de cinci ani, prin care înlocuim becurile incandescente cu unele eficiente energetic, din sate defavorizate, a adus beneficii pentru 5.500 de gospodării.

Contorul inteligent este, de asemenea, un instrument foarte util, atât pentru clienți, cât și pentru operatorii de distribuție, deoarece oferă un flux continuu de informații. Când ai informațiile de care ai nevoie și le utilizezi pentru a face modele de consum sau chiar pentru a vedea ce generează cea mai mare parte a facturii de energie electrică, tu, în calitate de consumator, poți lua măsuri pentru a reduce consumul de energie. Același lucru este valabil pentru operatorul de distribuție – colectarea mai bună a datelor poate ajuta la realizarea unei analize în detaliu și la identificarea celor mai mari pierderi din rețea și soluțiilor pentru a le reduce.

––––––––––––-

Articolul integral poate fi citit în numărul din septembrie 2015 al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (decembrie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *