###author###
Un consorţiu condus de Shell şi ETH Zurich a obţinut pentru prima oară combustibil de avion (kerosen) prin tratarea cu anumite unde „solare” ale unei cantităţi de dioxid de carbon şi apă, la anumite presiuni.
Proiectul SOLAR – JET, finanțat de UE, a avut succes pe întregul lanț de producție pentru kerosen regenerabil obținut direct prin lumină solară, din apă si dioxid de carbon, ceea ce ar putea revoluţiona viitorul aviației. Procesul are, de asemenea, potențialul de a produce orice alt tip de combustibil pentru aplicații de transport, cum ar fi motorina, benzina sau hidrogenul pur într-un mod mult mai sustenabil, a anunțat ETH Zurich.
Prelucrarea gazului de sinteză în kerosen este deja implementată de companii
Mai multe organizații notabile de cercetare din mediul academic şi industrie (ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft – und Raumfahrt (DLR), ARTTIC și Shell Global Solutions) au explorat o resursă termochimică supusă energiei solare concentrate. O nouă tehnologie de reacţie solară a fost un utilizată pentru a produce combustibili şi hidrocarburi lichide pentru transport.
„Creșterea problemelor de securitate de mediu și de aprovizionare au condus sectorul aviației să caute combustibili alternativi, care pot fi utilizaţi împreună cu combustibilul de avion, concomitent, așa – numitele soluții de drop- in”, afirmă Dr. Andreas Sizmann, coordonatorul proiectului de la Bauhaus Luftfahrt.
Cu această primă dovadă pentru kerosenul „solar”, proiectul SOLAR – JET a făcut un pas important spre combustibili cu adevărat sustenabili cu materii prime practic nelimitate în viitor.
Proiectul SOLAR – JET a demonstrat tehnologia unui proces inovator folosind lumina soarelui concentrată pentru a converti dioxidul de carbon și apa într-un așa-numit gaz de sinteză (syngas). Aceasta se realizează prin intermediul unui ciclu redox cu materiale metalice, oxid de bază la temperaturi ridicate. Gazul de sinteză, un amestec de hidrogen și monoxid de carbon, se transformă în final în kerosen, prin utilizarea tehnologiei Fischer-Tropsch.
„Tehnologia reactorului solar are caracteristici îmbunătățite de transfer termic radiativ și cinetică de reacție rapidă, care sunt cruciale pentru maximizarea eficienței de conversie a energiei solare pentru a obţine combustibil”, a declarat profesorul Aldo Steinfeld, lider de cercetare fundamentală și dezvoltarea reactorului solar la ETH Zürich.
Deși reacţia redox solară pentru producția de gaz de sinteză este încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, prelucrarea gazului de sinteză în kerosen este deja implementată de companii, inclusiv Shell, pe o scală globală.
Această abordare combinată are potențialul de a oferi o aprovizionare sigură, durabilă și scalabilă cu combustibil de aviație din surse regenerabile și, în general, pentru aplicații de transport. Mai mult decât atât, kerosenul derivat Fischer – Tropsch este deja aprobat pentru aviația comercială.
„Aceasta este în mod potenţial o cale inovatoare foarte interesantă pentru hidrocarburi lichide , folosind energie solară concentrată”, a declarat profesorul Hans Geerlings, reprezentant Shell.
„Cu toate că etapele individuale ale procesului au fost anterior demonstrate la diferite scale, nici o încercare nu a fost făcută anterior pentru a integra sistemul în regim comercial. Așteptăm cu nerăbdare să lucrăm cu partenerii de proiect pentru a stimula cercetarea și dezvoltarea în următoarele etape ale proiectului.”
SOLAR – JET a fost lansat în iunie 2011 cu sprijin financiar din partea Uniunii Europene (2,2 milioane euro). Într-o primă etapă, fezabilitatea tehnică de a produce kerosen solar a fost dovedită. În următoarea etapă a proiectului, partenerii vor optimiza reactorul solar și evalua potențialul tehnico- economic al punerii în aplicare la scală industrială.