Transgaz va construi o nouă infrastructură de transport pentru ca gazele româneşti să ajungă peste Prut. Proiectul este socotit „de importanţă naţională” de autorităţile de la Bucureşti, şi, odată realizat, ar permite moldovenilor de peste Prut să consume din gazul care se va extrage din Marea Neagră. În total, proiectul Transgaz are un cost de 131,7 milioane de euro şi presupune construcţia a două noi conducte de gaz, în nord-estul ţării şi a două staţii de comprimare.
„Dezvoltarea capacităţii Sistemului Naţional de Transport în vederea asigurării fluxului de gaze naturale pe direcţia România – Republica Moldova” este „proiect de importanţă naţională în domeniul gazelor naturale”, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. De proiect se va ocupa Ministerul Energiei, prevede proiectul de act normativ, semnat de premierul Sorin Grindeanu.
România a inaugurat în vara anului 2014 interconectorul Iaşi-Ungheni, cu o capacitate de tranzit maximă de 1,5 miliarde de metri cubi de gaze pe an. Exporturile sunt însă insignifiante, iar anul trecut au fost chiar aproape de zero – valoric, s-au ridicat la doar 226.000 de euro, potrivit Institutului Naţional de Statistică de la Bucureşti.
Motivele, spun specialiştii, ţin atât de dificultăţile de ordin tehnic, cât şi de faptul că moldovenii nu au finalizat infrastructura dintre granițe şi capitala Chişinău, iar puţinul gaz românesc importat a fost consumat doar în localităţile de la graniţă.
„Având în vedere configuraţia celor două Sisteme Naţionale de Transport şi caracteristicile tehnice ale acestora, posibilităţile de transport a gazelor naturale în flux bidirecţional între România şi Republica Moldova sunt limitate deoarece: 1) Sistemul de transport gaze din Republica Moldova are la bază conducte cu diametre relativ mici (DN100-DN250) care sunt operate la presiuni mari, 35-55 bar 2) Sistemul de transport gaze din România este realizat în mare parte din conducte cuprinse între DN250-DN800, operate la presiuni între 10-35 bar, excepţie făcând conductele prin care se efectuează tranzitul gazelor din Federaţia Rusă spre ţările de pe culoarul balcanic”, se arată în nota de fundamentare a hotărârii.
Ca atare, este nevoie de noi investiţii paralele, atât în sistemul de transport românesc, cât şi în cel din Republica Moldova, iar Transgaz, operatorul sistemului de conducte din România, are în strategia de dezvoltare acest proiect.
„Dezvoltarea acestui culoar de transport gaze naturale are în vedere asigurarea funcţionarii la parametrii tehnici proiectaţi, a interconectării fizice bidirecţionale cu Republica Moldova (în funcţiune din anul 2014, între Iaşi şi Ungheni). În acest scop se impune reabilitarea unora dintre conductele existente ale acestui culoar precum şi construirea de conducte noi şi amplasarea a doua staţii noi de comprimare”, se arată în strategia Transgaz.