Transgaz a anunţat duminică finalizarea lucrării de subtraversare a Dunării şi conectarea efectivă a sistemelor de transport gaze din România și Bulgaria. Lungimea efectivă a subtraversării este de 2,1 km de la grupul de robinete Comasca până la grupul similar de la Marten (Bulgaria). „Este cea mai mare lucrare de acest gen din România și Europa până la acest moment, o lucrare de pionierat”, sublniază Transgaz, într-un comunicat de presă.
Viceprim-ministrul Costin Borc a asistat la începerea tragerii conductei principale a forajului executat pe sub Dunăre, alături de directorul general al Socar Petroleum SA Hamza Karimov, companie cu care TRANSGAZ are încheiat un memorandum de colaborare și schimb de experiență.
Stația de Măsurare a Gazelor Giurgiu permite circulația gazelor în ambele sensuri, curgere bidirecțională care a fost dimensionată la un debit maxim de 1,5 miliarde mc/an în ambele sensuri. De aici, gazele sunt transportate prin conducte DN 500mm, în lungime de 5,1 km până de la grupul de robinete Comasca (România).
Interconectorul România-Bulgaria a fost finanțat cu fonduri europene în valoare de 23 milioane euro, din care 10 milioane afectate lucrărilor de pe malul romanesc si 13 milioane de euro pentru partea bulgară, având termen de finalizare 31 decembrie 2016.
În primul an, odată cu buna funcționare a conductei, în baza acordurilor încheiate, Transgaz va asigura un debit de 0,5 miliarde la o presiune de 29 de bari la graniță.
Un prim pas pentru BRUA
Proiectul de interconectare România – Bulgaria este singurul proiect prin care se poate asigura transportul gazelor naturale din traseul sudic al gazelor Azerbaidjan-Turcia-Grecia spre Austria, prin segmentul de pe teritoriul României. Conducta de gaz din Bulgaria în Austria, via România şi Ungaria (BRUA – PCI 7.15, proiect de interes comun conform primei liste PCI) are o importanţă deosebită la nivel regional astfel incat după punerea în funcţiune, conducta va asigura integrarea surselor de gaze naturale din Coridorul Sudic cu pieţele din Europa Centrală şi de Vest.
Proiectul BRUA (împărţit în două faze conform recomandării CESEC), face parte din Planul de dezvoltare al SNTGN Transgaz în perioada 2014-2023 şi se regăseşte pe lista actualizată a proiectelor de interes comun adoptată de Comisia Europeană. Conducta „Țărmul Marii Negre-stația de comprimare gaze Podișoru” este de asemenea proiect de interes comun al Uniunii Europene și face legatura cu BRUA prin preluarea potentialelor rezerve de gaze naturale din Marea Neagra.
Proiectul BRUA este dezvoltat în contextul necesităţii diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale ale ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, transportul înspre pieţele Central Europene a rezervelor de gaze naturale din regiunea Caspică, asigurării pe direcţia Bulgaria a unei capacităţi de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 mld.mc/an şi dezvoltării unei capacităţi de transport pe direcţia Ungaria de 1,75 mld.mc/an în faza I şi 4,4 mld.mc/an în faza II.
Conducta va avea o lungime totală de 528 km, diametrul de 32″(Dn 800) şi presiunea de proiectare de 63 bar.