###author###
Consumul de carburant va continua să scadă în România, iar cărăuşii români se aprovizionează tot mai des cu combustibil mai ieftin din ţările vecine, spun transportatorii reuniţi în asociaţia de profil Uniunea Transportatorilor din România (UNTRR). “Statele vecine și comercianții se organizează mai bine pentru a prelua volume suplimentare în 2015. Sistemul de rambursare al accizei suplimentare nu funcționează în România – nici un transportator rutier nu a recuperat nici măcar un cent pentru combustibilul alimentat în țară anul acesta. Soluția: faceți sistemul funcțional în mod real și în România”, se arată într-un comunicat al UNTRR.
Sistemul de rambursare al accizei suplimentare nu funcționează
Deși este în vigoare încă din luna iunie 2014, sistemul de rambursare al accizei suplimentare nu funcționează – nici un transportator rutier nu a recuperat nici măcar un cent pentru combustibilul alimentat în România anul acesta. Prin comparație, firmele care au alimentat combustibil în Ungaria sau Austria – au recuperat deja TVA (în ambele ţări) și acciză (Ungaria) pentru lunile aprilie/mai/iunie încă din luna septembrie 2014, spun oficialii UNTRR.
“Având în vedere această situație, UNTRR continuă să avertizeze Guvernul României că menținerea acestui sistem nefuncțional are efecte negative în lanț pentru transportatorii rutieri români – consumatorii și pasagerii români – statul român, respectiv continuarea migrării consumului către alte țări, crearea de dificultăți în desfășurarea activității, reducerea constantă a volumului de carburant consumat în România… şi dezavantajarea statului român în competiția cu celelalte state”, se arată în comunicat.
Transportatorii rutieri români din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internațional – ies și alimentează în afara României pentru ca apoi să consume în țară, iar firmele românești care fac transport internațional își iau vehicule cu rezervoare din ce in ce mai mari și încearcă să alimenteze din alte țări, precum Austria sau Ungaria, spun oficialii UNTRR.
Asfel, reducerea constantă a volumului de carburant consumat în România va avea ca rezultat direct reducerea sumelor încasate la bugetul de stat cu titlu de accize.
Asta va duce la “apariția nevoii unor invenții artificiale pentru a compensa aceste pierderi – de exemplu, rata de schimb a cursului euro/leu pentru calcularea accizei”, spun transportatorii.
Din această situaţie, toate părţile implicate pierd, şi are loc “dezavantajarea statului român în competiția cu celelalte state membre UE și cu cele non-UE ca Serbia, Turcia, Ucraina, etc – competiție prin care autoritățile fiecărui stat încearcă să își protejeze interesele interne obținând avantaje pentru agenții economici pe care îi reprezintă și contribuind astfel la creșterea economiei naționale.”
Ce cer transportatorii
UNTRR cere statului român să ia toate măsurile necesare pentru a asigura cel puțin un tratament egal al operatorilor de transport rutier români între ei și față de cei din alte state.
“Precizăm că actele normative publicate recent[1] cu privire la modificarea și completarea procedurii de restituire a accizei pe motorina utilizată în transporturile rutiere reprezintă un pas înainte, însă nu elimină prevederile anticoncurențiale și discriminatorii semnalate de asociația noastră, cu impact negativ asupra bunei funcționări a pieței de transport rutier din România. Toate problemele semnalate de asociația noastră autorităților române pe această temă, pot fi consultate pe http://www.untrr.ro/interventii-untrr-la-autoritati.html”, se arată în comunicat.
“Având în vedere rezultatele negative obținute până în prezent dintr-un concept bun pus în practică într-un mod defectuos, solicităm Guvernului Român să realizeze de urgență toate corecțiile necesare pentru a asigura aplicarea reală în practică a procedurii de rambursare a accizei suplimentare către transportatorii rutieri, printr-un sistem corect care să fie făcut să funcționeze spre câștigul tuturor parților implicate – consumatori/pasageri romani, transportatori, stat”, mai spun oficialii UNTRR.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România este o organizaţie profesională şi patronală neguvernamentală ce reprezintă de la înfiinţare şi până în prezent peste 13.000 de membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
[1] Hotărârea nr. 906 din 15 octombrie 2014 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 537/2014; Ordinul nr. 1449 din 27 octombrie 2014 pentru aprobarea Procedurii de plata a sumelor determinate conform deciziilor de aprobare a cererilor de restituire a accizei, emise in baza Hotarari Guvernului nr. 537/2014