Cu o flotă de patru vehicule de ultimă generație de la Mitsubishi Motors Corporation, PSA Groupe și Nissan, proiectul danez Parker demonstrează că vehiculele diferitelor branduri auto pot contribui la susținerea rețelei de electricitate.
Obiectivul proiectului Parker este de a demonstra capacitatea vehiculelor electrice moderne de a susține și echilibra un sistem electric bazat pe energie regenerabilă. Pentru a face acest lucru, Parker testează o gamă largă de servicii de rețea, atât existente cât și unele noi, pentru a examina modul în care vehiculele electrice pot contribui cel mai bine la echilibrarea sistemului de electricitate și nu în ultimul rând, dacă vehiculele electrice pot furniza astfel de servicii de rețea, prin intermediul mai multor branduri de mașini – primele demonstrații au fost realizate acum.
„Momentul marchează o premieră, trei branduri importante de automobile reunindu-se pentru a prezenta conceptul de V2G cross-brand, reprezentând totodată cea mai completă și sistematică demonstrație a serviciului cross-brand V2G”, spune Peter Bach Andersen, Senior Researcher la Center for Electric Power and Energy, DTU Electrical Engineering și Project Manager al Parker.
Cu primele prezentări demarate în a doua jumătate a anului 2017, proiectul a demonstrat acum că vehiculele sunt operaționale și capabile să furnizeze servicii prin intermediul mai multor branduri. Primele teste efectuate de Parker au inclus servicii de rețea, cum ar fi reglarea frecvenței, suportul de tensiune și integrarea.
Câteva branduri de automobile intră pe piața V2G
Pentru ca vehiculele de scară globală să sprijine sistemul de electricitate în mod optim, este necesară o definiție universală pentru integrarea în rețea, astfel încât vehiculele să se poată conecta și să echilibreze rețeaua, indiferent de marcă și locație, ceea ce mărcile auto Mitsubishi Motors Corporation, PSA Groupe și Nissan intenționează să facă în cadrul proiectului Parker împreună cu Enel, Nuvve, Insero, Mitsubishi Corporation și Technical University of Denmark (DTU).
„Mitsubishi Motors Corporation este pionier al vehiculelor electrice (VE) și vehiculelor plug-in (PHEV) și a lucrat la procesul de utilizare al acestor vehicule ca baterie de stocare, pentru mai mult de 5 ani. Demonstrația V2G desfășurată în Danemarca reprezintă un studiu referitor la utilizarea VE și PHEV ca instrumente de schimb de energie pentru societate”, spune Vincent Cobee, Corporate Vice President la Mitsubishi Motors Corporation, și continuă: „Ne așteptăm ca VE și PHEV sa devină ca intrastructură socială mai indispensabilă decât oricând în viitorul apropiat.”
Flota de vehicule Parker este alcătuită din șapte stații de încărcare Enel și vehicule electrice de ultimă generație produse în patru serii, de cele trei branduri de automobile menționate mai sus. Vehiculele au integrat deja tehnologia V2G și, prin urmare, sunt capabile să furnizeze electricitate înapoi la rețea, ceea ce demonstrează nu numai acceptarea V2G în industria automobilelor, ci și poziția avangardistă a partenerilor în ceea ce privește integrarea cu rețea electrică.
„Suntem mândri să facem parte din echipa Parker și să punem la dispoziție infrastructura noastră tehnologică de încărcare a vehiculelor electrice, precum și să împărtășim din experiența noastră în ceea ce privește dezvoltarea rețelei inteligente. Pentru noi, V2G prezintă oportunități de business semnificative și facem progrese importante în dezvoltarea acestei tehnologii ca parte integrantă a rețelei inteligente, astfel încât să putem asigura un sistem energetic echilibrat, bazat pe energie regenerabilă”, spune Alberto Piglia, Head of e-Mobility în cadrul Enel.
Demonstrațiile vor continua în 2017
Înainte de primele demonstrații, care au avut loc recent, Parker a realizat un plan de testare complex, care conține 11 servicii care vor fi testate în timpul iernii din 2017. Aici, proiectul va evalua, printre altele, capacitatea vehiculelor de a asigura reglarea frecvențelor, prevenirea supraîncărcării rețelei și efectuarea unei încărcări în timp real, în conformitate cu un semnal CO2 care informează vehiculul despre momentul în care emisiile de CO2 ale producătorilor de energie se află la cel mai scăzut nivel.
„Primele teste reprezintă baza fundamentală a proiectului Parker și creează o referință prin validarea unui set complex de algoritmi pentru furnizarea mai multor servicii, inclusiv reglarea frecvenței și alte servicii auxiliare pentru rețea”, spune Gregory Poilasne, CEO al Nuvve Corporation. „Acum că am demonstrat că aceste vehicule pot funcționa, proiectul Parker se poate concentra pe scalabilitate și poate continua studierea integrării unor flote mai mari în rețea”, adaugă Poilasne.
Până la sfârșitul perioadei de proiect, care va dura până în iulie 2018, Parker va putea să definească serviciile de rețea și capacitățile tehnice pe care trebuie să le susțină vehiculele electrice ale brandurilor de automobile și modul în care acestea sunt cel mai bine combinate pentru a echilibra sistemul energetic. Astfel de analize se vor desfășura în 2018, unde proiectul își va continua activitatea în vederea dezvoltării unui certificat GIV (Integrated Vehicle Grid) și va explora cele mai viabile oportunități comerciale pentru vehiculele integrate în rețea.
Pe lângă demonstrațiile flotei menționate mai sus, Parker se interconectează cu și extrage date de la Frederiksberg Pilot din Danemarca, primul hub comercial V2G din lume. Mai mult, proiectul se bazează pe proiectele anterioare, EDISON și Nikola, care au pus bazele înțelegerii potențialului vehiculului electric în echilibrarea sistemului de electricitate danez.