Comisia Europeană (CE) a publicat un nou pachet de reguli pentru protecție a mediului și energie care să fie folosit și la acordarea sprijinului pentru consumatorii mari de energie, afectați de tarifele la electricitate care i-au făcut necompetitivi pe piețele non-UE. Ghidul intră în vigoare de la 1 iulie și va fi aplicat până la finalul anului 2020.
Deloc întâmplător, Germania a adoptat în aceeași zi o lege ce reduce tarifele fixe asigurate unităților regenerabile pentru furnizarea în rețea a electricității produse. Sectorul de energie regenerabilă este cel mai afectat de noile reguli, întrucât subsidiile sub forma tarifelor fixe asigurate ori a certificatelor verzi, deși au accelerat dezvoltarea sectorului în UE, au impus poveri greu de suportat în structura de cost de producție a companiilor europene.
În contextul publicării noului Regulament, Comisarul European pentru Concurență, Joaquin Almunia, a ținut să precizeze: „a venit timpul ca energia regenerabilă să intre pe piaţă”. Potrivit afirmațiilor sale, “noile reguli furnizează un cadru pentru construirea unor măsuri care să reflecte condițiile din piață într-un mod gradual și pragmatic. Europa trebuie să-și îndeplinească țintele ambițioase pentru energie și mediu la costurile cele mai joase posibil pentru contribuabili și fără introducerea unor distorsiuni în competiția din Piața Unică. Ele vor contribui la a face energia mai accesibilă pentru cetățenii europeni și pentru companii.”
Companiile mari consumatoare de energie au acum ghidul necesar pentru a depune la CE solicitările de exceptare parțială de la plata costurilor pentru susținerea unui mix de energie care să conțină gradual și energie regenerabilă. „Ne-a luat doi ani, dar am ajuns la cel mai bun echilibru posibil”, a spus comisarul european pentru concurență, anticipând nemulțumirile zgomotoase ale ecologiștilor și industriei de regenerabile.
„Politica energetică a Uniunii Europene este condusă de cei care vor continuarea folosirii energiei fosile şi nucleare”, a declarat eurodeputatul german Rebecca Harms, co-preşedinte al Partidului Verzilor în Parlamentul European. „Almunia a fost obligat luni să revizuiască propunerile la presiunea comisarilor conservatori şi a lui Barroso, preşedintele Comisiei”, a declarat eurodeputatul luxemburghez Claude Turmes. „Propunerile Comisiei umbresc perspectivele energiei eoliene.”, a declarat Milan Nizschke, din partea asociaţiei ProSun.
În loc de prețuri fixe și subsidii, mecanisme de piață
Mai multe guverne europene au cerut eliminarea distorsiunilor din piaţă provocate de mecanismele diferite de susţinere ale energiei regenerabile, iar mecanismele pieței vor fi introduse gradual. Comisia Europeană spune că unele tehnologii de energie regenerabilă au ajuns la un stadiu de maturitate care necesită integrarea lor pe piaţă, astfel că va introduce din 2015 și licitații pentru alocarea subvențiilor.
În plus, o parte din politica energetică se întoarce la guvernele naționale, care vor putea decide mai mult asupra mixului lor de energie. Pentru creşterea eficienţei costurilor şi limitarea distorsiunilor, noile recomandări ale CE prevăd introducerea treptată a unor licitaţii pentru alocarea subvenţiilor, iar statele membre vor avea flexibilitatea de a ţine cont de circumstanţele naţionale în reducerea contribuției industriei la susținerea energiei regenerabile. Proiectele de energie regenerabilă de dimensiuni mici vor putea beneficia în continuare de actualul sistem de preţuri, sau de sisteme similare.
Noile recomandări includ criterii pentru susţinerea infrastructurii energetice, concentrându-se pe proiecte care îmbunătăţesc fluxul de energie transfrontalier şi promovarea infrastructurii în regiunile mai puţin dezvoltate din Europa. Totodată, Comisia va simplifica procedurile pentru implementarea anumitor măsuri de susţinere în domeniul protejării mediului şi energiei.
Astfel, mai multe categorii de măsuri în acest domeniu vor fi incluse în forma revizuită a „General Block Exemption Regulation”. Acestea vor simplifica aplicarea măsurilor de către autorităţi, întrucât nu va mai fi nevoie de acordul Comisiei. Aceste măsuri vor include unele forme de sprijin pentru promovarea energiei regenerabile sau a centralelor energetice districtuale, curăţarea unor zone contaminate sau îmbunătăţirea eficienţei energetice a clădirilor.
Guvernul român, indecis asupra nivelului scutirii; de unde vor fi recuperați banii?
