Majorarea accizelor la carburanţi de la 1 septembrie va creşte preţul motorinei cu circa 10%, ceea ce va duce automat la mărirea tarifelor transportatorilor cu cel puţin 10%, la scumpiri în lanţ şi la apariţia de insolvenţe în rândul transportatorilor, iar protestele vor deveni o opţiune, au avertizat patronatele transportatorilor consultate de News.ro
Liderul ALDE Călin Popescu Tăriceanu a declarat, marţi, că este la curent cu propunerea de majorare a unor accize, el dând asigurări că majorarea acestora se va resimţi într-o măsură „nesemnificativă” în preţul la pompă, aşa cum ar fi rezultat după o discuţie dintre ministerul de Finanţe şi operatori. Accizele la carburanți ar putea reveni la nivelul din anul 2016, creșterea fiind propusă pentru că au scăzut încasările la buget din această taxă cu 634,3 milioane lei, iar prețurile la motorină sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană, după Luxemburg și Bulgaria, conform unui proiect de ordonanță privind modificarea Codului fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
„Ştiu că au avut loc discuţii la nivelul Guvernului cu operatorii economici din domeniul petrolier şi propunerea care se are în vedere – dar sunt mai multe variante în lucru – este de a introduce o mică majorare a accizei, care practic va avea un impact nesemnificativ asupra preţului la consumator. Deci pentru consumator nu va fi o povară, având în vedere că în acest moment preţul barilului şi al carburanţilor este redus”, a spus Tăriceanu.
„Discuţia pe care am înţeles că ministerul de Finanţe a purtat-o cu operatorii economici este ca această creştere să fie practic absorbită în preţul actual”, a adăugat Tăriceanu.
Guvernul vrea să facă rost de 1 miliard de lei până la finalul acestui an, majorând accizele la carburanţi, începând cu 1 septembrie. Astfel, printr-un proiect de ordonanţă de modificare a Codului Fiscal, se propune revenirea la nivelul accizelor din 2016.
Transportatorii spun că creșterea va fi de 10%
În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, arată calculele News.ro. Această măsură va avea efecte grave asupra transportatorilor.
”Efectele vor fi extrem de urâte. Transportul internaţional va migra către ţările din jurul României, în special către Ungaria şi Austria. Un TIR are un rezervor de circa 1.200 de litri, ceea ce îi permite o autonomie de peste 3.000 de kilometri”, a afirmat vicepreşedintele Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac, pentru News.ro. El a atras atenţia că în Ungaria, rambursarea unei părţi din acciză se face rapid, în 30 de zile. Când preţurile vor depăşi nivelul din Ungaria şi vor ajunge la nivelul celor din Austria, mulţi şoferii vor prefera să alimenteze din cele două ţări.
”Practic, îi ajutăm pe unguri şi austrieci să-şi construiască noi autostrăzi, având în vedere că o parte din banii proveniţi din acciză sunt folosiţi pentru finanţarea unor lucrări de infrastructură”, a afirmat Isac.
La motorină, preţul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, şi este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) şi Luxemburg (0,95 euro). După creşterea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.
Transportatorii se plâng că această majorare a preţului va fi aproape imposibil de introdus în costurile operaţionale, în contextul în care transportatorii români rezistă în Europa cu marje de profit mici, potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu. Ar putea urma proteste ale transportatorilor. ”Acciza reală va fi de 11 eurocenţi. O astfel de măsură dă peste cap toate calculele. În plus, transportatorii nu şi-au recuperat nici banii din accizele plătite până la finalul anului trecut. Am cerut din partea Ministerului Finanţelor clarificări în urmă cu câteva luni, nu am primit nimic clar. Protestele sunt o modalitate de a reacţiona la această măsură. O să avem discuţii şi cu ceilalţi transportatori în acest sens”, a afirmat Hagiu.
Primul efect va fi creşterea tarifelor în transporturi cu cel puţin 10%, în condiţiile în care marja de profit în transportul comercial este de maximum 4%, iar media este la 2-3%, estimează reprezentanţii transportatorilor. ”Circa 5% dintre firmele de transport nu vor rezista, ei fiind deja afectaţi anul trecut de creşterea tarifelor RCA. Firmele respective au capitalul de lucru la nivel minim şi orice şoc creşte riscul insolvenţei”, a afirmat vicepreşedintele UNTRR.