Asociația neguvernamentală Centrul pentru Studiul Democrației (CSD) critică măsurile noi aduse de Comisia de Industrii din Camera Deputaților, condusă de Iulian Iancu, legii gazelor (OUG 64/ 2016), întrucât consideră că se reintroduce noțiunea de consumator vulnerabil pentru o perioadă mult prea scurtă, printr-o măsură ce afectează numai piața gazelor și se suprapune unor definiții deja existente.
”Parlamentul abordează greșit și ineficient problema consumatorului vulnerabil de energie”, precizează CSD. ”Atragem atenția membrilor Camerei Deputaților că un astfel de amendament este inutil, contraproductiv și contradictoriu atât în raport cu legislația națională, cât și cu recomandările europene”, se mai arată într-un comunicat remis energynomics.ro. Astfel, CSD susține că membrii Comisiei de Industrii din Camera Deputaților ”au aprobat un amendament în textul ordonanței care bulversează complet actualul și viitorul sistem de protecție a consumatorului vulnerabil din România.”
Totodată, Parlamentul dorește să oblige Guvernul ca, în scurta perioadă a vacanței de vară, mai precis până la 30 septembrie 2017, să stabilească prin hotărâre de guvern o „schemă de ajutor financiar pentru consumatorul vulnerabil”, precum și un „mod de definire a consumatorului vulnerabil”. Acest sistem ar trebui să fie valabil exclusiv în perioada 1 noiembrie 2017 – 31 martie 2018, până la intrarea în funcțiune a Legii 196/ 2017 privind venitul minim de incluziune, susțin oficialii CSD. Șeful Comisiei pentru de Industrii, Iulian Iancu, nu a putut fi contactat de energynomics.ro.
”Considerăm că actuala legislație (Legea 123/2012, precum și legislația secundară elaborată de ANRE) oferă o definiție pentru consumatorul vulnerabil, operaționalizată în practică. Un nou mod de definire se justifică doar în contextul unui efort concertat, responsabil și de lungă durată, sub forma unui Plan Național de Acțiuni pentru Combaterea Sărăciei Energetice (de altfel, obligație europeană conform Pachetului Trei Energie), care să ofere remedii financiare, non-financiare și structurale, sustenabile și pe termen lung, la problema sărăciei energetice”, spun oficialii CSD. ”În plus, o schemă de ajutor financiar pentru consumatorii vulnerabili din rațiuni de venituri există și funcționează în România de circa 20 de ani, fiind legiferată și implementată de Ministerul Muncii, primării și autorități descentralizate.”
OUG 70/2011 privind măsurile de protecție socială în perioada sezonului rece, care instituie actualul sistem de ajutoare de încălzire, acoperind încălzirea indiferent de combustibilul utilizat (lemne, gaz, electricitate, energie termică în sistem centralizat), a funcționat neîntrerupt în ultimii opt ani, acoperind, în ultimul sezon rece, aproape 5% din populația României. ”Înlocuirea acestei scheme cu una nouă, elaborată în numai trei luni, este inoportună și riscantă…Procesul de legiferare asupra consumatorului vulnerabil, printr-un amendament nejustificat de realitatea legislativă din România, introdus cu câteva ore înaintea votului în Comisie, fără consultarea actorilor interesați și a specialiștilor, demonstrează o slabă cunoaștere a complexității sărăciei energetice din România, precum și lipsa dorinței de rezolvare sustenabilă a acestui fenomen social sever”, au conchis reprezentanții CSD.