Acasă » Electricitate » Va reuși Tesla să iasă din impas?

Va reuși Tesla să iasă din impas?

6 septembrie 2018
Electricitate
energynomics

Pe fondul anunțurilor consecutive și contradictorii privind delistarea Tesla, ambele făcute de CEO-ul companiei, Elon Musk, o analiză Tradeville indică faptul că rezultatele Tesla continuă să ridice întrebări cu privire la sustenabilitatea companiei.

Tradeville relevă faptul că, în trimestrul al doilea (T2), Tesla a înregistrat cheltuieli operaționale de 4,6 miliarde USD, în creștere cu peste 50% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce veniturile s-au majorat cu 43% în același interval. De altfel, cheltuielile operaționale ale companiei tind de ceva vreme să crească mai repede comparativ cu veniturile: în ultimii cinci ani, veniturile Tesla au avut un avans de 631%, în timp ce cheltuielile operaționale s-au majorat cu 761%, ceea ce pare să confirme temerile acționariatului. În același timp, pierderile Tesla au fost de 742,7 milioane (mil.) USD în trimestrul al doilea al anului 2018, cu 85% mai mari față de pierderea raportată în T2 2017.

Compania încearcă, totuși, să își eficientizeze costurile, renunțând la 9% din angajați în al doilea trimestru și să își majoreze capacitatea de producție, atingând de câteva ori în luna iulie o producție de 7.000 unități pe săptămână. Și vânzările totale pe segmentul de automobile au cunoscut o creștere considerabilă, de 47%, până la 3,36 miliarde (mld.) USD în T2, iar datele indică faptul că Tesla Model 3 este cea mai bine vândută mașină sedan din SUA la momentul actual.

Pierdere trimestrială record

Miercuri, 1 august 2018, Tesla a raportat o pierdere trimestrială de 742.7 mil.USD (echivalentul unui rezultat pe acțiune ajustat de -3.06) cu 85% mai mare față de pierderea înregistrată în T2 2017 și sub asteprarile pieței de -2.78 USD/acțiune. La nivelul vânzărilor totale, TSLA a înregistrat o creștere de 43% față de T2 2017 până la 4 mld. USD, întrecând așteptările pieței de 3.8 mld. USD.

Vânzările totale pe segmentul de automobile, ce includ veniturile din vânzările de automobile dar și veniturile din leasing, au înregistrat în T2 2018 o creștere de 47% până la 3.36 mld. USD. Evoluția pozitivă a acestora a fost determinată de vânzarea a peste 18,400 automobile Model 3. În T2 2018 compania a produs 53,339 mașini din care a livrat 22,319 Model S și Model X și 18,449 automobile Model 3, însumând 40,768 mașini livrate.

În ceea ce privește veniturile din energie, acestea s-au majorat în T2 2018 comparativ cu T2 2017 cu 31% la 374.4 mil. USD, că urmare a creșterii cantității de energie solară generată dar și că urmare a creșterii cererii echipamentelor de stocare a energiei.

În T2 2017, Tesla a înregistrat cheltuieli operaționale de 4.6 mld. USD, în creștere cu peste 50% față T2 2017. Cheltuielile operaționale tind să crească mai repede comparativ cu veniturile, acest lucru punând un semn de îndoială asupra sustenabilității companiei.

Deși Tesla a concediat aproximativ 9% din angajați pentru a eficientiza costurile, acestea au crescut în T2 2018 cu 53% în timp ce veniturile totale au crescut 43%, tendința ce se poate observă și în trecut (în ultimii cinci ani veniturile companiei au crescut cu 631% în timp ce cheltuielile operaționale s-au majorat cu 761%).

Creșterea cheltuielilor operaționale se datorează în principal creșterii COGS cu 59% la 3.38 mld. RON că urmare a creșterii producției și totodată a creșterii cheltuielilor G&A cu 40% la 750.8 mil. USD (majorarea cheltuielilor G&A se datorează creșterii costurilor de restructurare;

Rezultatul financiar negativ din T2 2018 a fost de 107.6 mil. USD, în scădere cu 26% față de T2 2017, ca urmare a majorării cheltuielilor cu dobânzile cu 51% la 163.6 mil. USD.

Randament peste Nasdaq

În perioada 1-7 august 2018, acțiunile TSLA s-au apreciat cu mai mult de 26% pe baza declarațiilor CEO-ului Elon Musk.

De la începutul anului până în prezent, acțiunile TSLA au înregistrat un randament YTD de 19.48%, în comparație cu randamentul YTD de 14.2% înregistrat de indicele Nasdaq Composite.

