După discuții intense şi îndelungate, negociatorii care au reprezentat statele membre UE şi Parlamentul European au ajuns marți noaptea la un acord privind stabilirea unor obiective obligatorii pentru companiile aeriene europene privind majorarea folosirii combustibililor sustenabili de aviație, în încercarea de a reduce amprenta de carbon a acestui sector, transmite Reuters.
Propunerea este menită să majoreze cererea şi oferta de combustibili sustenabili pentru aviație (SAF), care au emisii nete zero de CO2 sau emisii scăzute de carbon. Deocamdată, aceşti combustibili sunt produşi în cantități mici şi sunt mult mai scumpi decât kerosenul, conform Agerpres.
Propunerea stabileşte ținte obligatorii pentru furnizorii de combustibili pentru aviație, pentru ca tot combustibilul disponibil pentru operatorii de aeronave de la aeroporturile din UE să conțină o cotă minimă de combustibili sustenabili pentru aviație din 2025, obiectivul urmând să fie majorat până în 2050.
Cel puțin 2% din combustibilii pentru aviație trebuie să fie SAF în 2025, nivelul urcând la 6% în 2030, 20% în 2035 şi ajungând la 70% în 2050. Din 2030, țintele obligatorii se vor aplica de asemenea pentru a folosirea unei cote minime de combustibili sintetici – 1,2% pentru 2030, nivelul urmând să crească la 35% în 2050.
Aviația este printre sectoarele cel mai dificile pentru decarbonizare, în următorul deceniu nefiind aşteptate avioane cu emisii zero. Pe termen mai scurt, combustibilii sustenabili reprezintă una din opțiunile pentru reducerea amprentei de carbon a sectorului aviației.
Conform reglementărilor, companiile aeriene vor primi finanțare de aproximativ două miliarde de euro de la piața carbonului din UE pentru a trece la SAF.