„Social Innovation to Tackle Energy Poverty” este acceleratorul de soluții pentru combaterea sărăciei energetice derulat de Ashoka, Fundația Schneider Electric și implementat local cu sprijinul Enel România. Programul vizează cinci țări din Europa Centrală și de Est: Polonia, Cehia, Ungaria, România și Bulgaria iar recent, a anunțat cei cinci câștigători. Dintre cele 4 proiecte finaliste din România, câștigător a fost ales “Winterization”, proiect implementat de organizația World Vision, filiala Iași și Vaslui care va fi recompensat cu un premiu în valoare de 3.500 de euro.
World Vision, asociația care lucrează în comunități din mediul rural pentru a le oferi copiilor șansa de a-și construi un trai mai bun, a fost desemnată câștigătoarea României în cadrul programului „Social Innovation to Tackle Energy Poverty”.
Proiectul câștigător implică reabilitarea termică a 90 de gospodării în care locuiesc copiii care nu primesc necesarul de căldură pe timp de iarnă. Alături de World Vision, din România au mai participat în cadrul programului energiaTA, Centrul pentru Studiul Democrației, Primăria Sectorului 1, București.
“Suntem onorați că acest proiect care se adresează sărăciei energetice ca o cauză a morbidității și a absenteismului școlar a fost selectat și declarat câștigător de către juriul desemnat. Suntem încurajați să ne continuăm misiunea de a aduce bunăstare pentru copiii din mediul rural. A fost o bucurie să participăm la o astfel de competiție și să descoperim oameni, organizații care doresc să se implice activ în proiecte de eficiență energetică, care doresc să ajute copii, familii, comunități care au nevoie de ajutor”, au declarat Manuela Gazibur & Cristinel Popa, World Vision.
„Ne bucură performanța foarte bună a participanților români în cele aproape șase luni de suport și mentorat din partea noastră și a altor experți. În același timp, aș vrea să salut implicarea în premieră a trei grupuri politice din Parlamentul European – Renew Europe Group, Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European și Grupul Verzilor în recunoașterea sărăciei energetice drept prioritate politică și în susținerea soluțiilor din stadiu incipient, venite din partea inovatorilor sociali, inclusiv ca bune practici pentru scalare la nivel de politici publice”, spune Corina Murafa, Director Executiv Ashoka România.
Chiar dacă au fost selectate doar 5 proiecte câștigătoare, toate cele 14 proiecte finaliste vor beneficia în continuare de sprijinul partenerilor programului pentru a-si duce mai departe obiectivele.
“În timp ce structura programului identifică particular proiecte promițătoare ca fiind “câștigători”, este important să accentuăm faptul că noi vom menține legătura cu fiecare participant în parte”, susține Gilles Vermot Desroches, Chief Sustainability Officer și delegat general al Fundației Schneider Electric.
“Sperăm ca organizațiile și instituțiile participante să primească în continuare susținerea de care au nevoie pentru ca soluțiile propuse în vederea combaterii sărăciei energetice să fie implementate la scară largă, în comunitățile care au mare nevoie de ele. Ne-am bucurat să vedem atât de mulți participanți dedicați și implicați acestui subiect și credem că avem mare nevoie de energia lor pentru a rezolva probleme sistemice”, spune Irina Georgescu, Specialist Sustenabilitate la Enel România.
Celelalte țări câștigătoare sunt:
- Bulgaria: Doi liceeni ai liceului John Atanasov din Sofia au creat Solar e-bike, o bicicletă care merge pe baza energiei solare ce salvează costuri de transport, reduce congestionarea traficului și emisiile de CO2.
- Cehia: Municipalitatea din Kněžice a dezvoltat un sistem de încălzire electric ce poate reduce facturile de la utilități pentru 500 de locuitori. Are potențialul de a deveni un model descentralizat de rețele de energie la nivelul Uniunii Europene.
- Ungaria: Apro’Tech au reușit să facă încălzitoarele tradiționale din cărămidă și faianță mai eficiente din punct de vedere energetic, reducând astfel costurile și crescând confortul oamenilor din comunitățile vulnerabile.
- Polonia: Cu un joc similar Monopoly, FOSa învață oamenii afectați de sărăcia energetică să facă mici schimbări ce pot reduce costurile provenite din consumul energetic.
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Partenerii de lansare ai Ashoka România sunt Fundația Româno-Americană și Enel România.
Fundația Schneider Electric sprijină generațiile viitoare și inițiativele orientate spre viitor pentru a oferi cât mai multor persoane energia de care au nevoie pentru a reuși. Fundația Schneider Electric reunește jucători care se angajează să conducă schimbarea în eliminarea decalajului energetic prin:
- Educație: programe ambițioase de formare profesională în sectorul energiei electrice pentru comunitățile defavorizate, care oferă acces la energie în țările emergente.
- Inovare socială: proiecte de impact care sprijină familiile cu venituri mici, combaterea sărăciei energetice a gospodăriilor în Europa.
- Conștientizare: inițiative orientate spre viitor și incluzive, sensibilizarea față de provocările schimbărilor climatice.
Operând în mai mult de 100 de țări, Fundația își desfășoară activitățile prin acțiuni și cooperări semnificative, precum și prin advocacy. În 2018, Fundația a desfășurat mai mult de 100 de proiecte, a sprijinit 200.000 de tineri, a numărat 1.665 de zile de voluntariat și a condus 1.591 de programe de sponsorizare a competențelor.
Enel România este unul dintre cei mai mari investitori privați în domeniul energetic, cu operațiuni în sectorul distribuției și furnizării de electricitate, dar și al producției de energie electrică din surse regenerabile, prezent pe piața din România din 2005. Enel are aproximativ 3.100 de angajați în România și oferă servicii unui număr de 3 milioane de clienți.