Tesla a continuat să-și îmbunătățească capacitatea de producție, atingând de câteva ori în luna iulie o producție de 7.000 unități pe săptămâna (5.000 unități Model 3s și 2.000 unități Model S/X). Conducerea a afirmat că în T3 2018, se așteaptă că producția să înregistreze o rată constanța de 7000 de unități pe săptămâna, urmând că la sfârșitul lunii august să atingă cifra de 60.00 unități Model 3. Compania estimează că în T3 2018, producția totală de automobile Model 3 va atinge 50.000-55.000 unități;

Marjele brute de profit pe segmente de activitate s-au deteriorat comparativ cu T2 2017. La nivel general, marja brută de profit trimestrială a atins 15%, în scădere cu aproximativ 35% față de T2 2017, evoluția acestora fiind determinată de mixul de autovehicule din portofoliu ce au determinat scăderea marjelor de profit o dată cu creșterea producției Model 3. Comparativ cu ultimele 3 trimestre, marja de profit pe segmentul de vânzări auto a prezentat un trend ascendent. În T2 2018 marja brută de profit pe segmentul de vânzări auto a fost de 18.9%, comparativ cu 18.3% în T1 2018, 16.9% în T4 2017 și 15.4% în T3 2017. Pentru prima dată, în T2 2018, marja de profit pe Model 3 a fost pozitivă, atingând 3%;

În T2 2018, Tesla a înregistrat un flux de numerar din activitatea operațională negativ, de 129.7 mil. USD, în scădere cu 35% față de T2 2017. În ceea ce privește fluxul de numerar din activitatea de finanțare, acesta s-a diminuat comparativ cu T2 2017 cu 62% la 770.3 mil. USD, analiștii afirmând că există posibilitatea că Elon Musk să efectueze o nouă operațiune de atragere de capital. Comparativ cu T2 2017, în T2 2018 fluxul de numerar din activitatea de investiții s-a diminuat cu 31% la 1.4 mld. USD, evoluție determinată de scăderea activității de M&A cu 95% la 5.6 mil USD, concomitent cu reducerea cheltuielilor privind sistemele de energie solară cu 66% la 140.4 mil. USD.

Costurile cu dobânzile ale companiei Tesla s-au majorat considerabil comparativ cu trimestrele anterioare, în principal datorită aprecierii ratei de referință LIBOR la care sunt indexate majoritatea instrumentelor de finanțare. Acesta este unul dintre principali factori care explică creșterea cheltuielilor cu dobânzile în T2 2018 cu 51% la 163.6 mil. USD. Este de precizat faptul că TSLA a încheiat T2 2018 cu o datorie financiară de aproximativ 11.6 mld. USD, iar în următoarele trimestre urmează că unele împrumuturi ( atât credite bancare cât și emisiunile de obligațiuni) să ajungă la maturitate;

Cu toate acestea se pare că Tesla Model 3 este cea mai bine vândută mașînă sedan din SUA la momentul actual. Estimările recente arată că Tesla a reușit să vândă 13,500 Model 3, echivalentul vânzărilor următorilor 3 competitori adunate;

După o lungă perioada în care acțiunile TSLA s-au aflat sub presiunea vânzătorilor, perspectivele oferite de Elon Musk asupra rezultatelor viitoare au surprins plăcut piață;

Estimări oferite de conducerea companiei:

– Elon Musk se așteaptă că în a două jumătate a anului 2018 Tesla să devină profitabilă;

– Marja brută de profit aferentă Model 3 va crește în T3 2018 la 15% iar în T4 2018 la 20%;

– Creșterea producției de Model 3 de la 5000 unități pe săptămâna la 6000, începând cu sfârșitul lui August;

– Compania estimează vânzările de modele S și X vor atinge 100 mii unități în 2018;

Evenimente importante:

  • În iulie Tesla a semnat un acord cu autoritățile de la Beijing pentru construirea unei fabrici la Shanghai, în care urmează să producă noul sedan Model 3 și recent a început angajările pentru nouă “Gigafactory”, China fiind cea mai mare piață de automobile electrice;
  • Fondul Suveran Saudit a achiziționat o participație în Tesla evaluată între 1.9 -3.2 mld. USD (echivalentul a 3%-5%)
  • Tranzacționarea acțiunilor Tesla a fost oprită ieri că urmare a unui anunț ad-hoc al lui Elon Musk privind posibilă delistare a companiei pentru un preț de 420 USD/acțiune;

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *