Compania Vard caută soluții pentru a construi vapoare comerciale și de construcții – inclusiv pentru turbine eoliene offshore – alimentate cu motoare bazate pe energie nucleară, a declarat Amrit Bhullar, SVP Business Development and Group Innovation în cadrul companiei.
„Noi, la Vard, căutăm soluții pentru a folosi energia nucleară pentru propulsia vapoarelor, deoarece este o sursă sigură, curată și accesibilă. Ne așteptăm ca energia nucleară să fie utilizată pe vasele comerciale, dar și pe cele de construcții, precum și pe cele pentru instalarea cablurilor submarine și a turbinelor eoliene offshore, a afirmat Bhullar, la conferința „Digitalizare și eficiență energetică – București” organizată de Energynomics împreună cu Camera de Comerț Italiană pentru România – CCIpR.
„Avem o perspectivă investițională pe termen lung, pentru a rămâne competitivi și a ne păstra competențele în apropierea locurilor unde ne construim vasele. Construcția de vapoare este una dintre puținele industrii grele rămase în Europa, așa că, pe măsură ce livrăm soluții high-tech, devine tot mai important să păstrăm echipele care lucrează la acestea. De aceea, suntem deciși să investim în tehnologii noi care să sprijine industria constructoare de vapoare”, a mai spus ea.
Ea a adăugat că Vard dorește să utilizeze combustibili cât mai ecologici pentru vasele sale și are în construcție câteva nave care vor putea fi alimentate cu metanol și amoniac, odată ce aceste tehnologii vor deveni disponibile. Totuși, în acest moment, cel mai mare obstacol pentru investițiile în dezvoltarea de noi tehnologii nepoluante îl reprezintă costurile ridicate și prețurile mari ale combustibililor, precum și incertitudinea evoluției acestora.
„Consiliile de administrație ale clienților noștri sunt dominate de oameni din fonduri de investiții – așa funcționează astăzi – care se opun unor asemenea investiții dacă nu obțin un randament financiar semnificativ. Pe de altă parte, unii combustibili, precum metanolul, sunt greu sau chiar deloc accesibili, iar infrastructura portuară pentru livrarea acestora este limitată. Producerea combustibililor alternativi, cum ar fi hidrogenul, metanolul sau amoniacul, este foarte energointensivă, astfel încât, pe lângă vânt, energia nucleară poate deveni o sursă crucială în producerea acestor combustibili”, a explicat Bhullar.
DESCARCAȚI PREZENTAREA LUI AMRIT BHULLAR
Totuși, „nimeni nu va integra o tehnologie într-un vapor dacă aceasta nu aduce profituri financiare”. Industria constructoare de nave nu s-a confruntat până acum cu implementarea unor tehnologii noi la o asemenea scară, care să nu aducă beneficii directe în ceea ce privește costurile, viteza, eficiența, siguranța în navigație sau exploatarea vapoarelor. Din acest motiv, este greu de crezut că piața singură va putea susține tranziția verde în sectorul maritime, însă introducerea treptată de legi și taxe va ajuta la accelerarea acestui proces, care în prezent se desfășoară prea lent.
„Autoritățile naționale nu sunt suficient de puternice și independente pentru a lua astfel de decizii pe cont propriu, așa că ne bazăm pe UE să facă acest pas”, a concluzionat Bhullar.
Conferința „Digitalizare și eficiență energetică – București” a fost organizată de Energynomics împreună cu Camera de Comerț Italiană pentru România – CCIpR, cu sprijinul partenerilor noștri: Bonatti, Datacor, Elektra Renewable Support, Elvo, Enexus Renewable Energy, Generali, HBI Real Estate, Intesa Sanpaolo Bank, Keno Energy, Personnel Select, Polytrade Global, Prime Batteries Technology, Prysmian, Schneider Electric, SolarX Power, UniCredit Bank, VARD, WALDEVAR Energy, WEBUS 4 Energy.