Exceptarea marilor consumatori industriali din România de la achiziția de certificate verzi s-ar putea îndrepta mai mult către reducerea cu 50-60% a cotei obligatorii alocate, deși Comisia Europeană acceptă și o cotă la 80%, au declarat surse din piață pentru Agerpres. Motivul alegerii unei scutiri mai mici stă în greutățile pe care le-ar avea de întâmpinat producătorii de energie regenerabilă, care folosesc certificatele verzi ca sursă de venit complementară vânzărilor de energie.
Guvernul trebuie să analizeze și cine va plăti certificatele verzi de la achiziţia cărora vor fi scutiţi marii consumatori industriali, spune Bogdan Chiriţoiu, președinte Consiliului Concurenței. El spune că banii lipsă ar putea fi recuperați printr-una dintre următoarele trei variante: “ori plătesc restul consumatorilor, ori bugetul de stat, ori industria de regenerabile prin faptul că nu-i mai recuperează. Fiecare din aceste variante are dezavantaje.”
INCOMPETENTA – MAMA GUVERNARII ROMANIEI (conf sondaje : pe drum gresit)
Numai la noi marea rezolvare data de SUPERSPECIALISTUL PLAVETI
(de fapt omul contelui de Ilfov : Radulescu -PD)a fost prin intortocherea circuitului certificatelor verzi . Acum exista o LEGE : 220 prin care producatiorii verzi pot sa bage mana in buzunarul public pana dincolo de cot. SA FIM CLARI : prin aceasta lege investitorii si-au angajat banii si deci TOTE TRIBUNALELE DIN LUME LE VOR SCOATE DIN VISTERIA ROMANIEI EXACT CAT GARANTERAZA ARTICOLUL 10 DIN LEGE.
GUVERNAREA PROASTA COSTA MULT .. E ALEASA DE CEI CARE S-AU DUS LA VOT SI DECI : SUNTEM BUNI DE PLATA
D-le Tudor Popescu
Sunt unul din investitorii in energie regenerabila, mai exact detin o Centrala Electrica Fotovoltaica de 1,4 MW.Am investit , in baza L 220 , am facut un Plan de Afaceri,am contractat un credit si am mobilizat toate resursele societatii mele pentru implementarea acestui proiect.Trec peste toate obstacolele intampinate (am demarat in Noiembrie 2011 si am finalizat in Decembrie 2013) si am ajuns in urma ultimelor decizii luate de Guvernul Romaniei (amanarea a 2 certificate verzi , pastrarea cotei de 11% din 2013 si in 2014,intentia de scutire de la achizitia de certificate verzi a marilor consumatori), sa am 5 luni pierderi si 7 luni profit , una peste alta la o investitie de 2.000.000 de EUR am un profit anual de 50.000 EUR. Ramane sa stabiliti dumneavoastra daca este mult sau putin!Nu stiu care este vina mea , de ce sunt un „baiat destept”,cum zic unii!De ce Guvernul Romaniei vrea sa faca protectia mediului pe banii mei!De ce ca investitor nu am beneficiat de respect si de predictibilitate!?Imi pun totusi si alta intrebare:de ce pretul la energie ,la consumatorul final,nu a scazut atata timp cat,datorita investitiilor in regererabile,pretul energiei s-a redus cu 64%? In ce buzunare se afla diferenta de pret?In niciun caz la producator!.Suntem priviti,datorita unor afirmatii iresponsabile ale unor membrii ai Guvernului Romaniei,ca niste hoti!Ce am furat!?Pe cine am inselat? Eu simt altfel : HOTUL(GUVERNUL) STRIGA HOTII(INVESTITORII)!
UE-INDUSTRIE.Au dreptate partial,se tem de o crestere a somajului, deci implicit o scadere a nivelului de trai. Distrugerea unor industrii foarte rentabile in Romania, a generat situatii dificile pentru tara ,avand si efecte negative la nivel de UE.Exista posibilitati aplicabile treptat, prin restructurari, aplicarea de noi tehnologii,tipizarea unor produse la nivel de UE, recalificari ale fortei de munca disponibilizate, tarife scazute la energie pentru ramuri industriale noi sau reconvertite,gasirea de noi investitii in spatiile fara obiect.
Guvernele ultimilor ani au promovat masuri haotice privind legea 220 fara nici un fundament dezorganizand si sectorul energetic si diversi investitori si nu in ultimul rand sistemul bancar care a dat unele credite. Aceste bule speculative de tip credit cu buletinul au uitat sa intrebe consumatorii adica pe cei care platesc facturile finale daca sunt de acord si este evident ca ei nu au fost de de acord. Generarea din surse regenerabile de energie a creat disfunctionalitati majore in sistem care acum necesita noi investitii in retea care nu au surse. Sunt investitii care trebuie suportate de catre cei care le-au generat si care nu sunt dispusi sa le suporte. Cele mai complicate situatii sunt cele in care toate partile au dreptate si legiuitorii sunt incapabili sa identifice solutii.