Costul distribuției are o pondere mult prea mare în tarifele finale la consumator, raportat la puterea de cumpărare a populației, susține Toni Volpe, director general al Enel Romania.
”Dacă luăm în considerare orice valoare de referinţă a tarifului de distribuţie sau a costului total al energiei, România este puţin sub medie, nu numai în Europa, dar şi în regiune. Apoi, desigur, acest lucru trebuie relaţionat cu puterea de cumpărare a românilor şi atunci rezultă o pondere care este uşor mai mare decât în alte ţări.
Practic, nu costul per se al energiei electrice este problema (în cazul costului există o mulţime de mecanisme pentru a se asigura că acest cost este eficient, astfel încât preţul să meargă în jos), ci are de a face cu puterea de cumpărare, are legătură cu economia globală a României, care trebuie să facă progrese şi să crească în Europa”, a declarat Volpe, într-un interviu acordat Hotnews.
”Anumite lucruri sunt legate de cât de mult ar costa pentru a menţine operaţiunile şi pentru a investi, care nu au legătură cu puterea de cumpărare. Cu alte cuvinte, dacă mă gândesc la reţeaua de distribuţie, costul unui transformator este acelaşi, indiferent dacă este o investiţie făcută în România, Germania sau Marea Britanie. Costul cu forţă de muncă poate diferi puţin, e adevărat, dar per total, costul acelui echipament va fi similar în toate aceste ţări. Şi acest cost nu este ajustat la puterea de cumpărare a românilor. Aşadar, ar fi necesară o analiză pentru a evalua dacă poţi face legătura între acestea două sau nu. Ceea ce cred că este important este să continui să reduci şi să îmbunătăţeşti eficiența în acest sens, pentru a reduce costurile acolo unde pot fi făcute îmbunătăţiri”, a mai spus Volpe.
În același timp, el consideră că trebuie continuat efortul investițiilor necesare reducerii pierderilor de reţea. ”În cele din urmă, pierderile de reţea sunt plătite într-o mare parte de oamenii care plătesc facturile de energie electrică, astfel încât reducerea pierderilor contribuie la reducerea facturii, în timp.”
Pierderile sunt de două categorii – tehnice şi comerciale.
”Pierderile comerciale sunt furturile de energie. Din moment ce este un cost socializat, la sfârşitul zilei, dacă există o persoană care nu plăteşte factură şi ceilalţi o plătesc, cei care plătesc factură, o achită şi pentru cel care nu plăteşte. Practic, dacă reduci pierderile, reduci şi această inechitate a sistemului. Pierderile au scăzut, şi cred că trebuie să introducem tehnologia necesară pentru a ne asigura că acestea continuă să scadă. Pierderile reprezintă o bună parte a activităţii de distribuţie, reprezintă aproximativ un sfert, aşa că dacă am scădea pierderile, am reduce factura”, a mai spus Volpe, citat de Hotnews.