Comisia Europeană va dezvălui săptămâna aceasta care sunt tarifele vamale suplimentare pe care intenționează să le impună pentru vehiculele electrice din China, din cauza a ceea ce numeşte subvenții de stat excesive, o decizie care, cel mai probabil, va declanşa represalii din partea Beijingului, transmite Reuters.
La aproape o lună după ce Washingtonul a mărit de patru ori tarifele pentru vehiculele electrice din China, până la 100%, Bruxelles-ul ar urma să anunțe tarife mult mai mici pentru importurile de automobile electrice produse de constructori chinezi precum BYD şi Geely dar şi pentru constructorii occidentali, cum este Tesla, care exportă în Europa automobilele asamblate în China, conform Agerpres.
Decizia Bruxelles-ului vine într-un moment în care constructorii auto europeni se luptă cu un val de automobile electrice ieftine oferite de rivalii chinezi.
Cu toate acestea, există un sprijin foarte mic pentru planurile Comisiei din partea industriei auto europene. Constructorii auto germani, care sunt puternic dependenți de vânzările de pe piața din China, se tem de represaliile Beijingului, iar firmele auto europene importă propriile lor vehicule produse în China.
Totuşi, preşedinta Comisia Europene, Ursula von der Leyen, a spus în repetate rânduri că Europa trebuie să acționeze pentru a împiedica China să inunde piața blocului comunitar cu automobile electrice subvenționate.
„Dacă va fi provocată, reacția şi repercusiunile ar putea duce la un război comercial care ar fi devastator pentru o regiune care este încă puternic dependentă de lanțurile de aprovizionare dominate de China pentru a-şi atinge obiectivele climatice ambițioase”, spune Will Roberts, director de cercetare pe sectorul auto la Rho Motion.
Analiştii se aşteaptă ca tarifele suplimentare ce urmează a fi anunțate de Comisia Europeană să se situeze între 10% şi 25%. Fiecare 10% suplimentar care să se adauge tarifului actual de 10% ar costa importatorii UE de automobile electrice chineze aproximativ un miliard de dolari, pe baza datelor comerciale din 2023, o altă lovitură pentru un sector care se confruntă cu o încetinire a cererii şi diminuarea prețurilor acasă.
Costurile vor creşte în acest an pe măsură ce producătorii chinezi de automobile electrice îşi vor majora exporturile spre Europa.
Importurile de automobile electrice asamblate în China au fost dominate de producători auto occidentali precum Tesla, Dacia, subsidiară Renault, şi BMW, dar cu toate acestea Comisia Europeană susține că ponderea mărcile chineze în automobilele electrice vândute în UE a crescut până la 8%, de la mai puțin de 1% în 2019, şi ar putea ajunge la 15% în 2025. Potrivit Executivului comunitar, prețurile automobilelor electrice chineze sunt, în mod tipic, cu 20% sub cele produse în UE.
Mai mulți directori de top de la BMW, Mercedes şi Volkswagen au lansat un avertisment cu privire la impunerea de tarife vamale suplimentare pentru vehiculele din China, unde HSBC estimează că producătorii auto germani generează 20-23% din profiturile lor globale.
În rândul guvernelor europene, Franța spune că Europa trebuie să se protejeze de producția subvenționată chineză, în timp ce cancelarul german Olaf Scholz spune că el nu este covins că ar fi nevoie de tarife suplimentare.
Între timp piața evoluează, pe măsură ce constructorii auto europeni se aliază cu rivalii chinezi pentru a aduce automobile electrice pe piață mai ieftin şi mai rapid. La rândul lor, constructorii chinezi de automobile electrice şi furnizorii lor încep să investească în producția realizată în Europa, ceea ce le va permite să evite plata tarifelor.